Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 870 ggr
Trin
0

Kameran krånglar vad är felet?

Jag har en Canon EOS 1000D  , den har aldrig krånglat innan men nu på senare tid krånglar den rejält. När jag ska sätta på den så går den inte igång (även om jag har laddat batteriet över natten) . Då blinkar bara det röda ljuset längst till höger ?

Ibland går det att sätta på den och då blinkar det röda ljuset ett tag men sedan går det att ta bilder som vanligt. Ibland kan jag fota och så stänger kameran bara av sig själv.

Vad kan detta bero på? Kan det vaar så att det är batteriet som behöver bytas ? Tycker inte det ska behövas göra än , liksom jag har inte haft kameran länge.

Har också märkt att kameran är krångligare att starta när det är fuktigt ute eller jätte soligt. Men kameran borde ju klara av lite fukt och sol , liksom har man betalat flera tusen för en kamera så ska den ju klara av dessa saker ?

Några tips på vad jag kan göra ? Eller vad som är "felet" ?

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

fia-mia
0

Låter som det är batteriet. Har batteriet legat framme i solljus eller blivit fuktigt så kan det vara det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Inkanyezi
0

Det kan vara att batterikontakterna är smutsiga, både de på batteriet och de inne i kameran.

Kameran kan också krångla på det viset om objektivets eller objektivfattningens kontakter är smutsiga, eller om objektivet inte sitter helt riktigt i.

Så det första att kolla är kontaktytorna. Annars får det bli en tur till verkstaden, om det inte är så att ditt batteri helt enkelt är slut, eller att du har fel på laddaren.