Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1665 ggr
Moalinn
0

Tips på kompaktkameror

Hej!

Nr 2 på listan står en kompaktkamera men först och främst ett macroobjektiv men det hör ju inte in här.

Men har ni några som helst tips på någon bra kompaktkamera? Behöver inte vara den bästa då jag har min systemkamera Nikon D7000 men vill ha en liten kompaktkamera man kan ta med sig till tex. liseberg, konserter eller andra saker man önskar att man hade en kamera som man kunde ta med sig då en systemkamera är ganska stor och klumpig.

Den ska inte vara för dyr, max 3000 kanske? finns det någon någorlunda bra för 1-2000? Jag har ingen aning om det här med kompaktkameror, hade bara en egen liten som tog "slut" efter 2 år, slutade totalt att fokusera.

Jag har kollat mycket på nikons kompaktkameror, inte så konstigt kanske då jag har en nikon. Vad tror ni om dom?
Min kompis har ju en canon kompaktkamera också som är riktigt bra.

Gick precis in på hemsidan där jag brukar köpa mina saker, ett lite dyrare ställe men bra service.
Denna är billig, säkert bara skräp men det behöver det ju inte vara heller. Fast, jag kommer ju använda till konserter också, om det skulle bli några sånna, då kanske denna inte är väldigt jättebra?
http://webshop.kamerahuset.com/kompaktkameror/nikon/nikon-coolpix-l23-bla/

eller en kanske något dyrare,

http://webshop.kamerahuset.com/kompaktkameror/nikon/nikon-coolpix-s8000-silver/

eller en canon

http://webshop.kamerahuset.com/kompaktkameror/canon/canon-ixus-200is-silver/

vad tror ni och vad vet ni?
jag vet att det verkligen finns oändligt med kompaktkameror därför frågar jag här för jag har ingen som helst aning om hur dom är i dagens läge och allting.

tack i förhand!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[WX5]
0

Köp en kamera med EXMOR eller CMOS (HS på canon tex och wx, hx och tx-modellerna på sony). Varför? Jo för att den har bakbelyst sensor. Det tycker jag är bra.

[Maine]
0

Jag slår ett slag för mitt nyinköp, en Sony HX7V. Ca pris 2600 kr.

[WX5]
0

Ja det är en Exmor-sensor i den. Glömde HX-modellerna. Tungan ute

Emelie-E
0

Eller så går du in i affären och pratar med dem, du vet ju att du får bra hjälp där :P

[Maine]
0

#4  Och de vill ju sälja de kameror som det är kampanjer på och som de vill bli av med.. Flört

Personligen tycker jag att det är bra att surfa runt lite och läsa recensioner på olika kameror, fråga på forum som här osv.

Jag gör alltid så när det gäller elektronik, litar inte ett dugg på säljarna, de har sina bonusar och interna säljtävlingar. (Har jobbat som butikssäljare för många år sen, så jag vet..)

Emelie-E
0

#5 Jo, men nu är hon "känd" hos dem och de vet vad hon är ute efter, så jag tror de kan hjälpa rätt bra =)
Sen är de väldigt duktiga där, tror absolut inte de skulle sälja något bara för att sälja.

TS är min syster och min familj känner bla en som jobbar där.

Men självklart är det bra att veta vad andra tycker om olika kameror och kolla sig för. Men samtidigt får man veta mycket mer om man frågar någon som verkligen kan sånt där och man får testa och känna på olika kameror. Det kan man inte genom internet =)

[Maine]
0

#6  Man kan läsa på om olika kameror och sen åka till en butik och titta och känna. Så har jag också gjort, och det har funkat fint.

Behändigt att diskutera med sina syskon på ett forum Flört

Emelie-E
0

#7 Jepp, men jag sa som jag sa eftersom jag vet att dem är ruskigt duktiga där hon vill köpa kamera, så hon hade fått väldigt bra svar där med =)

Jo, men så kan det bli när man sitter på olika ställen ^^

Inkanyezi
0

Jag tycker att man kan titta efter något mervärde när man har systemkamera och vill skaffa en kompakt för att den alltid ska kunna hänga med. Själv skulle jag i det läget i första hand välja en kamera med manuella inställningsmöjligheter, eftersom jag vet att det är viktigt för mig. Andra kanske skulle se stöttålighet och täthet mot vatten och andra föroreningar som mer viktiga värden. Vilka kriterier man väljer efter får man så klart bestämma själv.

Jag tror i alla fall att för den som har ett mycket aktivt liv, kanske rider, kanske springer mycket i skog och mark och utsätter sig för elementen på olika sätt, kan det vara bra med en kamera som är stöttålig och vattensäker och saknar utskjutande delar som kan skadas. Olympus har ett par bra sådana kameror, och det har kommit några av andra märken också.

Det tillbakadragna objektivet som skjuts ut när man startar många kameror är ömtåligt och kan lätt skadas, och det är en väg för smuts och fukt att söka sig in i kamerans mer känsliga delar, så att det faktiskt har hänt att det har kommit smuts på sensorn i kompaktkameror. Jag skulle i första hand titta efter kameror som har allting innanför skalet, också när de är igång. Inga utskjutande delar. Olympus vattentäta modeller är såna.

JazzBass
0

Jag håller med inkanyezi, det är vilka egenskaper man vill åt som borde diktera vad man köper. Och förstås priset.

Själv skulle jag prioritera hög ljusstyrka mest, eftersom jag gillar att fotografera i lite sämre ljus och vet att kompaktkamerornas sensorer generellt är avsevärt sämre på höga isotal än systemkameror. Jag skulle inte heller vilja vara utan blixtsko och manuella inställningsmöjligheter. Slagtåligheten bryr jag mig inte om så länge kameran känns någorlunda välbyggd, men vädertätning ser jag gärna att den har då jag ibland fotograferar i regn, speciellt om solen tittar fram mellan molnen. Det är så fint ljus då.

Sen får kameran gärna också ha ett brännviddsomfång motsvarande ca 28-100mm på fullformat och så stor sensor som möjligt.:-)

Olympus XZ-1 är troligtvis den modell jag skulle skaffa, men det kommer jag inte göra den närmaste tiden i alla fall, då jag nyligen skaffade en D700. Tar en tid att svälja den investeringen så det blir nog inte så mycket nya prylar den närmaste tiden för mig… :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

Tack alla, precis detta jag ville ha så jag vet vad jag kan leta efter!

Sen som min syster säger, #4, så kan jag lätt gå in till dom och dom skulle kunna ta fram en kamera som har det jag söker det är jag väldigt säker på. Så mycket som dom har hjälpt mig, visst.. jag har gått in och sagt att jag vill köpa en systemkamera, en D60, och då ställde sig en kille och berättade nästan allt om kameran. Sen kom jag in och sa, jag vill ha ett objektiv.. antagligen ett 70-300, jag fick testa sigmas helt utan att jag ens frågade och jag var inte nöjd och dom tog in ett nikkor. och nyss kom jag in och sa, jag vill ha ett stativ, ett bra men billigt. Dom gick och kollade bland stativen, visst.. det var rea men det är ändå ett bra stativ. Jag beställde även ett batteri nyss till en klassresa, dom hade inte fått det när jag väl skulle åka men dom tvekade inte ens att ta ett batteri från en kamera så att jag skulle få ett batteri. Dom gör verkligen allt för att kunderna ska bli nöjda och jag menar det verkligen. Så att gå och prata med dom är nog egentligen ingen dum idé bara jag vet vad jag vill ha.

Börjar jag närma mig ? Denna kanske inte hade manuella inställningar förresten..
http://webshop.kamerahuset.com/kompaktkameror/olympus/olympus-tough-8010-silver-kit/

Eller något sånt här?

http://webshop.kamerahuset.com/kompaktkameror/olympus/olympus-tough-tg-610-bla/

Eller detta kanske ?

http://webshop.kamerahuset.com/kompaktkameror/canon/canon-powershot-sx230-hs-bla/

Men som jag sa, det behöver inte vara den bästa kompaktkameran eftersom att jag har en system som hänger med nästan överallt förutom till liseberg och lite annat, men även på hästryggen hänger den med faktiskt och jag är livrädd att något ska hända så en kompakt där uppe vore ju inte helt fel heller (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto