Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 835 ggr
Anna
0

Hjälp med prissättning

Jag har blivit bokad av en tjej i mitt läns "häststyrelse" och hon vill att jag ska fotografera på ett s.k treårstest där tre åriga hästar blir bedömda. Ägarna till varje häst ska sedan ha möjlighet att köpa en bild/flera bilder på sin häst för ett rimligt pris. Tidningen "Ridsport" ska publicera några av bilderna också.

Det kommer att vara utomhus och jag kommer antagligen få vara där hela dagen. Jag fotograferar med en Nikon D50 och har nog med båda objektiven - Sigma 18-50 och Tamron 70-300.

Så min fråga är - har ni några förslag på vilket pris jag kan ta per bild som hästägarna ska köpa? Jag vill inte ta för mycket men samtidigt inte för lite.
Så, kom med förslag. Undrar ni något mer så säg till. Behöver svar snarast då jag lovade att höra av mig!

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

emmaa
0

Jag kan tänka mig att folk är villiga att betala ungefär samma pris som när porträttfotografer fotograferar småbarn i köpcentrum osv. Då brukar väl bilderna kosta 200-300 kr men då är de oftast lite större, 20x30 är väl ett ganska vanligt mått tror jag (A4 = 21x29,7).

Anna
0

#1 Tack för svaret. Det var runt den summan jag tänkt mig också men kanske något billigare då jag bara är 13 år och jag tror inte att folk är villiga att betala lika mycket till en "ung" fotograf som till en äldre, mer erfaren. Så kanske runt 100-200kr och isåfall 20x30 stora eller mindre om de vill ha mindre?

annaattlid.se

emmaa
0

Mm och jag tror verkligen du tjänar på att se till att trycka bilderna åt dem, folk betalar oftast lite mer av ren lathet så de slipper göra det själva!

Jag skulle inte sälja mig för billigt, visst du är bara 13 år men om du har möjlighet att ta med en laptop eller låna av någon så kan du ju bevisa vad fina bilderna blir direkt på plats liksom, då kan de ju också få välja bland bilderna och betala på plats och så skickar du bara hem bilderna när du har tryckt dem.Glad

Martin
0

Visst är det så att en erfaren fotograf kan ta mer betalat, framför allt om det är en etablerad fotograf. Dock tycker jag att man skall betala för kvalitet och inte fotografens ålder.

Tänk på att om du framkallar/trycker (vilket jag tycker du skall göra) så har du en kostnad för det, samt en kostnad för att skicka ut fotona. Som emma säger: sälj dig inte för billigt.

Dock vet jag inte vad som är lagom, jag har bara sålt bilder en gång och då var det till Svenska Institutet och det var oförskämt bra betalt och inte något man kan jämföra med (de har dessutom rätt att sälja vidare bilderna under en tid utan vidare ersättning för min del). Jag hade kunnat tänka mig betala några hundralappat för ett foto i 20x30 om jag fick allt fixat så att säga, så jag tror att prisförslaget 200-300 som du fick i #1 är nog en bra utgångspunkt.

mvh Martin

pyrst
0

Hej Anna! Kan inte hjalpa dig med prissattningen (bor pa Malta och har far man vara glad om nagon overhuvudtaget betalar nagot!!) men ville bara saga att jag ar SUPERIMPONERAD av dig och dina bilder!! Nar jag laste att du ar 13 ar sa blev jag nyfiken och gick in och tittade pa din hemsida - sa fin den ar!! Ta med ett album sa de kan se dina fina bilder i tryck - da tanker nog ingen pa hur harligt ung du ar!!

Lycka till - och beratta garna hur det gick!

Zpookey
0

Attlid…med tanke på kvalitén på dina bilder så tycker jag gott att du kan ta bra betalt….du tar grymma hästbilder. :)

Anne
0

Kan tänka mig typ 200:- styck, eller 500:- för tre. Paketpris är ju alltid käckt.

Niklas
0

Var inte rädd att ta för mycket betalt. Bra bilder kommer folk att vara beredda att betala för. Till och med om du tar ett pris de tycker är dyrt tror jag att de flesta kommer att betala därför att de inte kan få de bilderna någon annanstans.

Din ålder är i stort sett oviktig. Det är din erfarenhet de betalar för och av dina bilder får jag intrycket att du har mer än många äldre fotografer.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Isak
0

Under 350:- per bild tycker jag jag inte du ska lägga dig. Kommer du att bildbehandla bilderna tycker jag du ska ha betalt för det också.

Får du något betalt för publiceringen i Ridsport?

/Alexander Isaksson

www.alexanderisaksson.com

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

emmaa
0

Jag tycker Anne har en bra ide med paketpris! Fast tycker nog du kan ta minst 250 och kanske 3 för 600 eller något sånt.

Anna
0

Oj vad många intressanta svar! :) Tack så jättemcket för allt beröm också, alltid roligt att höra. Okej, inte sälja mig för billigt alltså. Paketpris låter ju bra!

#3 Har tyvärr inte tillgång att ta med laptop så att jag kan visa bilder direkt på plats. Finns det något annat sätt? 

#9 Ja jag kommer nog att behandla och redigera de bilder som det behövs på. Speciellt om det är lite dåligt väder men även annars också. 

Jag ska fundera en del samt mejla lite med hon som sitter i styrelsen så att jag kan komma fram till ett pris. Men skriv gärna mer förslag!

MVH Anna

annaattlid.se

Niklas
0

Om du har möjlighet att få e-postadresser till hästägarna kan du göra ett bildgalleri där de kan se sina bilder innan de beställer. Då får de ju se dem efter att du har gjort eventuella korrigeringar, vilket blir ännu finare än att se dem direkt på platsen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anna
0

#12 Är inte säker på att jag har möjlighet till det, ska dock fråga och se om det är bestämt exakt vilka som ska ställa ut och få sina hästar bedömda, isåfall är det säkert en möjlighet.

MVH Anna

annaattlid.se

jojjehanna
0

Jag tar nog alldeles för lite betalt, speciellt med tanke på att jag har mitt fotograferande och skrivande som ett eget företag och måste ta ut moms. Men jag tycker det är svårt att ta bra betalt när dels hästtidningar betalar en bit under rekommenderade priser (om de betalar alls) och dels andra, mer etablerade fotografer marknadsför sig för låga priser.

Kolla tex:

http://www.fotokristerlindh.se/

http://www.fotografmattsson.com/order.html

http://www.fotografemma.com/priser.html

Här är min prislista som jag nog ska försöka revidera snart, speciellt publicerade bilder:

http://www.johannalagnevall.com/fotoarkiv/prislista/prislista.html

och jag brukar skicka ett 10x15 foto när de vill ha en bild publicerad. Det ingår liksom. I mina priser ingår moms och porto.

jojjehanna
0

Tillägg: vet att en del bilder på min hemsida är rätt trista men de är ofta från evenemang varifrån bilder behövs och man inte har möjlighet till hur stora utsvävningar som helst. Jag brukar alltid innan framkallning (vilket jag lämnar in till BRA fotolab, skriver ej ut själv) efterbehandla bilden om så behövs för att få bästa möjliga resultat så ofta blir de lite beskurna etc, dvs bättre än vad som syns på hemsidan där jag inte hinner/orkar fixa till alla bilder.

icerman84
0

Du har väl egentligen två strategier, antingen så säljer du många bilder med liten förtjänst eller så ett litet antal med större förtjänst.

Det är ju en balans fråga egentligen. Själv så tar jag ut ett lågt pris men det resulterar i att fler beställer samt även oxå flera bilder.
Har en del kunder som köper alla bilder jag tar på dom.

Ett bra alternativ är att lägga ut alla bilderna på en hemsida där dom kan beställa bilderna i pappersform, hemskickade mot faktura.
Sen tar du ut en fast avgift för porto+ exp avg. Denna avgift ska vara relativt hög då du tjänar pengar där också. Jag tar ut 27:-
Tänk bara på att köpa förstärkta kuvert så du kan skicka bilderna utan att dom skadas.

Men ett pris över 200:- skulle jag nog inte rekommendera.
Snarare kanske 169:-/A4

jojjehanna
0

#16 jag har nog satsat på sälja många snarare än få och jag lägger ju ut bilderna på hemsidan så folk kan välja därifrån, tycker det är ett bra sätt att sälja bilder på. Då ser de i förväg vad de vill ha. Dessutom brukar jag vanligtvis vara snabb på att få ut bilderna, men inte nu senast…

Martin
0

#11 Andra sätt att visa dina foton finns absolut. Tryck ut några förstoringar på foton du är nöjd med, och ha dem så att kunderna kan se dem och att det där framgår att det är du som tagit dem. Allt behöver inte visas digitalt / på laptop. Utskrifter / framkallningar fungerar lika bra och kanske till och med bättre om det är det du skall sälja.

mvh Martin

AliceL
0

Sitter i samma sits som Anna ungefär, är 14 år och fotar en del på hästtävlingar. Har också en systemkamera, Nikon D50 med ett 18-55 (nikon) och ett 55-200 (sigma) objektiv.

Jag skickar bilderna på CD, och tar 30 kr för CD och porto, och sen 25 kr per bild på CDn. Många tycker att det är töntigt lågt, och om man jamför med "alla andra" är det nog det. Men vad rekommenderar ni för pris på CD?

Kolla gärna in min hemsida också;
www.alicelindstromfoto.webb.se

Anna
0

#18 Det är ju ett förslag som kan funka. Jag kan dock inte skriva ut själv utan måste isåfall ta hjälp av t.ex fujidirekt.se och då kostar det ju pengar för mig men samtidigt är det kanske värt det.

MVH Anna

annaattlid.se

icerman84
0

#19 Jag skulle akta mig för att sälja bilderna digitalt med för hög Upplösning. I alla fall till dom pengarna.
Alltid en fördel att sälja pappersbilder.

#20 Jag skulle nog prata med en lokal fotohandlare och se om du kan samarbeta med dom. Jag har tidigare skrivit ut printarna själv men tar för mycket tid för mig så jag kommer lämna bort det. Det är samma pengar det handlar om.

Sen tänk på att då bilderna läggs ut på en hemsida att alla tävlande får veta vart. Skapa gärna ett samarbete med ridklubben som anordnar tävlingen.
Ge klubben någon bild dom kan ha på sidan, ha din adress på den och be dom tipsa att bilder från tävlingen går att köpa på din sida.

Anna
0

#21 Jättebra inlägg, tack. Ska tänka på allt du sagt!

annaattlid.se

AliceL
0

Tack för alla tips säger jag också ^^

LindaKarlstrom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar oxå lite över prissättning på bilder (Jag hoppas det inte gör något att jag lånar din tråd). Jag är 16 år åker hem till folk och fotar deras djur (Med en canon eos 300d) och då fotar jag på högsta upplösningen och brukar stoppa in så många foton som rymms på en CD för 150 kr. Men det känns väldigt töntligt lågt och har funderat på att ta 40 bilder för 150 kr, men det känns ändå för lågt då redigering mm tar tid.

När jag skickar iväg CDn så får dom ett mjukt CD fodraj av plast, CDn har en etikett + redigerade bilder. För det behövs 2 frimärken och ett lite större kuvert. Vad kan vara prisvärt för det? Vill inte ta för högt pris ;)

ursäkta lite virrighet!

icerman84
0

Linda du betalar ju folk för att fota deras djur!

Om du tänkt ta 150:- för 40 bilder så kostar varje bild under 4 kr och det är galet lågt.

Det bästa är att sälja bilder på fotopapper då du säljer till privatpersoner. Kunder älskar då det är lätt och smidigt och får bilderna klara att ramas in direkt.

Jag skulle föreslå något av följande…

*Fota djuren och lägg in bilderna på en cd-skiva utan att redigera dessa. Gör dessa mindre tex 800x600 och låt kunden välja ut 10 bilder som denna får i högupplöst format. Dessa 10 bilder redigerar du naturligtvis. 
Nu vet jag inte hur duktig du är och hur bra bilderna blir men jag skulle kunna tänka mig ett pris på 249:- + rese kostnaden

*Som föregående alternativ fast istället för att endast skicka bilderna i digitalt format så får kunden välja ut ett antal bilder som denna vill ha. Bilderna trycks i en fotobok, tex via www.fotobok.com/ och du lägger på minst 25% på priset.

*Sista alternativet är att lägga upp bilderna du är nöjd med i ett album på nätet så kunden kan beställa bilder på vanligt fotopapper. Dock måste du ta ut en start avg. för att ens fara och fota hos någon så dom inte bara köper en bild. Pris på detta kanske är 70-90:- för 20x30 cm. Sen kan du ernjuda rabatt vi köp av många bilder.
När du sedan skickar bilderna på framkallning och fått tillbaka dessa så skickar du dessa till kunden men tar ut en avgift på 20-25:- för porta+exp avg. Glöm inte upplysa kunden om att detta tillkommer så denna inte blir grinig.
Företaget Bong tillverkar förstärkta kuvert i olika storlekar med papprygg som hindrar bilderna från att vikas eller skadas i posthanteringen. Priset på dessa ligger på ca 4:-/st för 20x30 cm bilder.

Men sen kan du erbjuda samtliga alternativ så får kunden välja själv hur denna vill ha det.

Mvh Daniel

LindaKarlstrom
0

#25. Tack för det långa fina svaret! Ska läsa igenom det nogare och diskutera lite med pappa senare så ska vi komma överens om det lättaste alternativet för mig som säljer och den som äger djuret :) Men nu vet jag i alla fall att jag inte tar för mycket betalt som min mor har påstått….

SaraPersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lånar också tråden lite!
Själv så fotograferar jag alltid gratis (om folk beställer några förstoringar) eller för 25;- om dom inte beställer förstoringar. Fotar mest hästar, men bifogad bild är på en fyrhjuling (den låg bäst till på datorn)

För en förstoring 20x30cm tar jag 39;- !
Tycker ni att det är bra priser? Kolla gärna lite på mina bilder innan ni svarar! www.saraperssonfoto.se

Vore supertacksam för svar!

/Sara

SaraPersson
0

Glömde säga att jag också gratis mailar över alla de bilderna som blev någorlunda bra:)

Isak
0

Eftersom så många här undrar om prissättning så rekommenderar jag er alla att beställa blf's cirkaprislista på www.blf.se.

/A Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson