Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 868 ggr
Kalendula
0

Hjälp att översätta?

Jag är rätt ny på vad saker o ting betyder inom kamera o objektivvärlden. Kan jag få hjälp att översätta detta?

Funktioner SAL-20TC

• Högkvalitativ telekonverter som
    utökar objektivets brännvidd med 2x
  • Kompatibel med 70–200 mm F2,8 G
    (SAL-70200G), 300 mm F2,8 (SAL-300F28G), 135 mm F2,8 [T4,5] STF (SAL135F28)* och
    med 70–400 mm F4–5,6 G SSM (SAL-70400G)*

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Inkanyezi
0

Knepigt att "översätta", då det faktiskt står i klartext och på svenska, även om det är lite kryddat med kryptiska modellbeteckningar (olika Sony-produkter).

Det handlar om en så kallad telekonverter, ett linssystem som kan placeras mellan ett objektiv och kamerahuset, för att fördubbla objektivets brännvidd. Just den här är gjord för Sony.

Det är ett negativt brytande optiskt system, som när man placerar det bakom ett objektiv, gör om det objektivet till teleobjektiv genom att förstora bilden som hamnar på sensorn.

Telekonvertern fungerar bäst med vissa objektiv, de som har angivits i texten, och den kan också fungera tillsammans med andra objektiv, förutsatt att de inte har några delar som sticker ut baktill som kan krocka med konverterns linser.

Konverterns funktion är alltså att förstora bilden, och den ger därför något lägre Upplösning för hela systemet, jämfört med det primära objektivet som man använder den med. Eftersom den sprider ljuset över fyra gånger så stor yta, minskar också ljusstyrkan till fjärdedelen. När man sätter den på ett objektiv med ljusstyrka 2,8 blir ljusstyrkan i systemet 5,6. Man tappar alltså två bländarsteg. Den mindre bländaren kan göra att autofokus inte fungerar lika bra om objektivet har lägre ljusstyrka än 2,8. Telezoomen som står sist i uppräkningen av objektiv, 70–400 mm F4–5,6 G SSM, får alltså ljusstyrka 8-11 när man använder det tillsammans med konvertern, och det kan göra att AF fungerar sämre.

Den sänkta ljusstyrkan gör att man behöver längre slutartid eller högre ISO. Konvertern lämpar sig därför bäst när man har kameran på stativ och motivet är relativt stilla. Den är ett bra hjälpmedel för att ta närbilder av små relativt stilla motiv, men inte fullt lika bra för att ta rörliga motiv, som fåglar. Utöver objektiven som har angivits i texten fungerar den också med makroobjektiv från andra tillverkare, förutsatt att deras linser inte skjuter ut baktill så att de krockar med konvertern.

Kalendula
0

Tack så mycket för hjälpen Skrattande

Det är så att jag söker efter ett objektiv till min kamera så att jag kan ta bättre närbilder på längre avstånd. Eller på små insekter. Men det är svårt att hitta när man inte är så duktig på att läsa ut vad det egentligen står. Flört

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"