Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 17166 ggr
evvm
2011-07-04 21:13
0

Minneskort

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som vet hur många bilder det på ett ungefär får plats på ett 4gb minneskort respektive ett 8gb? :)

MonisN
2011-07-04 22:11
0

Det beror helt ock hållet på om du fotar i RAW eller jpeg och i viss mån vilken kamera du har. Fullformat ger något större bilder.  Det finns också olika storlekar på formaten, S, M och L. I bruksanvisningen till kameran brukar det stå hur mycket som får plats.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

cinna
2011-07-04 22:20
0

Guiden ute i högerkanten på netonnets sida kan kanske hjälpa lite:

http://www.netonnet.se/art/foto/minneskort-och-lasare

MonisN
2011-07-04 22:28
0

Den guiden känns en aning missvisande då de flesta fotar i RAW eller jpeg och inte i TIFF.  Den sträcker sig också bara till 12MP. Många kameror idag har fler MP än så.

Cochon
2011-07-04 23:45
0

Hvis du fotar i JPEG format tar ungefär varje megapixel en halv MB, så hvis du har en kamera med 12 megapixel och tar en bild i JPEG då är bilden 6MB. Och hvis du fotar i RAW så tar en megapixel ungefär 1MB, så då är en bild ungefär 12MB. Så det är bara till att räkna på det själv. :) det går 1000MB på en GB. :P
Dock så blir siffran du får fram en väldigt grov gisning, men kanske bättre än ingen?

#3 Vad är det för speciellt med TIFF-format?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Inkanyezi
2011-07-05 08:00
0

#4 TIFF är ett format som inte är komprimerat, och därför tar det stor plats. Det är ett bildformat, till skillnad från RAW, så att man kan visa en TIFF i vilken bildvisare som helst, medan råformat måste bearbetas på ett särskilt sätt för varje sensor; RAW är inte en bild, RAW är bara råa data från bildchipet. Storleken på en TIFF-fil och RAW är ungefär lika.

Eftersom TIFF är ett bildformat har i regel kurvor och Vitbalans bearbetats och rådata ändrats. Det går också att göra en TIFF med rådata, och en del proffskameror presenterar sina råfiler på det viset.

MonisN
2011-07-05 10:35
0

En TIFF fil är mycket större än en RAW fil. Ex: En RAW som är 27Mb blir 120Mb omvandlad till TIFF.

Monky
2011-07-05 11:04
1

#0 Gissar att du funderar på att köpa minneskort…?

Jag grubblade över samma sak för ett par veckor sen när jag köpte ny kamera. Velade mellan 8gb och 16gb.

Jag fotar huvudsakligen i jpeg och jag fick veta att jag får plats med ca 1000 bilder på ett 8gb.

Eftersom jag inte tycker det är nån idé att ha en massa bilder i kameran så rensar jag ut kortet ofta och har mina bilder på nån lagringsenhet istället.

Det enda jag funderade över va om det skulle räcka med 8gb när man reser bort, och jag tror det kan gå bra. Så tillslut blev det 8gb.

Inkanyezi
2011-07-05 11:28
0

Det handlar ju också lite om att lägga alla ägg i samma korg. Jag föredrar att ha flera kort i stället för att ha ett stort. Jag har inga kort som är större än 4GB, och hittills har jag aldrig fyllt ett sådant kort. Om kortet skulle knasa på något sätt, så är det inte alla bilder som berörs.

Det fel som jag har varit med om hittills är att den lilla plastbiten för skrivskydd ramlade bort från ett kort och gjorde att det inte gick att fotografera med. Jag fixade det, och sedan dess har jag limmat fast plasbiten på alla mina kort, så att de inte kan låsas.

MonisN
2011-07-05 11:40
0

Fotar man i RAW så räcker 4GB inte långt. Det blir ca 150 bilder på ett sådant kort. I jpeg förstås många fler. Tycker du ska satsa på 8GB.

cinna
2011-07-05 13:08
0

Kollade just kameran: Får in 263 RAW/NEF filer (10-12Mb/st) på mitt 4 Gb kort.
Om jag tar .jpg istället så blir det ca det dubbla: ca 530. Då inställt på högsta Upplösning, vilket verkar ligga på ca 5-6 Mb/st.

Lyckade nästan fylla kortet i helgen när vi var i Kolmården, och fick då mot slutet av dagen välja i vilket format jag ville fota en del bilder för att inte ta slut på minnet alldeles.
Blev totalt 360 foton, varav 165 blev kvar efter grovsorteringen… Hmm, jo… Serietagningen var på så gott som hela tidenSkäms

Nästa kort blir ett 4Gb det också, resonerar som Inkanyezi; Hellre fler mindre kort än ett stort om något skulle hända med kortet.
Kommer prioritera snabbhet framför storlek…

Moalinn
2011-07-05 15:07
1

Det är väldigt konstigt det här med minneskort tycker jag, eller ja. Beror allting på vad man har för kamera? För som någon säger så får det plats ca 1000 jpeg bilder på ett 8 gb. Jag har ett 8gb och kör i jpeg och fullt, alltså 16 mp och jag har 1.600 bilder på det. Och får plats med ca 800-900 bilder på mitt 4gb. Fast det är ju klart att det blir mindre bilder ju större bilderna är, men ändå..

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaybrew
2011-07-05 15:44
0

Minneskortet är fel ställe att spara in pengar på tycker jag. Själv kör jag 32 GB kort och har det som ingick i köpet som extra korti nödfall. Dock funderar jag på att köpa ett till 32 Gb då det första sprack sönder för kortläsaren var lite för trög. Dock löstes det med enkel tejp =)

Hellre ha för mycket uttrymme och inte använda det än när man behöver ta kort att man inte kan. Sen vet alla att man inte alltid har tid för att byta minneskort för att fota vidare. Bara för att man har 32 gb kort utesluter det inte att man överför alla korten till datorn vid första bästa tillfälle.

Minneskorten är bland det billigaste tillbehöret =) Numera iaf hehe =)

/Fridaybrew