Behöver pris-hjälp!
Hejsan!
Jag skulle behöva lite snabb hjälp.
Jag fotograferar mycket hästar, har både varit hemma hos folk som kontaktat mig, och fotat på tävlingar. Har nu kollat runt lite mer på andras fotografi hemsidor, och ser att dom tar mycket (!!!) mer betalt än jag!
Jag fotograferar gratis om man efteråt vill beställa någon förstoring, annars tar jag 25:- för fotograferingen. I vilket fall som helst så mailar jag alltid över en del bilder till kunden gratis (runt 20st)
För en förstoring 20x30cm tar jag 39;-, jag beställer från en fotofirma, och tjänar 9;- på det.
Jag började ordentligt med att åka och fota hos andra i februari, och många hör av sig och vill ha bilder!
Mina bilder finns att se på www.saraperssonfoto.se
Vore jättesnällt om någon kunde säga vad dom tycker om dessa priser? Är det lagomt? :)
(ursäkta den stora texten på bifogad bild, kopierad direkt från min hemsida!)
/Sara

Du ska ju framför allt inte gå minus på ditt fotograferande.
Hur tar du dig till själva uppdrags platserna? Lägg till den kostnaden i priset.
Sen kanske du skulle behöva ta reda på hur bilderna ska användas. Ska bilderna användas till något kommersiellt så ska du ha rätt mycket mer betalt.
Men i slutändan så hänger det på dig vad du tycker ditt arbete är värt.
Men man ska inte gå minus på det!

På Bildleverantörernas förenings hemsida kan du beställa en cirkaprislista där du kanske kan få lite idéer ifrån.
Hälsningar
Alexander Isaksson
www.alexanderisaksson.com
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Hö rinte till ämnet, men måste bara fråga, är din hemsida under konstruktion? För de ser väldigt konstig ut här hos mig…
Mvh Sara (sarastenmarkfoto.webb.se)

menar du min hemsida? :)
Den är i alla fall inte under konstruktion :S men om det var den, så vill jag gärna veta hur den ser ut för dig!!Så jag kan fixa det :P

Finns tidigare inlägg som det står ganska mycket om fotande av hästar.
Ett tips är att läsa dessa

Sätt en nolla efter dina priser så har du en skälig prisnivå. Tänk på att du inte bara lägger ned tid på fotograferandet utan även på redigering, backup, uppladdning, o. övr admin. Du använder din utrustning osv.
Hälsningar
Robert

jag tycker att du har för billiga priser. du tjänar 9kr på en 20x30cm. skickar du iväg för framkallning? skickar du iväg på framkallning i "proffslabb" så kan du definitivt ta mer pengar. Tänk på hur mycket det kostade att åka dit du skulle ta kort, osv
Jag ska fotografera en konfirmation troligen och jag kommer ta 300kr för att vara där och ta kort sen får dem de på en cd-skiva sen så skickar jag iväg vissa på framkallning så får de betala bilderna +ca 20kr eller något

Jag framkallar via fotolabo eller fuji!
Tusen tack för svaren :) !!!