Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1172 ggr
Moalinn
0

Kritik - poträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hade en mysig kväll här hemma med nästan hela familjen, 3 av mina storasystrar var här iaf med sina familjer vilket innebär att det blev 6 barn på samma gång. Hade velat fotografera alla lika mycket men det är så mycket lättare att fotografera dom små, som inte går ännu, för dom sitter oftast stilla och man behöver inte säga så mycket för att få deras uppmärksamhet :)

Skulle vilja ha all kritik jag kan få för jag vill verkligen utvecklas när det gäller porträtt och människor över huvud taget.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Och en bild på lilla Vincent :)

Vet att den första bilden är lite "speciell" med solen i kinden och att den är tagen något underifrån men jag fick en väldigt mysig känsla över det hela!

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Hej Moalinn,

Trevliga porträtt med fina bildvinklar och bra närvaro i båda bilderna. Speciellt den undre gillar jag. Tekniskt så är den övre ganska underexponerad, vilket lätt händer i motljus om man inte kompenserar ljuset på skuggsidan med t.ex. en reflexskärm eller blixt. Den inbyggda blixten funkar annars hyfsat väl just som upplättningsblixt i motljussituationer. (I övrigt ger jag inte mycket för den inbyggda blixten, den stjälper ofta mer än den hjälper..) I det här fallet hade du dock fått blända ner en del eller använda ett ND4 eller 8 gråfilter, då blixten inte kan hantera så korta slutartider som du behövt använda här. Men jag tror din kamera har en blixtfunkion som heter auto FP som gör att man kan använda kortare slutartider än 1/200s som jag annars tror är den kortaste blixtsynktiden. Det sker dock på bekostnad av blixtstyrkan.

Den nedre bilden tycker jag är bättre rent tekniskt, men också den nedre hade kunnat bli snäppet bättre om man ska vara petnoga. Jag vet att porträttfotografer försöker undvika hårt ljus som skapar skarpa skuggor över ansikten, så som den på vänster sida om ansiktet. Här kunde man ha använt en diffusor mellan motivet och solen (en sån brukar finnas med om man köper en 5 eller 7-i-ett reflexskärm), det hade gjort det hårda ljuset lite mjukare med mindre tydliga skuggor. De fås för några hundralappar på t.ex. kaffebrus, jag köpte en ø80cm reflektor därifrån, men tyvärr har det inte blivit så mycket porträtt för min del så den har mest legat oanvänd. De är lite bökiga då man behöver en assistent som håller i den. En fjärrstyrd blixt och en softbox är lättare att manövrera ensam men lite bökigare att rigga upp och flytta, och så är det dyrt i och med att man behöver en ganska kraftig blixt i dem så man får rätt snabbt hosta upp med 5000kr för att få en sån utrustning. Här är en bra instruktionsvideo om hur mångsidiga billiga reflexskärmar kan vara vid porträttfotografering: http://www.youtube.com/watch?v=QT2XTvuyQms

Sen kan man förstås använda vita husväggar, frigolitskivor med påklistrad aluminiumfolie på ena sidan eller nåt liknande istället för reflexskärmar om vill göra det ännu billigare för sig…. ;-)

Lycka till med din fortsatta porträttfotografering!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

Tack, det där behövdes verkligen!
Ska försöka undvika motljus även om jag tycker om det väldigt mycket men det passar kanske inte direkt jättebra på porträtt vilket jag lärt mig :)

Tänkte bara fråga, är den här bilden bättre?
Behöver som sagt allt jag kan få eftersom att jag även ska fotografera hela stora familjen när mamma fyller år nästa vecka så det behövs massor med tips. Jag menar, då blir det 18 st på en och samma bild men kommer även fotografera enskilda familjer, alltså har 4 systrar så ska då fotografera deras familjer och lite sånt.

Medarbetare på Djurfoto

[mysvensk]
0

Jättefin komposition och så, bra skärpa, men tyvärr precis som tidigare sagt, inte särskilt bra ljus:/

Emelie-E
0

#5 Den där bebisen är bara för söt! Tur att jag har honom liggandes precis bredvid mig <3 =)

Men jag tycker om bilden, och då inte bara för att det är min bebis på den :P

Inaarah
0

Tycker du fick ett väldigt bra svar av #2!
Min personliga favorit är bilden i första inlägget - jag är otroligt svag för motljusbilder som förmedlar känsla vilket jag tycker denna gör.
Den andra bilden är fin den också, men tycker den känns lite som den hör hemma i vilket familjealbum som helst. Missförstå mig inte nu, det jag menar är att om man vill satsa på just porträttfotografering vill man ha något extra i bilden, känsla, något lite utöver det vanliga. Men annars är bilden väldigt fint komponerad, om än skarpa kanter och möjligen blir barnets högra axel något för ljus på vissa ställen enligt mitt tycke. Sammanfattat - fin bild över lag, men saknar lite känsla och är inte riktigt så uttrycksfull jag skulle önska.
Tredje bilden tycker jag väldigt mycket om. Den har bra skärpa, fint komponerad, skuggorna är inte riktigt så skarpa. Du har fångat känslan i ögonen och barnet ser väldigt intresserat och nyfiket ut. Kan inte annat än säga att det är en bra bild! Synd bara att det blev såpass mörkt över ögonen, man kan ana lite glitter i dem, men vore kanske finare med mer ljus.

Usch, inte så bra själv på det här med porträttfotografering. Men för att försöka mig på att ge dig något konstuktivt, tycker jag du bör försöka fånga dessa "ögonblicksbilder", om det nu är rätt att uttrycka sig så när det handlar om porträtt. Det jag menar är att fånga glitter i ögonen, fånga känslan i bilden så att säga. Uttrycken.
Annars är att tänka på att skuggorna bör vara lite mjukare och vara försiktig med vita partier i solljus som ibland kan bli lite väl vita, kan jag tycka.

Lycka till med fortsatt porträttfotografering! :)