Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 996 ggr
Wand
0

System-newbie behöver hjälp!

Igår införskaffade sig min mors sambo en systemkamera, Nikon D3100. 
Jag själv har längtat efter att ha tillgång till systemkamera sedan jag var 10 år, så det är som en dröm för tillfället!
Jag har alltid varit fotointresserad och fotat med digitalkameror och mobilkameror, det är underbart trots att kvaliteten på bilderna inte är den bästa.

Men jag har aldrig riktigt fotat med en systemkamera. Jag har provat lite på systemkamerorna i skolan, men dessa är varken bra eller svåra, och det är en himla skillnad ifrån den som vi nu har.

Jag har ingen aning om hur man känner igen ett bra objektiv (annat än då jag provar det), t.ex vad alla mm betyder eller vad brännvidden gör.
Hur ställer man in fokus manuellt? Och hur byter man objektiv? 

Jag känner mig lite fånig som inte kan sådana simpla saker, men man måste ju i alla fall börja någonstans! 

Har säkert fler frågor som dyker upp vid senare tillfälle.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

JazzBass
0

Hej!

Det finns många bra artiklar här på nätet som är värdefulla för nybörjare med systemkamera. Sen borde ni också ha fått med en manual med kameran, som är ytterst värd att läsa. I den förklaras inte bara hur man hanterar den, utan även hur kameran tänker, hur den fungerar, och hur olika inställningar påverkar bilden. Där förklaras det mesta du frågar ovan och väldigt mycket mer.

Men några svar ändå ska jag ge… För att ställa om till manuell fokus ändrar du på en switch på objektivet från A till M. Eventuellt står det A/M istället för A i ena läget, men lägg den i M bara. Däremot så är manuell fokus ganska "onödigt" på systemkameror, det är bara i vissa knepiga situationer man har verklig nytta av manuell fokus. Autofokusen är mycket snabbare och precisare i 99% av alla fototillfällen, om man nu inte enbart fotograferar makro förstås där MF är som mest användbart.

När folk säger att de fotograferar manuellt menar de sällan att de fokuserar manuellt (om de inte säger det uttryckligen förstås), utan att de exponerar manuellt, d.v.s. ställer in bländare, slutartid och isotal manuellt. Eller halvmanuellt, man väljer det ena och så räknar kameran ut vad det andra ska vara för att det ska bli en bra och lagom ljus exponering. Själv ligger jag 90% av tiden i läge A på kameran, vilket betyder bländarförval och tidsautomatik. Ofta har jag även autoiso på, som är en bra funktion när man väl förstått sambanden mellan isotal, bländare och slutartid. Det förklaras ingående i artiklarna här på Foto iFokus.

För att ta bort objektivet håller man in en knapp på höger sida om objektivet framifrån sett, och skruvar bort objektivet medsols. Så funkar det iaf på Nikon. På Canon skruvar man bort objektiven åt andra hållet.

Den svåraste frågan du ställer ovan är hur man känner igen ett bra objektiv. Där kan man inte ge nåt entydigt svar, eftersom allt beror på vad man ska ha objektivet till, hur mycket kompromisser man är beredd att göra med tanke på ljuskänslighet och bekvämlighet (zoom, att slippa byta objektiv stup i kvarten), vad man vill få ut av det och vad man är beredd att betala. Jag har 8 objektiv i kameraväskan och de är alla hyfsat bra, på sitt sätt. Inget är bäst i sin klass utom eventuellt min Sigma 50/1,4, men alla är tillräckligt bra för mig. Zoomarna är bra när man vill slippa byta objektiv så ofta, och de fasta objektiven är bäst i sämre ljus och skarpast då man vill ha kompromisslös bildkvalitet och riktigt kort skärpedjup.

Ett billigt AF-S DX 35/1,8 är ett jätteskarpt, ljusstarkt och bra normalobjektiv som kostar kring 2000kr. Det saknar zoom men funkar fint till vardaglig fotografering, speciellt i lite svagare ljus utan blixt där kitobjektivets ljusstyrka inte alls räcker till om man inte vill använda jättelånga slutartider och stativ. Dessutom får man med stora bländartal (1,8 är ett sådant) möjlighet att få väldigt kort skärpedjup. Sen kan man alltid blända ner ett ljusstarkt objektiv för att få längre skärpedjup då man så önskar. Då väljer man ett högre tal, kanske 4 eller 8 istället. Men då minskar ljusinsläppet på samma gång.

De dyraste objektiven är ofta verkligt skarpa och bra, även zoomarna. Men ofta finns det bra alternativ i lite lägre prisklass som man kan vara helt nöjd med, beroende på vilka egna krav man har. De allra billigaste zoomarna från Tamron och Sigma skulle jag dock undvika, de håller inte nån vidare hög kvalitet. Men från ca 2500kr uppåt får man helt bra zoomar och fasta objektiv som är väl värda pengarna, också från Sigma och Tamron. Original brukar dock vara bästa valet men de är ofta lite dyrare.

Vill dock tillägga att kitobjektiven man brukar få med när man köper en systemkamera är väldigt bra för sitt pris. De är skarpa och ger fina färger. Deras enda egentliga svaghet är att de är lite ljussvaga, och ger inte samma möjligheter till kort skärpedjup som t.ex. fasta objektiv eller halvdyra/dyra f2,8-zoomar.

Det blev lite långt det här, men hoppas det här hjälper dig lite att komma igång. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Jag ska försöka ge en lite kortare förklaring till hur man använder manuell fokus:

Moderna systemkameror har inte bra hjälpmedel för att fokusera manuellt, så man brukar använda knappen för manuell fokus på ett annorlunda sätt.

• Först låter man autofokus ställa skärpan där man vill ha den
  • Sedan låser man inställningen genom att slå över till manuell

Det här gör man kanske mest när kameran sitter på stativ, för att fokus inte ska ändras när man tar flera bilder och för att man ska kunna bestämma precis var skärpan ska ligga.

När man inte har kameran på stativ, fokuserar man genom att lägga fingret på knappen då kameran är inställd på AFS, fokusering för singelbild. AF ställer då in fokus på det man siktar på och visar en signal att skärpan är inställd. Medan man håller fingret på knappen kan man ändra kompositionen innan man trycker av. Det är enklast att använda den metoden om man ställer kameran på att bara använda en fokuspunkt.

Hjälpmedlet för skärpeinställning är en liten signal som tänds  i sökaren. Man kan för det mesta inte använda sökaren som visuellt hjälpmedel för att ställa skärpan, eftersom det ser ut att vara skarpt även om det är oskarpt inställt. Signalen använder AF-sensorn, och den är enklast att jobba med om man ställer in till bara en fokuspunkt.

[mingdie]
0

Du har fått ett bra och uttömmande svar från JazzBass. Tyvär tycker jag att svaret om manuell fokus i #2 inte stämmer så bra. Jag använder ofta gamla manuella objektiv med moderna systemkameror och det går bra att fokusera manuellt om man tränar lite.

Även om bilden i sökaren på en digital systemkamera inte är lika klar som i dom gamla filmkamerorna så kan du fortfarande ställa in fokus manuellt genom att titta i sökaren.

Man använder en fokuspunkt och ställer in kameran på manuell fokus. Det finns också en fokusindikator, ett litet ljus som talar om när skärpan ligger rätt. Ta nu och titta i sökaren samtidigt som du vrider på skärpeinställningen på objektivet. Du kommer att se att bilden blir blir skarpare eller suddigare beroende på hur du ställer in den. Det lilla ljuset som lyser upp när skärpan är rätt kan du använda som guide för att veta när skärpan blir rätt.

Om du övar på detta så kommer du efter ett tag att bli van vid manuell fokus vilket kan vara bra om du får tag på ett äldre manuellt objektiv.

Wand
0

Tack så mycket för alla svar, känner mig mycket klokare nu! Någon dag när det blir fint väder så ska jag ut och ta några testfoton för att se hur mina kunskaper fungerar, får hålla tummarna. :D

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?