Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 537 ggr
Mandrakonian
0

Var är vår sajtvärd!

Det har gått nu ett tag och det tycks inte hända något på sajten , är nyfiken på hur det kommer att bli eftersom allt fler tycks inte komma tillbaka till sajten. Det måste hända saker för att folk ska stanna. Dom mest aktiva här på sajten är häst-och-kattfolk. Jag tycker det är jättebra iofs men för oss andra så finns det verkligen lite att göra.
Något måste hända nu!

Mvh/Mandrakonian

Anna
0

Jag håller med dig!

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

broderbluff
0

Men vad?

De som vill vara med och som Medarbetare och hjälpa till är hjärtligt välkomna

Melianna
0

Förra veckan disskuterade vi ju just det i ett inlägg som handlade om nya ideer till sajten. det hade ju varit roligt om sajvärden hade engagerat sej lite i det och kanske även förverkligat några av dom förslag som togs upp?

MVH Anna

Petersen
0

Jag är på väg, "jag ska bara…" :)

Det är väl ändå inte sajtvärdens ansvar att "det händer något", det är väl i främsta rummet vi användare som ser till att saker "händer" i trådarna. Eller så förstår jag frågan tokigt, du kanske efterlyser evenmang, tävlingar, träffar osv?

Men det kan väl även vi som användare fixa med?

Sajtvärden är väl mer som stöd vid ev. problem eller önskemål om nya forumfunktioner eller liknande?

Jag ska posta lite bilder snart, så "det händer något" :) 

"Jag ska bara…"

Det är SOMMAR IDAG tjoohoo.. ut med er! Cool

Petersen
0

Vi skrev nog samtidigt #3, men om det var denna diskussion om nya ideér som posten var riktad mot så förstår jag. Kanske det skulle stått med då, och med en länk till just det ämnet, jag är lite halvny så jag visste inte detta.

Martin
0

Jag håller fullständigt med Petersen. Det är användarna som gör ett forum. Det kan inte vara upp till en Sajtvärd att ensam driva ett forum.

Visst, jag tycker också att nya sajtvärden är mindre aktiv/synlig än den förra, men jag säger inte att det enbart är av ondo. Jag tycker sajtvärden satt ner foten bra i några av de trådar som inte direkt har med fotografering att göra, fotografering så som vi fotografer ser på det.

Jag har en artikelidé (som jag haft länge), och jag skall bara få tid över till att dels ut och förverkliga den, och dels skriva ner den. Jag gissar på att det blir månadsskiftet april/maj senast, som den artikeln publiceras. Den kommer att handla om kompaktkameror kontra systemkameror.

mvh Martin

pyrst
0

Hej alla!
tva saker gor att jag inte besoker den har sajten like ofta som bla. bildredigering.ifokus:

jag tycker det ar valdigt omstandigt att behova trycka pa ikonerna for att se pa bilderna. I bildfokus ar det fler som klistrar upp bilderna direkt i inlagget. Forstar inte varfor sajten har detta omstandiga sett att visa bilder - borde ga att gora pa battre satt

Tycker oxa (och avratta mig inte nu, snalla manniskor darute!!) att manga av bilderna haller ganska dalig kvalite och att jag inte lar mig sa mycket av dem. Jag tar del av den har sajten (liksom av bildredigering) for att bli inspirerad och for att lara mig och tycker att manga av bilderna som laddas upp ar mer 'snapshots' som hor hemma i privata fotoalbum. Jag vill se bilder som jag lar mig av, jag vill lara mig hur bilden kom till sa att mitt eget (amatormassiga) fotograferande kan utvecklas. Jag sager inte att alla bilder maste vara snygga - tvartom daliga bilder fyller oxa ett tekniskt syfte (typ sa har blev det nar jag forsokte ta bilder pa circus utan medhavd ljus - se och lar!!) men det ar inte intressant for mig att se en diffus figur i motljus bara for att den figur som ar fotad (katt, hast eller bebis) ar otroligt kar for den person som tog den bilden.

Jag ar langt ifran masterfotograf, och detta ar en hobby for mig, men en serios hobby. Tror att vi maste hoja kvaliten pa sajten om vi vill ha fler besokare…

Ha en bra helg och snalla - hacka inte sonder alla mina bilder hadanefter (ska lagga upp ett inlagg pa ett jobb jag gjorde pa en dragshow - larde mig mycket pa det, manga bilder blev inte bra, men kanske lar sig nagon av mina misstag!!)

Anna
0

#7 Bra inlägg. Jag håller med dig om att många bilder som läggs upp inte alls hör hemma (tyvärr) på ett seriöst fotoforum! Sedan finns de dem som är riktigt duktiga på vad de gör och lägger upp bilder som man lär sig av (som du säger också), och det är då foto iFokus är som bäst!

Jag tror vi behöver fler "seriösa" medlemmar här på sajten, det börjar bli lite mycket dåliga djurbilder som tar över och skuggar de bilder som faktiskt är riktigt bra. 

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

stefanp
0

#7 Jag håller också med! Iallafall delvis! Är ganska ny här på forumet och det som slår mig är framförallt att kvantiteten i många fall går före kvaliteten. Många lägger upp många bilder på något kärt där dom själva till och med skriver att de inte är nöjda med bilden.

Med detta säger jag inte att de bilder man lägger upp behöver vara på något sätt perfekta. Detta är ju ett forum för alla med ett intresse för fotografi. Det skall finnas plats för både de som är helt färska och inte kan alls mycket och för de som fotograferat länge och har en gedigen kunskap.

Jag själv har funderat på att starta en tråd angående mina egna försök att fånga vilda djur på bild. Detta skulle då vara en tråd mer inriktad på hela upplevelsen förberedelser och så vidare. Förhoppningsvis skulle både jag och läsarna lära sig lite tips och trix om hur kan kan gå till väga och hur man inte ska göra…kanske mer åt det senare hållet :) Frågan är hur intressant en sån tråd skulle vara för andra än mig själv?

CarlS
0

Jag är ju själv Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se

Vill bara säga att sajten blir ju inget utan medlemmarnas och medarbetarnas stöd och bidrag.

//CarlS

Melianna
0

Jag håller helt med om att det är användarna som gör forumet, men visst hjälper det ju att om det finns ngn som är ansvarig för det? Så har det då varit på vartenda forum jag nånsin varit aktiv på.

Tex så kan ju vi medlemmar bara komma med ideer men det måste ju finnas ngn som kan genomföra dom, som medlem har amn ju tex ingen möjlighet att ändra i forumkatergorierna även om det är ngt som medlemmarna vill. Det kommer ju hela tiden upp massor med bra förslag för att förbättre forumet, men vad hjälper det om inget sen görs?

Så visst tycker jag att det hjälper forumet att ha en aktiv Sajtvärd..

Martin
0

#9 Mycket intressant, då natur och framför allt djur- och fågelfoton är mina största intressen. Jag kommer även att skriva en artikel om Gladan, en av de vanligaste rovfåglarna i Skåne på SvensknaturIFokus om ett par veckor, och innan den måste jag ut och fotografera lite Glada… :o)

mvh Martin

stefanp
0

#12 Låter kul! Skriv gärna hur du går till väga när du fotar dem…om det inte passar i artikeln så är det värt en egen tråd här iallafall.

Just nu är jag själv ganska inne på att bygga mig ett gömme..jag tror att det kan vara en bra ide. Mina nuvarande försök med att traska omkring i skogen misslyckas allt som oftast då djuren alltid upptäcker mig först och när jag upptäcker dem är det försent.

Tillbaks till topic. Det här med Månadens fotograf tycker jag verkar vara en mkt rolig idé. Den kan säkerligen utformas på olika sätt. En idé som precis slog mig är att man skulle kunna utse en jury varje månad, bestående av ett visst antal medlemmar, förslagsvis 5. Varje jurymedlem får tex en 1:a en 2:a osv att dela ut. Den fotograf som samlat mest poäng under månaden vinner utmärkelsen. När man väl kommit igång med detta så är det inte svårt att fortsätta med årets fotograf samt nån slags maratontabell.

Detta är taget direkt ur huvudet och jag har inte funderat speciellt mkt över eventuella problem men det finns garanterat sådana. Får se det som lite brainstorming och hoppas att det ger upphov till andra ideer.

[mingdie]
0

Det är bra att någon ruskar om lite.

Ett av dom stora problemen som jag har nämt förrut är att du har så många olika delar av iFokus. Det betyder att många som igentligen är här för att deras intresse är katter, illrar eller hästar och som har en kamera slänger in en massa bilder på deras "älsklingar". Ett sätt att bli av med detta är att ge hård kritik. Om någon lägger upp ett foto med ett suddigt djur mitt i bilden så säg som det är att den här bilden är riktig dålig pga och sedan kanske en länk till en nybörjarkurs i fotografering.

Sedan är det väl  upp till medlemmarna att ta tag i det själva. Mandrakonian! Du fick en massa tips och ideer på din fråga härom veckan. Ta tag i några av dom och gör något själv. Du har många fina artistiska foton som du kan bygga trådar runt. 

Det är många bra fotografer som inte syns här längre men det finns forfarande många bra kvar. Låt oss göra det bättre tillsammans.

Eddie

broderbluff
0

Det jag har gjort är att styra upp och se till så att det inte skapas flera inlägg med samma ämne så att inlägg får större aktivitet och att informationsflödet blir överskådligt.

Men jag håller med om att många av bilder som läggs upp hör bättre hemma på de andra intresse sajterna, där många av bilderna skulle bli mer omtyckta.

Sen att man vill ha kritik och få lite tips om hur man kan ta bättre tex djurbilder så tycker jag inte det är fel att lägga upp bilden här på foto.ifokus.se

Sen om tävlingen om loggan här på sajten så har jag inte fått något svar av systemansvarig om att jag har valt bild och vill nu byta logga.

Robert
0

Jag drev Foto iFokus tidigare och la ned ungefär mellan 1-4 timmar per dag på forumets utveckling. Det innebar att jag läste alla inlägg, rensade bland trådarna skrev inlägg och artiklar. I snitt blev det  säkert ca. 20 timmar i veckan.

Idag lägger jag ned den tiden på min egen marknadsföring samt på min blogg som jag dagligen uppdaterar.

Av tidigare efarenhet så krävs det en hel del från en Sajtvärd för att forumet ska kännas aktivt. Aktiviteten kommer av en aktiv värd, någon som kan skapa intresse, styra inläggen intresset åt ett håll som främjar sajten.

Hälsningar

Robert

ullf
0

Som halvny här på forumet tycker jag att det stimulerar mig alldeles lagom med tanke på den tid jag har att lägga ner på hobbyn i sig.

Man kanske ska börja tänka lite mer, "vad vill jag ha ut av att posta den här/dom här bilderna". Vill jag bara visa upp mina "älsklingar" eller vill jag ha vettig kritik. (Som det förövrigt finns massor av här)

Själv skulle jag vilja hinna titta på fler trådar och bilder. Men man blir ganska egoistisk när man som sagt inte har så mycket tid.

/uLLf

Martin
0

Jag tycker faktiskt att även om vi inte sett vår nya Sajtvärd lika mycket som Robert, så har i mitt tycke mångfalden på forumet ökat, främst genom tematrådarna (som trots sina olika teman rymmer stora spann mellan bilderna). Jag själv har börjat leta andra saker att fotografera än bara djur och fåglar, och även om jag inte har fått någons tillåtelse att lägga ut bilder på nätet, har jag t.om. haft en mindre porträttfotografering.

Jag anser inte att det är sajtvärden som nödvändigtvis skall stå för allt skrivande, men han får givetvis jättegärna bidra. Jag är fortfarande ganska enformig i min fotografering då jag fortfarande är bäst på djur- och natur. Jag tror därför man kompletterar varandra bra om man är flera med olika intressen som hjälps åt, för även om jag tycker att du Robert är en duktig fotograf så tröttnade jag delvis på forumet då alla artiklar (nästan) handlade om din marknadsföring. Jag säger inget ont om den, jag förstår dig då du har en familj att försörja - men för ett generellt FotoForum tycker jag det är fel inriktning. Jag tror du är på helt rätt väg nu med ditt nya Forum där jag ibland tittar in, och ibland har tyckt det är synd jag inte kan ta del av alla tipsen.

Sen tycker jag inte heller att det är bra med alla "husdjurstrådar" som har blivit, där man "skall" visa upp 20 foton även om inget av dem är bra. Det är nog bra om det blir en hästfoto.ifokus.se som någon snackade om… :o)

Sist men inte minst, så tycker jag fortfarande att porträttfotografering har en plats även i detta Forum, men likväl som att det skulle bli tråkigt om jag lade ut 50 bilder på ormvråkar, så blir det tråkigt om samma fotograf lägger ut 50 likadana porträttbilder på olika tjejer… (eller 50 likadana suddiga på hästar för den delen). :o)

mvh Martin

pyrst
0

# 14 Aven om jag haller med och ofta skulle ha velat sa tror att det ar lite suicidalt att ge sig ut och ge sa rattfram kritik - jag skulle personligen ha svart for det nar det sa uppenbart ger folk gladje att ladda upp dem. Och neg kommentarer kan ofta kannas som personliga angrepp, aven om de inte var menade sa. Kanske vi kan satta igang lite tradar med klara regler fran borjan? En inbjudan att posta bilder i en trad dar a) den som laddar upp kan ge lite bakgrunds info samt b) konstruktiv bildkritik ska ges och inte bara 'jattefin bild'. Vad tycks?

Ingaro
0

Nej Robert, en auktoritär och dominant bror-duktig-mentalitet tror jag inte är några bra egenskaper för en Sajtvärd. Vem utöver arbetslösa och pensionärer kan för övrigt lägga ner 20 timmar/vecka som Sajtvärd? Det är nog upp till var och en att bjuda till för att skapa ett levande forum.

Hoppas din blogg blir en levande blogg fylld med kommentarer från dina bloggbesökare.

Lycka till!
Ingaro från Ingarö (tidigare granne)

Robert
0

#20, Ingaro, skoj med gamla grannar :)

Jag skrev inte att man behöver lägga ned 20 timmar per vecka. När sajten var ny så krävdes det en hel del från min sida för att det skulle vara ngn aktivitet över huvudtaget. Var jag borta så sjönk aktiviteten rejält. Nu med fler medlemmar så förhoppningsvis löser det sig självt. En aktiv Sajtvärd bör nog vara tillhands såsom i många andra sajter, försöka styra aktiviteten och uppmuntra andra till att skriva något.

Nu skriver jag bara av egen erfarenhet då jag trots allt har drivit forumet i 1½ år. Det är upp till var och en och avgöra om det var bra eller illa drivet.

Hälsningar

Robert

zachs
0

Roberts projekt med bokstäver tycker jag var väldigt roligt och lärorikt. Fick mig att se på omgivningen med helt nya fotoögon. Det finns ju här på sajten bara att fortsätta. Har funderat på hur man ska få till ett Å, Å och Ö men inte lyckas.

Karmatarerskanise
0

Det är fel att klaga på dem som lägger upp bilder på sina djur. Eller på att bilderna är dåliga.

Jag är amatör men jag älskar att fota. Både mina djur och annat. Om jag då lägger upp bilderna här vill jag gärna veta vad jag kan göra bättre, inte att jag lägger upp dåliga foton!!

Jag fotar enbart med en liten digitalkamera utan några extra funktioner, men nog kan man få fina bilder av det.

Sen ni som använder er av massa olika program för att göra fotona bättre, ni är ju inte duktiga heller. En duktig fotograf tar bra bilder utan massa exktra grejer.

Jag tycker att vemsomhelst ska få lägga ut bilder som den tagit för att få kritik. Både bra och dålig.

Jag misstänker att ni förlorar en del när ni skriver att det är så många som lägger in dåliga bilder som inte passar inte på detta forum!

broderbluff
0

Jag tror inte man menar att man inte får lägga upp bilder bara för de är dåliga, utan att man kanske bör lägga upp 1-3 bilder på samma gång så att det blir lättare för folk att titta och kommentera.

UlrikaG
0

jag är en av dem som anser att bilder skall visas för olika syften på olika platser.

här skall det finnas utrymme för alla att utvecklas och alla skall känna sig välkomna, men samtidigt vara medvetna om att det är en sajt som drivs med ett fotointresse, därav kommer bilderna ev kritiseras.

vill man lägga upp 20 bilder på sitt gulliga husdjur, kan man hålla till på de sajterna vad det nu kan vara, men är man intresserad av att lära sig och utvecklas, då skall man självklart lägga upp bilder här.

Men jag tycker också att man skall tänka på vad man lägger upp och vad man vill med bilden. För att kunna utvecklas krävs det att man själv är delaktig, och det är man inte enligt mig om man bara skriver Kritik, tack!

Man måste vara öppen och mottaglig och själv delta som sagt.

Jag skulle gärna se en forumdel som riktar sig till de som vill lära sig och som inte har en mer avancerad kamera. Det går faktiskt att ta jättefina bilder med kompakter, jag tror det är viktigt att inte enbart rikta sig till de som har systemare eller avancerade kompakter.

Och en aning mer tydliga regler om vad om gäller, som ett x antal bilder som skall läggas upp, specifika krav på vad som kan förbättras etc, för att få kritik.

Bengan.
0

Problemet tycket jag är att oftast så vill inte de som bara är "fotointreserade" kritisera bilder som innehåller ett specifikt tema. Jag fotar mycket på rallytävlingar och har lagt ut ett  par bilder. Tyvärr är det bara ett par personer som gett sin åsikt.

Mvh Bengan

Mandrakonian
0

#26 Bengan gör ett tråd om rally bilar det skulle vara intressant att se flera bilder om det.Mvh/Mandrakonian.

Martin
0

Bengan har redan startat några Rallytrådar Skrattande. Och här har han en om Påskrallyt.

Det är en av nackdelarna med forumet, räcker att en tråd är inaktiv eller läggs ut samma dag som det läggs ut mycket annat, så försvinner den snabbt. Om man inte är med på noterna (som kartläsare i rallybilen) :Cool

mvh Martin