Bra kompaktkamera
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Funderar på att köpa den här kameran:
Canon PowerShot SX210 IS

Ovanstående kamera ska vara den bästa av 8 testade kompaktkameror enligt BÄST-i-TEST.se
"Digital kompaktkamera: 8 modeller i test
Digitalkameran Canon PowerShot tar fantastiskt bra bilder och blir utnämnd som bäst i test och vårt köpråd för hösten 2010 och våren 2011. Den digitala kompaktkameran från Canon vinner på att den är prisvärd och enkel. Samtidigt är den fullmatad med otrolig foto-teknik som bra optik och färgåtergivning i bilderna samt 14x optisk zoom och 14 megapixel bildsensor.
http://www.bäst-i-test.se/Digitalkamera/Digital-kompaktkamera
Kameran kostar ca 2000 kr.
Undrar om här finns några som har den här kameran och kan rekomendera den och motivera varför det är ett bra köp?
Säkert riktigt bra för vad den är - en hyfsat förmånlig kompaktkamera med allt vad det innebär. Om du blir nöjd med den är omöjlig att spekulera om utan att veta nåt mer om dig, så vad har du för ambitioner med fotograferandet och vad du tänkt fotografera?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
# 2011-06-14 20:25
Har en canon eos 550d och en canon ixus 870 is.
Vill ha en lite bättre kompaktkamera nu. Det blir tyvärr inte av att jag fotograferar så mycket med systemkameran, den kan man ju inte ha i fickan direkt.
Canon Powershot sx210 is fotar/filmar från 28 mm vidvinkel till 392 mm och ska ta bra bilder enligt testet.
Men test är test, jag tycker det är intressantare att få reda på vad folk som har haft den här kameran och som fotograferat/filmat med den ett antal gånger tycker om den.
Men man kan nog utgå från att de flesta tycker om den. Tittade på blocket, där finns bara en i hela sverige som har en sådan här kamera som är begagnad och den vill han ha lika mycket betalt för som en ny
Troligtvis är det en helt okej kompaktkamera, men jag skulle inte kalla den "bättre kompaktkamera", och inte heller köpa den utan troligen nåt dyrare om jag var ute efter just en lite bättre kompaktkamera. Billigt och bra är en väldigt sällsynt kombination, men allt är utgående från vilka krav man har förstås.
Just nu är jag själv mest intresserad av Olympus XZ-1 som bl.a. har den största bländaren jag nånsin sett i en zoom (f/1,8-2,5), och ett helt okej brännviddsomfång motsv. 28-112mm. Kommer dock inte att köpa inom den närmsta tiden då jag har en D700 på kommande i morgon och den får jag betala på ett tag…) Kamera & Bild's chefredaktör skaffade dock nyligen en sån efter att de testat den i våras, hon skrev om det i nummer 5 i år. I tidningen med testet (nr 3) hade de också en helsidesbild tagen med kameran på en konsert med inställningarna iso 1600, bländare f/2,5 och 1/80s slutartid,uppenbarligen fullt inzoomat. Imponerande bra bildkvalitet och prestanda i den lilla kameran! Och inte ser man mycket brus heller. Dock tycker jag mig skönja en del brusreducering, men det är fortfarande bra med detaljer i bilden.
Objektivet i Sx210 har ljusstyrka 3,1-5,9. Det är ungefär 2 steg (4ggr) mindre ljusinläpp än XZ-1. I praktiken betyder det att då Sx2100 måste upp på iso 1600 klarar sig xz-1 med iso 400 om slutartiden är densamma. Den sämre ljusstyrkan räcker ändå förstås oftast mer än väl i dagsljus och så, men om man vill fotografera i lite sämre ljus och utan blixt så får man problem mycket snabbare med Sx210.
En arbetskompis, också fotointresserad som jag, hade med sig en nyligen inköpt Canon kompakt i samma prisklass på en utfärd med jobbet nyligen. Kan ha varit samma modell, minns inte vad den hette. Varken han eller jag tyckte bilderna såg så där värst imponerande ut när vi kollade på dem på jobbet efteråt. Men. Han hade med sig kompaktkameran på kajakpaddlingen, min Nikon D90 fick bli kvar på stranden… (Hade jag haft ett ex av den ovannämnda olympusen hade den fått komma med dock).
Jag har en Canon G11 och den är lite större och dyrare (ca 5000:-) än den du frågar om ovan. Den ger bra bildresultat och har många inställningsmöjligheter + att man också kan fota i RAW. Om du har en systemkamera och är van vid att utnyttja dess möjligheter blir du troligen mer nöjd med en Canon G11 eller den som JazzBass nämner. Jag var in i en stor fotoaffär och snackade kameror med dem. Det var flera av dem som hade systemkamera av större modell + just Canon G11. Min dotter har en Samsung A5 (nypris 2003 ca 3000:-) men hon vill mycket hellre plåta med G11:an, så jag går i kameraköpartankar, men kan inte riktigt bestämma mig.
/Désirée
En systemkamera tar visseligen bättre bilder än en kompaktkamera. Men är man ute på någon marknad eller något kan man knappt ta upp den där stora systemkameran förrän folk blir rädda att komma med på bild. En liten kompaktkamera fotograferar man mer diskret med och det verkar inte folk reagera så mycket för heller.
En annan liten och smidig kamera som jag också funderar på är Canon Poweshot S95
Canons kompaktkameror är helt OK, men vad jag kan se så finns det ingen optisk sökare på denna, det skulle jag vilja ha.
S95 har fått mycket bra kritik, många erfarna fotografer som har den eller föregångaren S90 som kompakt då systemkameran inte får komma med pga storleken. Den är nog ett bra val. Nästan lika ljusstark i vidvinkelläget som olympusen jag nämnt tidigare, men tyvärr ett nästan två steg ljussvagare i teleläget. Den är dock en tusenlapp billigare.
Nikon Coolpix P7000 är ju också en mycket bra kompaktkamera som cyberphoto just nu säljer för kampanjpris.
Cyberphoto gör även en jämförelse mellan Canon G11 och Nikon coolpix P7000:
"
Slutsats Nikon Coolpix P7000
"Nikon Coolpix P7000 är en mycket kompetent kamera. Den ger också bra bildkvalité, bäst av alla Nikons kompakter hittills. Den är mer kompetent och lite roligare att använda än Canons kameror i G-serien, men den når inte riktigt upp till G11:ans bildkvalité, (som jag för övrigt placerar på första plats bland kompakter), men skillnaden är relativt liten. P7000 hör till topp-fem bästa kompaktkamerorna i skrivande stund av alla vi testat sista året. Men för att ta vara på kamerans potential och nå bästa möjliga bildkvalité rekommenderar vi att du fotograferar i RAW-format, och styr brus, digitalskärpa m.m. i ett bra RAW hanteringsprogram.
Summering P7000 mot G11:
P7000 vinner på funktioner och inställningar, film och ljud, antal gånger zoom, känsla och kreativitet.
G11 vinner på lägre brusnivåer och aning bättre kantskärpa."
Själv tycker jag att fördelarna hos N P7000 överväger nackdelarna gentemot C G11.
Måste ju tipsa om min nya kompaktkamera, den är toppen tycker jag! Sony HX7V! 
#2011-06-15 08:35
Desk. Du skriver att Canon G11 ger ett bra bildresultat. Det vore intressant om du visar några bilder som är tagna med den kameran här
#10 Här är min tråd om Foton med Canon G11 
/Désirée
#2011-06-19 09:34
Bilderna ser ju bra ut. Inkanyezi brömde dig mer där än vad han gjorde med några bilder jag tog med min canon eos 550D.
Nu när även c g12 har kommit kanske man kan få g11an billigare.
Men jag tycker iofs att nikon coolpix p7000 verkar lite intressantare bl.a för attt den har ett större zoomomfång (28-200)
PS: Men Inkanyezi gav mej också bra råd om hur jag skulle kunna ta bättre bilder.

Vilka kriterier man ser som viktiga varierar, och när det gäller bilder har kameran precis som Ken Rockwell säger inte någon betydelse. Det är inte kameran som tar bilder, utan det är fotografen. När man bedömer bilder struntar man helt i vilket verktyg som har använts. Det kan vara en billig plastkamera eller penslar och vattenfärger, och det kan vara en riktigt dyr kamera som Phase One; det enda som räknas vid bildbedömning är bilden, inte kameran.
Det jag gillar hos min Canon PowerShot G7, som jag har haft ganska länge, är att den har alla inställningar jag behöver lätt åtkomliga, att den ger bra resultat, och att kameran är tillräckligt smidig för att alltid kunna tas med. Den hänger i en väska vid bältet och jag har använt den för praktiska saker hundratals gånger. Visst kan man använda en telefon för att ta bilden av de där skorna som man vill visa sin fru, och det har ju fördelen att man kan skicka den direkt, men jag har inte någon sådan telefon och kanske aldrig skaffar mig det.
Jag vet inget om Nikon P7000, så jag vet inte om jag skulle föredra en sådan framför G11 eller G12 den dag min kamera lägger av för gott. Men jag är helt klar över att jag inte vill ha en kamera där man måste rota i menyer för att ställa in ISO, och jag skulle gärna ha lättare att nå vitbalansinställningen. En vitbalansknapp så som man ofta har på videokameror skulle vara ett ganska stort plus i min bok. Kanske man kan använda CHDK för att ändra någon knapp på kameran till den funktionen? Och där har man en väldigt stor fördel för Canon, om man skulle vilja göra stackade bilder, ta time-lapse eller HDR. Med CHDK kan man programmera om sin PowerShot till att passa precis hur man vill ha sin kamera. Ett exempel är att G7, som jag har, var den enda G-modellen som inte hade RAW. Men med CHDK kan jag spara råfilen också från G7.
Har suttit här och strulat nu ca en ½-timme med att försöka ta bort den här bilden, men det verkar vara omöjligt.
Måste man ta kontakt med en adiminstratör för att få bort bilden eller??
Vilken bild menar du?Är det den i #14? Det är bara admins som kan ta bort bilder och ändra i inlägg. Jag kan ta bort bilden bara du talar om vilken bild jag ska ta bort.
/Désirée
Vet inte hur man får kontakt med någon adiminstratör heller. Det verkar ju vara piss med upplysningar hur man ska ta bort en bild som man ångrar på den här siten
Jag är en av administratörerna, så säg till vilken bild det handlar om så tar jag bort den.
/Désirée
#2011-06-19 16:07
Vill ta bort fotot från samlarmrknaden som jag la in här ovanför.
Ja egentligen ville jag ta bort hela inlägget med bild och lägga in ett nytt inlägg.
Går det verkligen inte att göra det på egen hand på den här siten?
Jo det går om man gör det inom en timme efter att man lagt ut sitt inlägg, därefter måste man be en admin om hjälp. Jag tar bort hela inlägget så kan du skriva ett nytt nedan.
/Désirée
Egentligen skulle jag bara ta bort bilden jag la in och lägga in samma bild igen men dölja ansiktet på mannen som hamnade närmast kameran, eftersom jag inte har hans tillåtelse att lägga ut bilden på nätet
Okej då fixar jag det, men rent lagligt sett har du rätt att lägga ut denna typ av bilder utan att fråga dem som är med på bilden.
/Désirée
#2011-06-19 16:33
Tack för det! Och förlåt att jag brusade upp
#24 Det är lugnt!
Det är lätt hänt att brusa upp när man kör fast och inte kommer nån vart och dessutom höll du dig till din egen tråd. Nu vet du att om du kollar dina nya inlägg inom en timme efter att du har lagt upp dem, då kan du ändra dem själv. Ett annat litet tips i all välmening är att när du kommenterar ett visst inlägg så är det bättre att skriva inläggets nummer så som jag gör först i detta inlägg, istället för att skriva datum och klockslag som du gör ovan.
Åter till ämnet för tråden! Vilka bra kompaktkameror känner ni till och vad har de för olika fördelar och nackdelar?
/Désirée
#17 Om du går till "Om sajten" längst upp till vänster så ser du vem som är värd och Medarbetare.
Tycker det vore bra om fler lägger ut bilder från sina kompaktkameror i den här tråden så andra kan se hur bra bildkvalite det är på olika kompaktkameror.
Jag ska försöka lägga ut fler bilder från mina 2 kompaktkameror
Tagen med min Canon PowerShot SX120 IS
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jag tror att det är bra att nämna att bilden inte är typisk för resultatet från SX120 IS, då den är tagen med lite märkliga inställningar som gör att den är rätt kraftigt underexponerad. SX120 IS presterar bättre om man inte pillar på inställningarna, och kanske allra bäst om man vet hur man ska pilla på dem för bästa möjliga resultat.
Också tagit med kameran.
Är den underexponerad eller ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

OT:
#31 Nej, den är inte underexponerad. På både den här bilden och den förra har du haft kompensation inställd med -1 steg, vilket var illa på den förra, men rätt på den här.
Jag gissar att du inte har pejl på exponeringen och att du inte är medveten om att den är ställd på att kompensera för att göra bilden mörkare. Du har också på båda bilderna använt onödigt kort slutartid och stor bländaröppning, när de hade kunnat tas med mindre bländare och längre tid och därigenom hade fått bättre skärpa. Den här bilden krävde kompensering för att den dels har kraftigt mättade röda/lila toner och det också är några solbelysta droppar och blad i bakgrunden, som får fin teckning genom att bilden exponeras lite mindre. Sedan kan man i bildbehandling ge bilden ett bättre intryck och mer livfull färg.
Den förra bilden kan förbättras lite genom att ändra tonkurvan, så att de ljusare delarna av kronbladen närmar sig vitt.
Starta gärna en egen tråd om dina bilder och hur man kan få bättre resultat.
Nyligen såg jag i dagstidningen ett test gjort av Testfakta. Sony DSC-HX9V blev bäst i detta test. Ca pris 3900:-.
Min Canon A560 är lite dålig på att återge rätt färg(er).
#33 Jag tittade på den, men min ekonomi sade mig att HX7V fick duga. Och den är verkligen bra..