Perfekt skärpa?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur får man perfekt skärpa på sina bilder? Mitt problem är inte att fokus inte hamnar där jag vill, det gör den. Problemet är att jag inte får den där perfekta skärpan, den som fotobloggarna verkar få.
Vad gör jag fel? Jag fotar i RAW, så lågt ISO som möjligt, fixar vitbalansen och lägger på skärpa samt kontrast i Photoshop. Jag känner även att jag fixar kamerans inställningar väldigt bra… eller? VAD GÖR JAG FEL?
Jag fotograferar främst med Nikon D80 + Nikon Nikkor 50/1,8
Lägg upp lite exempelbilder så är det lättare att hjälpa dig.

För att få bästa skärpa när man skriver ut eller publicerar en bild, måste den göras i rätt format för storleken som man skriver ut eller publicerar; när det är på webben ska det vara pixel för pixel. Uppskärpningen av bilden görs efter storleken.
Kontrast och tonomfång har också betydelse för skärpan, och man kan behöva mixtra med tonkurvan för att bilden ska se skarpare ut, men grunden är att den från början ska vara någotsånär skarp och att man postar den i precis det format den kommer att ha på sidan där den visas. Om bilden visas i 800 pixlars bredd ska man göra den 800 pixlar bred.
Uppskärpning görs med större radie för stora bilder och mindre radie för små. Hur mycket är en smaksak, men mycket sällan ska man lägga på så mycket som en halv procent. Vanligare att det behövs mellan 0,2 och 0,35. En bild som är 800 pixlar bred skärper man med radie mellan 2 och 3 pixlar, större bilder i motsvarande proportion, och mindre bilder med ner till ungefär 1,7 pixlars radie.
Du behöver inte ta RAW för att få bra skärpa. En bild på 800x1067 pixlar är inte mer än en megapixel, och det är ingen idé att lägga upp bilder större än ungefär två megapixel. De flesta bilder du ser i bloggar är betydligt mindre.
Perfekt skärpa kräver enligt mig följande:
1 - Använd ett skarpt objektiv. Det här är dock inget proglem då de flesta objektiven idag levererar fullt tillräckligt bra skärpa som sådana.
2 - Var säker på att skärpan hamnar precis där man vill ha den, och inte lite bakom eller framför. Både kamerahuset och objektivet kan behöva kalibreras för att ge bästa möjliga resultat. Man kan med hjälp av ett fokustest (http://focustestchart.com/focus21.pdf) avgöra om nånting kan behöva kalibrering. Det är inte ovanligt att fokuseringen är lite fel om det gäller objektiv med stora bländaröppningar. Det gäller även proffsobjektiv.
3 - Se till att använda bra exponeringsvärden som ger en optimal exponering av motivet utan rörelse- och skakoskärpa eller för mycket brus pga högt isotal. Se till att hålla kameran tillräckligt stadigt för att minska risken för skakoskärpa. (Många håller i kameran fel och skakar även till kameran vid avtrycket),
4 - Använd den skarpaste bländaröppningen för objektivet (t.ex. kring f/2,8-5,6 för ett vanligt 50/1.8) om det ger ett skärpedjup man är nöjd med. Kör annars större eller mindre tal, det har inte så stor inverkan på skärpan som många vill tro, speciellt inte om målet med bilden är att visa den i litet format på en datorskärm.
5 - Fotografera i RAW och skärp upp bilden först med en pixelskärpning så den ser så naturligt skarp ut som möjligt i 100% förstoring. Brusreducera vid behov innan dess, men ta inte i för hårt. Skärp inte heller allt utan främst kanter och sånt som ska vara skarpt (finns bra verktyg för det här i t.ex. lightroom). Annars riskerar man bara skärpa brus och onödiga detaljer.
6 - Spara en kopia av bilden i jpeg med 100% kvalitet i den storlek bilden ska användas,
7 - Öppna den förminskade bilden i ett bildbehandlingsprogram och lägg på en slutskärpning. Min favorit är high-pass skärpning, men det är lite komplicerat att få till. Oftast nöjer jag mig med att vid exporten från Lightroom sätta på lite automatisk efterskärpning så jag slipper det här steget. Blir ofta fullt tillräckligt bra.
Om man vill så kan man också skärpa upp en bild i originalstorlek med t.ex. selektiv high-pass skärpning och softning av delar av bilden som man inte vill ha skarpa, men det är finlir som t.ex. mode(ll)fotografer sysslar med. Jag har testat sånt (sån här skärpning alltså, inte modefoto) lite, men tyckte inte det blev så mycket bättre att det var värt den extra mödan. Kanske beror på att jag inte bemödade mig om att lära mig det tillräckligt väl… :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kolla upp så det inte är något fel på ditt objektiv. Jag kämpade och slet för denna eländiga skärpa tills jag insåg att jag inte kunde fotografera. Packade ihop allt och skulle sälja det. Då fick jag en ingivelse att prova ett annat objektiv. Jag lånade ett och vips så kunde även jag få skärpa
Troligen har jag nog slagit emot när jag gått i skogen. Spärren hade gått sönder och jag fick använda en gummisnodd för att hålla inne objektivet.
Kan det vara något att fundera över? Prova ett nytt objektiv.
Lycka till