Närbild vs Macro?
Är det någon skillnad i dessa namn eller är det bara två olika namn på samma sak?
Macro är väl inställningen på kameran som man kör med när man ska ta närbiler? Eller är jag helt fel ute då?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Närbild är ett mer generellt begrepp än makro tycker jag. Makro innebär i min värld att man tar närbilder av små motiv, medan en närbild också kan vara av större motiv som människor. Sen tycker jag för att det ska vara en närbild ska motivet också ta upp en väsentlig del av bildytan, medan det inte behöver vara så om man fotograferar små motiv med makro. Närbild tycker jag också funkar för att beskriva ett foto av en detalj på ett större motiv.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för intressanta svar. 

Det är så klart en viss förvirring i nomenklaturen. Jag tror att det också kan vara vettigt att stava rätt på svenska och använda liten bokstav på rätt ställe. Det finns alltså någonting som heter makro, obs stavning, och det brukade i grunden betyda "stor skala" när man talade om fotografi. Makroskalan brukade ofta definieras som från oändligt ner till 1;1, vilket man når med dubbelt objektivutdrag på ett avstånd av fyra gånger brännvidden från filmplanet när objektivet är symmetriskt byggt.
Objektivtillverkaren Kilfitt gjorde ett objektiv med extrem närinställning, Makro Kilar, som kunde ställas in till avbildningsskala 1:1 i 40 mm brännvidd och 1:1,7 med 90 mm brännvidd, och det är Makro Kilar som senare har blivit mönster för den språkliga skiftningen av betydelse för "makro" från att avse hela fjärrområdet till att användas bara för det extrema närområdet.
Nikon gjorde senare Micro Nikkor 55 mm med dubbel utdragssnäcka och så småningom började fotografer gå ifrån den gamla definitionen av makro och numera anser många att ett objektiv inte är "makro" om det inte förmår teckna avbildningsskalan 1:1 på sensorn. Som man lätt kan förstå betyder det att den senare definitionen ger varierande bildutsnitt beroende på sensorns storlek. Så var det också förr när Makro Kilar kom, eftersom 90 mm var ett normalobjektiv till bildformat 6x6 cm. Man får med ganska mycket mer på en sådan ruta jämfört med en ruta på 24x36 mm vid samma avbildningsskala.
Hur man definierar "makro" är alltså tämligen godtyckligt. Den ursprungliga betydelsen, av hela området ner till avbildningsskalan 1:1 känner få till. Ner till naturlig storlek på filmrutan eller sensorn är det alltså makro, ända från oändligt avstånd, medan skala större än 1:1 definitionsmässigt är "mikro"; att föremålet avbildas större än i verkligheten.
Makro omfattar alltså all vanlig fotografering, medan särskilda "makroobjektiv" i regel kan komma till en större avbildningsskala än 1:10. De vanliga kitobjektiven kommer ner till en avbildningsskala av mellan 1:3 och 1:2, så de har faktiskt ganska goda egenskaper för att ta närbilder. Eftersom sensorstorleken också avgör hur mycket som kommer med på bilden, har de flesta kompaktkameror betydligt mindre avbildningsskala på sensorn när man ställer dem i "makroläge". Men språkligt innebär "makro" numera i regel att man har en ganska stor avbildningsskala på den slutliga bilden, vilket kan vara större än naturlig storlek.
Så det finns inte någon klar definition av "makro" utöver den ursprungliga, dvs att det avser hela området av avstånd från oändligt till "dubbelt utdrag", då avbildningsskalan är naturlig storlek på sensor eller filmruta. Större avbildningsskala är "mikro". Närbild är ett uttryck som är lättare att tolka och förstå.
På bilden här nedanför visas en av trendsättarna, Objektivet Makro Kilar 90 mm apterat på en 6x6 spegelreflexkamera. Det avbildar när det som här är helt utdraget en ruta på ungefär 9x9 cm med avbildningsskalan 1:1,7 på ett avstånd av 39 cm från filmplanet. På avståndsskalan står det 20 cm, vilket är arbetsavståndet mätt från objektivets framkant. Det här objektivet kom 1955 med fattning för Hasselblad 1600F/1000F, och det gjordes senare också för Pentacon Six.