Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 775 ggr
LinneaChristina
0

Hjälp med prissättning

Jag har precis startat egen firma. Jag gör framför allt webbsidor men sysslar även lite med fotografering. Nyligen hade jag mitt första officiella jobb som fotograf, nämligen på en collieutställning, med syfte att bilderna skulle publiceras på collieklubbens webbplats och i deras tidning.

Nu har en man hört av sig och vill köpa bilden på sin hund efter att ha sett den på hemsidan, villket förstås är trevligt, men jag har ingen aning om hur mycket betalt jag ska ta!

Så, vad är rimligt att ta för ett (hyfsat, men långt ifrån perfekt) foto?

Några andra tips att dela med er av till en nybörjare, angående att sälja bilder?

Linnea

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

uffelarsen
0

Du kommer säkert att få en hel del olika svar på din fråga. Du tar betalt efter vad du levererar och vad din kund vill betala. Tex jag hyr in dig till mitt bröllop , dop ,min sons konfirmation någon form av tävling eller liknande , kan du leverera vad som behövs?, har du kunskapen?, har du utrustning för evenemanget? o.s.v  eller blir det som talesättet "även en blind höna hittar ett korn ibland" ens proffessionalitet avgör en del på priset då erfarenheten och utrustning har kostat en del pengar och jobb under årens gång, jag känner en kille som startar på 5000:- inför ett fotojobb, därefter tillägg beroende på antal bilder, platsval, körning, extrautrustning, behov av assistent, antal timmar, eventuell övernattning, efterbehandling osv. Han har en del jobb därför att man vet att han levererar, men han har också lagt 25år på sitt yrke med en fotografutbildning i botten. I dag ligger Ahlgrens bilar i lä med sin slogan "snart i var mans mun" idag har i princip alla en digitalkamera och kalla sig fotografer därför att dom "målar med ljus". Jag är lite av en mes och kallar mig för Ögonblickskonservator därför att fotograf är en yrkestitel för mig precis som en polis , läkare, elektriker … Givetvis skall man ta betalt för sitt jobb det är inte det jag menar, men man måste vara realist. Ta dig en funderare på dina bilder, är dom ok? riktigt bra? eller rent utav fantastiska! hur stora bilder kan du leverera? vad efterfrågas? . men jag kan säga som så jag hade inte betalt mycket mer än 200-500:- för en bild om den inte är otroligt bra och då talar jag om A4. men jag lovar dig att många här tycker olika , Jag tycker att man skall vara självkritiskt och kunna se om en bild är bra eller inte och då ta betalt därefter. Om du kör med en vettig prisättning kanske ryktet sprider sig =du får fler uppdrag + din erfarenhet blir bara bättre och bättre pga antalet uppdrag vilket leder till att du kanske kan öka på din utrustning och därigenom ta andra typer av fotojobb.Glad

Ps Du blev kanske inte så mycket klokare av allt jag skrev men du fick lite att läsa i varje fallFlört

/Uffe

www.ulfendorfen.com

[Doglovers]
0

Kan du visa bilden? Jag blev lite nyfiken eftersom jag gillar just hundbilder Glad

Mimmi
0

Fundera lite själv över vad du hade varit beredd att betala för samma bild om du var köparen, det brukar styra en i rätt riktning.

JazzBass
0

Ca 200kr för en utskriven bild på A4 låter rätt lagom tycker jag. Det är ungefär vad jag har tagit betalt då nån velat köpa bilder jag tagit för skojs skull, t.ex. komsertbilder på mindre kända band. Vid de tillfällena har jag levererat en CD med ett antal högupplösta bilder för 20€, men 200kr känns inte för mycket eller alltför lite heller för en utskriven bild i mellanstort format som A4.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus