Fota modellflyg
Hej!
Min sambo flyger mycket med modellflygplan och jag gillar att fotografera så det blir ju att jag fotar även när han flyger. Men jag har ett stort problem och det jag undrar över är: hur gör jag för att bilderna ska bli bra? De blir ofta mörka och man ser inte själva planet så bra. Hur gör jag för att få det så tydligt som möjligt och bra med ljus?
Det beror ju självklart på hur vädret är, idag var det molnligt så blev mörkt för den sakens skulle. Men även när det är soligt blir det mörkt.
Jag skickar med ett exempel från idag så ni förstår vad jag menar.

Kamerans ljusmätare kan inte veta att du riktar ditt objektiv mot himlen och att den ska bli ljus. Det måste du tala om på något sätt, så att himlen får rätt ton. Planet är ju bara en liten del av själva bilden, så det påverkar inte ljusmätaren så mycket som den mycket större ytan av himmel runtomkring.
Så länge kameran inte får veta att du vill ha himlen ljus, kommer den att försöka få den till "medelgrå", och då blir det alldeles för mörkt.
Det finn en kontroll på kameran, märkt med +/-, som man kan använda för att ställa in så att bilden blir ljusare. Det kallas exponeringskompensation. Du bör justera den mot plus. Hur mycket plus den ska stå på kan du kolla genom att titta hur bilden blir med histogram och högdagervarning. Bildens histogram ska ha en topp ganska långt åt höger, men den ska sluta innan den når höger kant, det måste gå ner ända till baslinjen strax innan höger kant.
Det finns också högdagervarning, som du kan kontrollera med att du inte drar upp ljuset för mycket. Med högdagervarning kommer urfrätta partier i bilden att blinka när du tittar på skärmen. Du ska ställa in så att ingenting blinkar utom möjligen någon liten kant som skickar en reflex.
Tack så jättemycket!
Jag har testat lite med exponeringskompensation men tänkte på att det kunde användas till detta. Men nu när du säger det så klickar det till i hjärnan.
Histogram och högdagervarning får jag nog läsa lite om någonstans.
Och sen är det väl bara att testa sig fram också kan jag tro?
Denna hjälp betyder mycket så väldigt mycket tack till dig :)

Jag räknade med att du använder Pentax K100D.
När du tittar på histogrammen, tror jag att du kan se separata histogram för de tre färgerna.
Om himlen är blå kan man hålla extra koll på det blå histogrammet, så att det inte går upp ute i höger kant. När histogram når någon höjd alls i högerkanten, bettyder det att man har överexponerat, och då tappar man gradation i det allra ljusaste.
Högdagervarningen brukar inte blinka för bara en färg som har blivit överexponerad.
När man tar mot himlen får man i regel en topp i histogrammet ganska långt till höger när det är rätt exponerat, men kurvan lutar brant neråt och ska sluta precis nere i högra hörnet. Om den kryper upp någon millimeter längs högerkanten har man exponerat för mycket; om man inte råkar ha solen med i bilden, för den får vara överexponerad.
Japp, när jag fotar flyg är det ju den jag använder mig av.
Okej, detta ska jag tänka på och försöka förstå mig på. Tack!
I helgen blir det ut och prova :P