Canon VS Nikon
Ofta hör man folk säga "Canon är bättre än Nikon" eller tvärtom. Det är en ständig diskussion om vilket av kameramärkena som är bäst.
Ni som säger att "***** är bäst", på vilket sätt brukar ni tycka? Är det kvaliteten i bilderna, ergonomin osv osv.
Tycker detta är intressant.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag skulle bara vilja säga att både Canon och Nikon är lika bra. Dom båda är stora (kända), så jg tycker att man inte ska säga att enna är bättre! :D
Kram
CrazyMarley
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Precis, tänker likadant!
Båda används av proffsfotografer, och skulle det ena vara bättre än det andra så skulle inte båda märkena användas i dessa sammanhang.
#2 Skönt att nån med håller med :D
Kram
CrazyMarley
Använder man Nikon så tycker man ju att den är bäst. Jag har både haft Nikon & Canon o jag gillar märkena lika mycket ^^
Jag använder Canon och i den bransch jag jobbar i ute i Europa - ridsport - är Nikon lika vanliga som fem torsdagar på en vecka dvs osynliga.
I Sverige används Nikon av flera välrenommerade fotografer i samma bransch om än i annan förgrening - travsport - så smaken är väl som baken delad.
Själv är jag nikonist och föredrar självfallet Nikon framför Canon, där en av de främsta anledningarna till detta är att jag tycker att Nikon ligger skönare i handen. Utöver de ergonomiska aspekterna har jag inte så mycket att yttra mig om eftersom jag aldrig haft något större intresse av att använda en Canon.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Använder mig utav Nikon för samma anledning som Juicy, för jag tycker den ligger mycket bättre och skönare i handen. Men annars vet jag ingenting om canon har varken intresse eller användning för att lära mig en canon just nu, det får bli när jag skaffar mig en sådan (om det skulle hända någon gång i livet).
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Majoriteten utav Canons kompaktkameror går att hacka, mindre än hälften av Canons systemkameror går att hacka. En bra fördel med Canon.
#8 Hur menar du med "går att hacka"?

#9 "Hacka" betyder att man kan göra egna ändringar i hur kamerans inbyggda program fungerar, så att man har större möjlighet att göra sin kamera personlig, att göra egna inställningar.
Om man till exempel vill kunna ta HDR-bilder och bara vill ta två bilder med fyra stegs skillnad i exponering i stället för att ta tre bilder med högst tre steg emellan, så kan man göra ett program till kameran som gör det. Man kan också mikrostega skärpan om man vill stacka makrobilder för att få större skärpedjup. Man kan också automatisera fotografering, så att man till exempel får kameran att lösa ut på rörelse, eller om man vill ta "time lapse" kan man ställa kameran till att ta bilder med jämna mellanrum som kan vara mycket långa. Man kan också ta med mycket långa slutartider med hjälp av hack.
När det gäller Canons kompaktkameror kan man utöver allt som går att göra med systemkmerorna få realtidshistogram och högdagervarning redan innan man tar bilden.
#10 Låter intressant. Är det lagligt?
Och hur gör man?

Lagligt är det, även om det kan ha vissa risker. Det är ju inte alldeles enkelt att gå in och peta i ett komplext program. Det finns färdiga hack att hämta på nätet, sådana som andra har gjort, och de är för det mesta provade och fungerar som de är avsedda.
Formellt skulle garantin kunna förverkas av att man laddar en hack till firmware, men Canon har inte bråkat om det, och de program som finns på CHDK-wikin har inte förstört någon kamera ännu efter vad som är känt. Det som skulle kunna hända är väl främst om man överträder någon av de mekaniska gränserna i kameran om det inte finns skydd mot att göra det i hårdvaran. Man kan alltså åtminstone i teorin få linserna i objektivet att krocka eller ställa zoom eller avstånd förbi ändägena.
De hack som finns ute och som är beprövade är inte någon egentlig firmware, utan de är tillägg som ger fler möjligheter; man använder kamerans firmware, men man har tillgång till fler kommandon och man kan göra skript för att automatisera olika förlopp. På kameror som inte normalt har RAW, kan man spara råfiler, vilket ökar möjligheterna att redigera och att ta ut mesta möjliga ur sensorns dynamik.
CHDK kan laddas i kameran genom att man har tilläggsprogrammet på ett minneskort.
#12 Coolt, detta har jag aldrig hört talas om förut!!
Myycket intressant och spännande måste jag säga. Hehe!
Vet dock inte om jag vågar testa.
Vore dock coolt att kunna spara råfiler då jag inte har den möjligheten på min kompakt.
Ska kolla in hemsidan.

När det gäller de färdiga programmen i CHDK behöver du inte vara orolig, men det kan vara lite knepigt att få in hacken i kameran. Det är beskrivet rätt bra i wikin, och det handlar om att först hitta rätt hack. Sedan man har tagit reda på vilken firmware man har i kameran letar man upp rätt program på wikisidan och det lägger man på ett minneskort.
För att ta reda på vad man har för firmware måste man ha en fil på kortet som heter ver.rec och starta kameran i visningsläge. Då kan man komma in i menyn och få reda på vilken firmware den har. När man vet det kan man ladda ner rätt hack. När hacken ligger på kortet kan man välja att uppdatera firmware, och när man gör det så laddas hacken i kameran. Sedan fungerar kameran som vanligt om man inte gör några egna inställningar, men man kan komma in i CHDK-menyn genom att trycka på någon knapp på kameran, lite olika beroende på modell. Det går också att få kortet att ladda CHDK automatiskt när man startar kameran. Då måste man göra kortet startbart och ställa in det på skrivskydd för att CHDK ska laddas automatiskt.
Instruktionerna finns på wikin, och de är alla på engelska, så det kan ta ett tag att ta sig igenom hela regndansen om man inte kan språket grundligt.
För att kunna lägga filerna på rätt ställe på minneskortet måste man använda en kortläsare; det går inte att göra i kameran. Det är också knepigare med SDHC än SD-kort, så det kan vara vettigt att ha kort på 2GB i stället för större. Kortet måste ha en FAT16-partition för att programmet ska kunna laddas direkt i kameran vid start.
#14 Tack för din förklaring! 
Ska väl kolla om jag hittar nåt "kul" på hemsidan, och om jag förstår nåt. Annars får jag fråga min syster som är bra på engelska. 
På svenska.
När det rör sig om systemkamerorna är det främst Magic Lantern som menas.
WOW säger jag bara.
Är helt imponerad.