Nytt makro från Nikon!
Hej,
Tänkte bara informera om att Nikon i dagarna släppt ett nytt makroobjektiv anpassat för DX-formatet (d.v.s. det vanligaste, bara de dyraste kamerorna har FX-sensor som är större och till dem passar det inte så bra). Det är ett 40/2,8 makro som ger 1:1 avbildningsskala (d.v.s. motivet kan bli lika stort på den 16x24mm stora DX-sensorn som i verkligheten), och borde vara väldigt bra för t.ex. närbilder av blommor, men även porträtt ska det funka hyfsat bra till. Det bästa med det är priset, som ligger kring 2500kr vilket gör det till det klart billigaste makroobjektivet jag känner till, och som också ger autofokus på de förmånligare nikonkamerorna.
Det låga priset beror på att det har förhållandevis kort brännvidd och är anpassat för DX-formatet. Det gör objektivet litet till storleken och därmed förmånligt.
Prestandan vet jag inte desto mer om, men alla makron är rejält skarpa och det här ska inte vara nåt undandag.
Om man vill fotografera insekter är nog ett avsevärt längre (och dyrare) makroobjektiv att föredra, men för övrigt så ser jag nästan enbart positiva saker med det här - den korta brännvidden gör att man lättare kan få till tillräckligt skärpedjup, vilket annars är svårt på makroobjektiv speciellt då man närmar sig närgränsen.
Jag känner på mig att det här kommer att bli en storsäljare när det väl finns ute i butikerna. Det kan dock ta en månad tills dess.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus