Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 3182 ggr
Moalinn
0

fotografera springande katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej,

nu är det så att jag har 3 katter (just nu) här hemma.. en av dom är riktigt busig och kelig och har MASSOR med energi så det räcker att jag springer till andra sidan gräsmattan och hon stannar kvar och sen ropar jag på henne och hon kommer springandes riktigt fort. Nu är det så att jag försöker få bilder samtidigt, men det är något bland det svåraste jag vet. Skärpan blir fel, eller så kommer hon för nära, eller så är det fel steg eller så blir dom suddiga Obestämd

någon som har något tips på hur man kan få in bra skärpa ? (har faktiskt glömt hur man fixar sånt där)
och någon som har något tips över huvudtaget för att få bra bilder på katter som springer ?

Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

fel steg .__.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

för nära, fel fokus och fel steg..

ja, ni förstår att jag har lite problem :p

Medarbetare på Djurfoto

Janne64
0

Kort tid, stor bländare, följ med motivet.

HellviHumle
0

Serietagning kanske?

HH

Moalinn
0

Tack,
på bild #1 så va det 1/800 sek, 4.5 bländare och hon kommer alltid rakt emot mig så det är ju att jag får zooma ut ist för att följa.

Det gör jag, om jag vet att jag får in fokus rätt.. inte så jättenödvändigt annars faktiskt.

På bild i #1 så tog jag serietagning men det blev ändå 3 likadana bilder tyvärr.. va väl lite för långsam Flört

Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
0

Jag skulle nog testa manuellt fokus inställt på lagom avstånd. Ta serietagning från det att katten är nästan i fokus och en bit framåt.

HH

NSphoto
0

Nu kommer jag här igen ^^

Du bör ha minst 1/1000 för att få skarpt, var inte rädd för att höja ISO, D7000 klarar ISO 800 hur lätt som helst :)

Sen, så skulle jag tipsa på att ha bländaren ganska liten, kanske 5.6-8? Så är det inte lika lätt för katten att springa ur fokus.

Ta seriebildtagning på CH alternativet (6 bps)

Sen kan du ju testa använda 3D fokus (måste vara på AF-C), med det menas det att kameran ställer in fokus vart den tror att objektet kommer vara när bilden tas, inte helt klockrent men det fungerar, alltid värt att testa :)

Lycka till med ditt kattfotograferande! :D

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Moalinn
0

då blir ju oftast en bild skarp medans dom andra inte och kanske just den bilden som blev skarp kanske är fel steg. Men jag kan testa det också! tack :D

tack för tipsen, igen :D

CH, haha. jag är så smart och har på CL hela tiden för jag trodde det va det snabbaste men där ser man, ändå testade jag CH en gång men ändå gick jag till CL, aja, ska testa det med (:

det där med 3D fokus ska jag testa, tack.

ska testa igen när jag kommer hem till dom, :D

Medarbetare på Djurfoto

nykanin
0

lustiga bilder ;) använd längre slutartid och serietagning :)

använder du Nikon D7000? (såg annat inlägg)

då är de ingen fara att ta i med ISO:t

har själv en D7000 :)

Mvh Linnéa

HellviHumle
0

#8 Det är därför det går åt en del fotograferande för att lyckas.Glad

HH

[Noriisen]
0

Tycker bilderna blev riktigt fina!Tungan ute

tretusen
0

Hur ställer man in bländaren och slutartidenz.

Moalinn
0

tack för alla tipsen! ska testa igen när jag kommer hem,

och mycket riktigt, jag har en D7000 men har ändå sparat på isot för att jag är van vid det. Jag har fortfarande kvar , vid bra ljus = ganska låg iso , vid dåligt ljus = lite högre iso och det sitter kvar sedan min D60 men jag ska allt dra upp den lite och se vad som händer!

det är du nog ensam om .

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Nu ni, nu fick jag till det! eller ja, lite iaf.. kanske lite suddig men skit samma ;)

Gjorde som #6 sa för det va det enda jag kom ihåg när jag var ute och sprang runt på gräsmattan och det fungerade ju faktiskt :)

sen att det ser ganska fult ut när katter springer är inget vi behöver bry oss om.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

och en till, hon hamnade lite långt bort men jag vågade inte zooma in för mycket Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto