Sökare
Kanske uppfattas som en lite fånig fråga, men jag har alltid undrat. Jag har en kompakt digitalkamera, och när jag fotar tittar jag för det mesta genom skärmen. Men jag har sett att i princip alla med systemkameror fotar genom sökaren. Är detta bara en ensak som man själv bestämmer eller är det något annat? När jag fotar genom skärmen ser jag ifall bilden blir suddig (med halvt nertryckt avtryckare), vilket jag inte gör ifall jag fotar genom sökaren.
Krångligt förklarat?
Mvh Sara

Jag vet inte hur det är med alla digitala systemkameror, jag har ingen själv, men jag tar förgivet att det är digitala sökare (eller vad man kallar det) på dem kamerorna liksom det är på min kompaktkamera. Alltså, man ser samma sak i sökaren som man skulle ha gjort i skärmen.
Sen är det väl en smaksak vad man använder. Jag använder främst sökaren då jag helt enkelt tycker bättre om det. Skärmen används ibland vid makrofotografering.
Okej, tack för svaret :)
På digitala systemkameror (iallafall de jag känner till) kan man endast fotografera genom sökaren. Displayen är till för att förhandvisa bilderna.
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Oki, är det så på din d50 också?
#4 Ja.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Okej, tack för hjälpen
#3 Så är det på min D70s också, och dom andra jg känner till också.
Jaqueline

Olympus har några systemkamera modeller med "live-view", d.v.s att du både kan använda sökaren och skärmen.
#0 - Samma gäller min Canon Eos 400D. (Har iallafall inte läst något annat?). Förr då jag använde min kompakta digitalkamera så använde jag mig aldrig utav sökaren utan kollade på displayen. Men på vissa systemkameror så visas även information om de inställningarna man använder sig utav. Dvs te.x slutartid, bländarens storlek osv. (Vet ej hur det gäller andra systemkameror. Vet bara att min egna visar sådan information).
Mvh//Rebecca

Har för mig att jag läst att en skärm inte visar exakt det man fotar men det gör sökaren och så en sak till som är bättre med sökare är att man får ett bättre stöd genom att stödja mot ansiktet mot en skärm som man håller ut armarna för att se nått.
#10: Ja, så är det. Man ser ju inte exakt det man fotar utan förlorar någon cm på kanten eller så.