Egen vitbalans på Canon EOS300D
Tja!
Sitter här på o jobbet och gör allt annat än att jobba. Då kom jag o tänka på funktionen "egen vitbalans" som finns i canons kameror. Vet att jag hade den funkrionen även i kompakt kameran (powershot A80), men också i min EOS300D.
Jag har läst manualen och labbat en del, men aldrig fått det att fungera? Gör jag fel, eller är korrigering så liten?
Nån som vet hur det fungerar och kan förklara detta?
Det fungerar så att du ställer in vitbalansen mot något som är vitt och är belyst likadant som det du ska fotografera. Huruvida skillnaden blir stor eller liten beror nog på vad du fotograferar. Ofta är kameran ganska bra på att "gissa" vilken Vitbalans som behövs.
Vänliga hälsningar
Niklas
Satt o lekte mer med detta igår. Och till slut föll ju bitarna på plats tror jag.
Hur som helst så fick till en ganska märkbar skillnad när jag gjorde rätt. Så nu har man lärt sig nåt nytt. Om det sen är användbart återstår väl o se.
Du kan fixa det i Photoshop efteråt förutsatt att du har något område i bilden som är helt vitt.
Vänliga hälsningar
Niklas
#3 Du får gärna tipsa på hur man gör det - skulle vara kul att se hur skillnaden är och om det kanske rent av är lönt (det antar jag förvisso att det är) att redan ute på fotograferingsplatsen (om det är planerad fotografering) ställa in detta. :)
mvh Martin

hm, en gammal tråd men men :)
när jag ställer in vitbalansen manuellt använder jag mig av ett vikt A4 då jag inte har ett gråkort, men färgerna blir otroligt livlösa och matta iaf, ofta åt det blå hållet.
jag måste alltid justera med vit/svart-punkt iaf i ps. Jag fotar i jpeg och vet att det är lätt att ändra i RAW, men jag trivs bättre med jpeg.
har även försökt med justeringar direkt i kameran man jag får bara inte till det, har ni något tips?
har inget bra ex just nu dock, skall som jag kan hitta något senare.

Bilden ser ju ut att vara tagen ute, funkar det inte att använda dagsljusläge på vitbalansen?

ja den är tagen ute, men jag har problem med rödstick på de automatiska vitbalanserna.
dessutom vill jag göra så mycket som möjligt själv :) kunskap skadar inte :)