Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1636 ggr
[Justie]
1

Kritik: Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotografrade min pappa förra veckan, och vill gärna ha kritik på denna bild! :-)

DesK
0

Vilket fint porträtt av din pappa! Snyggt med härlig kontakt mellan dig och din pappa. Om jag får önska något mer så skulle det vara att hela huvudet borde synas Glad

/Désirée

NSphoto
0

Jättehärlig bild! Älskar känslan och kontakten mellan er två (: Tvärt emot #1 så tycker jag att den är pefekt i kompositionen. Hade dock kunnat önska lite mera kontraster :)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

[Justie]
0

#1 Tack så mycket Glad ok, jag kan testa det också nästa gång!

#2 Tack,Glad bättre såhär?:

Mimmi
0

Händerna stör mig lite. Är det en hand eller två? Vad gör han med dem? Det hela ser lite konstigt ut. Det hade varit bättre utan händerna eller med en lite mer "tydligare" handpose (t.ex. att stödja hakan i ena handen) så att inte all uppmärksamhet dras dit.

Jag tror inte riktigt att det är kontrast som behövs, då det ljusa blev lite för ljust för mig då. Lite mer svärta i de mörka partierna tror jag skulle bli bättre.

Annars tycker jag att det är en jättefin bild. Jättebra kontakt!

Monky
0

Riktigt snyggt! Bra komposition och bra kontakt med objektet!!

JazzBass
0

Gillar den första versionen bättre. Fin kontakt, snyggt skärpedjup och bra komposition, så när som på att jag funderar på lite samma saker som #4 angående händerna. Att huvudet är kapat gör inget, det gör bara ögonen större i bild vilket ökar närvarokänslan. Bra att kunna komponera tajta utsnitt.

Vill du kan du jobba lite extra på skärpan i bilden, det är en bra och skarp ursprungsbild så det är lite synd att inte ta ut allt man kan få av bilden. Gjorde faktiskt en liten uppskärpning av bilden för att demonstrera. Minskade bilden till 800p på långa sidan och skärpte sen upp den i Photoshop Elements. Hoppas du inte misstycker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Justie]
0

4; han stödjer ju hakan på handen? Ska man säga till personen som man fotograferar hur den ska posera, även om det bara är en "ögonblicksbild". Vi sitter på en resturang i Paris och jag råkar ha 50mm objektivet på vilket resulterar i lite avklippta händer. Men ok, jag ska vara tydligare i vad för sorts kritik jag vill ha. - jag vill ha kritik på detta porträtt som är en ögonblicksbild, jag vill alltså inte ha kritik på personens poser, utan bilden som helhet och andra saker jag hade kunnat påverka i denna ögonblicksbild. - Tack för den kritik jag fått, jag är tacksam och vill utvecklas.

Fridoliin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker bilden är kanonfin! Han har en typisk "pappablick" Glad

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Mimmi
0

#7 - Det kanske han gjorde, men inte riktigt så jag menade. Händerna var något som drog till sig lite för mycket av min uppmärksamhet, och det är ju tråkigt, men det gör inte bilden dålig!

Är det en ögonblicksbild så är det. Då dyker det ofta upp saker som man helt enkelt inte kan styra över. Något du kunde ha gjort skulle kunna vara att ta bilden i stående format istället. Att få in ett sådant kompositionstänk trots att man just tagit fram kameran och bara ska ta en ögonblicksbild tror jag är något som växer fram ju mer man fotograferar. Så då kan jag helt enkelt bara råda dig att fotografera mer!

Annars är det ju verkligen en jättefin ögonblicksbild. Konverteringen till svartvitt är fin, det finns inget som stör i bakgrunden och du har verkligen lyckats fånga blicken så att det känns som att den borrar igenom bilden.

[Justie]
0

#5 tack!

#6 Jo, skärpan kan ju ökas upp en del, men det känns inte så naturligt då. Eller vad man ska säga x-)

#8 Tack, ja verkligen! :-)

#9 Ok, tack! Förlåt om du uppfattade mig som sur eller otrevlig i inlägg #7 för nu när jag läser genom det låter jag som en surkärring! ;-P

[mingdie]
0

Det är ett fint porträtt som du har tagit och det ger en inblick i hur din far är.
Det bästa med bilden är den mjuka skärpan som gör att man fastnar på ögonen vilket är det viktiga i porträtt bilder.

Jag kan inte hålla med JazzBass om skärpan. Ett fint porträtt skall inte ha för mycket skärpa. Det är därför många kameratillverkare har gjort objektiv med mjukare skärpa just för porträtt.

Du skall vara mycket nöjd med den här bilden.

JazzBass
0

#10: Jag överdrev lite med skärpan,ungefär hälften av det jag lade på är väl optimalt.

#11: Nä det du säger om skärpa i porträtt kan jag inte alls hålla med om. Det finns några enstaka ovanliga specialobjektiv med soft focus, men de allra flesta och bäst rankade porträttobjektiven är faktiskt de skarpaste objektiven du hittar på marknaden. Bäst resultat får man om man skärper bara vissa delar som ögonen, ögonbryn och hår, vilket jag nu inte gjorde i bilden i inlägg #6, utan skärpte rakt av och tog i lite för kraftigt dessutom "to prove my point", men det var inte så smart att ta i så mycket märker jag. Bifogar en guide till skärpning, allt i den gillar jag inte men avsnittet om high-pass skärpning lönar det sig att kolla in. Det är den bästa metoden tycker jag. Går och göra också om man inte har PS (t.ex. Gimp) men det är lite mer komplicerat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[mingdie]
0

#12 En mjukare skärpa vid porträtt är något som har funnits så länge jag har hållt på. Det kanske är så att många objektiv som är rankade som bra porträttobjektiv är skarpa objektiv men det är inte skärpan som dom har blivit kända för. Det är mer djupet och färgerna som dessa objektiv har. Flera porträttfotografer som jag känner som använder sådana objektiv minskar skärpan i efterhand.

Normalt så är inte ett skarptecknat porträttfoto särskilt trevligt för personen. Dom flesta av oss har inte en fin, jämn ungdomshy och en mjukare skärpa dämpar ner dom delarna av hyn som är lite operfekt och normalt skulle dra blicken till sig. Att skärpa ögonen och hår hjälper naturligtvis att koncentrera blicken ännu mer till dom områderna.

Det finns flera olika sätt att skärpa en bild på och jag har använt flera olika inklusive high pass metoden i många år men jag skulle aldrig skärpa ett bra porträttfoto som detta speciellt mycket helt enkelt för att bilden redan är väldigt fin där blicken dras mot ögonen som berättar mycket om personen.

High pass skärpning är en bra metod som passar i flera fall men oftast passar bäst tillsammans med andra metoder om man skall skriva ut bilden. Som du säger så går det att göra i flera bildredigeringsprogram och i Gimp är det väldigt lätt eftersom det finns ett par bra plug-ins.