Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 657 ggr
Emaljoh4
2011-07-04 17:34
0

UV-filter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Köpte ett UV-filter igår, som skydd till kameran och inget annat.

Men jag är ändå nyfiken: Har UV-filter verkligen något effekt på bilderna överhuvudtaget eller är det överskattat?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Inkanyezi
2011-07-04 17:39
0

Om det alls har någon effekt, så är det att det kan bildas reflexer som ger spökbilder, och att det sänker kontrasten, särskilt i motljus. Bilderna blir aldrig bättre av ett UV-filter, men de kan bli mycket sämre om det vill sig illa. Frågan har varit uppe många gånger, så det är bara att söka på forumet, så hittar du fler trådar i ämnet.

Emaljoh4
2011-07-04 17:40
0

#1 Har du någon aning om det finns filter som ABSOLUT INTE ger någon effekt alls, varken bättre eller sämre ? Som man kan ha som skydd alltså.

Inkanyezi
2011-07-04 17:47
0

Vid ett test av flera olika UV-filter visade sig HOYA filter med flerskiktsbehandling vara bäst och påverkade inte bilderna märkbart. Också deras billigaste filter var bättre än det dyraste filtret som ingick i testet.

Huruvida ett filter ger skydd är diskutabelt. Vill det sig illa kan det i stället orsaka skada, om man till exempel råkar ha sönder det.

Emaljoh4
2011-07-04 17:52
0

#3  Har ett Kenko-uv-filter för tillfället.

Det där sista har du faktiskt rätt i!
Känner mig lite kluven just nu, men lär testa med och utan och se vad jag tycker fungerar bäst. =) Beror ju kanske lite på vad man ska fota också.