bildförstoring på fuji.se
ska göra en förstornning på en bild på fuji.se..
men när ja ska göra på den högsta förstorningen så står det att den är för Låg upplöst? och det är formatet 50x67
men bildstorleken e på 2442x2094 ..
lite hjälp tack? :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

Det finns en gammal tumregel att bilder som ska printas eller tryckas bör ha en pixeltäthet på omkring 300 dpi när bilden är i sin rätta storlek i cm räknat. I många fall räcker en lägre Upplösning, men din bild håller helt enkelt för få pixlar. Det går såklart att interpolera den för att den ska rinna igenom fuji.se, men resultatet kanske inte blir så bra.
Skärmdumpen visar vad din bild borde haft för Upplösning om resultatet ska bli bra. (Räknat på 200 dpi)
Så om jag har det så blir det bra när man printar de då?
men när jag ändrar så går det inte få som på din bild …
Men ett exempel är att när jag printade ut en förstoring en gång så var det på näst största som går på fuji, och den vart skit fin när jag fick den, och det var från en 5 mpx kamera, de e derför jag tycker det är så skumt när det inte går med en 16mpx system kamera .. :S
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Om du har en 16 mp kamera räcker det gott och väl. Pxeldimensionerna du angav tyder dock på att du har beskurit bilden hårt eller haft kameran inställd på lägre storlek än max. Eller en kombination av båda.
Sedan ska man komma ihåg att ofta blir det bättre än vad man väntar sig av en liten bild. Större förstoringar betraktas oftast på lite längre avstånd och då brukar det fungera bra trots allt.
Ja jag har beskurit bilden :) men blir de problem om man har gjort de eller?
Ok tack för ditt svar iallafall ! ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px