Copyrightfråga
Om jag vill göra en tavla av ett foto (inte bara rama in bilden utan kanske måla av fotot) behöver jag tillstånd från ägaren till bilden?
Hur hade ni ställt er till det om ni såg en tavla som uppenbart var skapad efter ert foto?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ska du måla av någon annans foto (eller tavla) och bara använda den för eget bruk är det tillåtet, men ska du använda tavlan i kommerciellt sammanhang så måste du alltid ha ägarens tillstånd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar! Jag har tänkt ge bort tavlan till en vän, räknas väl som eget bruk då va? Har ju inte tänkt tjäna pengar på den…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#2 Inför möjligheten att bilden så småningom vandrar vidare är det lämpligt att göra en notering på den (baksidan) hur den har gjorts och vem som har rätt till originalbilden.
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.