Foto tips - bättre fotograf
Hej! Jag har en Nikon D80, jag har haft den i ca 2 år. Objektivet jag har till den är ett AF-S NIKKOR 18-135 mm. Är det objektivet bra, för just nu känns det inte alltid som det, tex när jag ska fota blommor, och vill ha en ganska in zoomad bild, tar det liksom stopp. Jag vet att det är begränsat men skulle det funka med Närbildsfilter Set? Jag redigerar nästan aldrig mina bilder, dels för att jag vill ha Photo Shop och dels för att jag inte förstår Gimp. Alla som skriver PS, menar de Photo Shop då eller något annat? För det är ju trots allt väldigt dyrt! Är det någon som har en Nikon D80 som kan guida mig och kameran?
Det objektivet är nog helt ok men verkar ha en ganska dålig närgräns för närbilder, utgående från din beskrivning. Med andra objektiv kan man fokusera på närmare avstånd. Men egentligen är det inte fokuseringsavståndet som är det viktigaste, utan avbildningsskalan, d.v.s. hur stort ett motiv av en viss storlek kan avbildas på sensorn som max, En max avbildningsskala på 1:5 som är ganska vanlig bland kitobjektiv gör att en 50mm stor blomma blir tar upp max 10mm av sensorn, som är ca 16x24mm stor.
Närbildslinser funkar precis som förstoringsglas, och kan vara helt OK. För att få riktigt bra kvalitet krävs dock att objektivet som sådant är mycket skarpt, och att närbildslinsen är av hög kvalitet. Men man behöver inte nödvändigtvis alltid så bra teknisk kvalitet, min enda bild i fotosidans Galleri FS tog jag med ett superbilligt förstoringsglas framför ett Sigma 24/1,8 jag har, och på största bländaren. Ingen superkvalitet men tydligen tillräckligt bra för att imponera på juryn som röstade igenom bilden. Skärpa är långt ifrån allt, så om du inte har så mycket pengar att satsa på ett nytt objektiv så kan du köpa en närbildslins nu och kanske senare satsa på ett objektiv.
Om du vill satsa på ett objektiv nu, så är det billigaste alternativet ett 18-55/3,5-5,6 VR kitobjektiv, de kan man få till ganska lågt pris och då når man en förstoringsgrad på 1:3,2 som max. Priset till trots är det ett väldigt bra objektiv, ger troligtvis lite bättre kvalitet än det du har men har bara 3x zoom jämfört med 7,5x som du har nu. Annars, om du är speciellt intresserad av närbilder och har lite mer pengar till förfogande så är ett riktigt makro att föredra, då t.ex. en Sigma 70/2,8 eller tamron 90/2,8. Med dem (alla nya makroobjektiv med fast brännvidd) når man en avbildningsskala på 1:1 som max, och ännu mer om man också kombinerar med en bra närbildslins. Alla makroobjektiv är mycket skarpa så man kan nästan inte välja fel om man väljer ett sånt. Men priset på dem är ofta ganska högt. Man kan dock komma billigare undan med ett begagnat. Just objektiv är ofta bra att köpa begagnade, gillar man inte det kan man sälja vidare för nästan samma pris som man betalade. De sjunker inte i värde alls på samma vis som kameror.
PS=Photoshop. Och ja, det är dyrt, om man inte använder Elements-versionen. Programmet går förstås att fixa åt sig på mindre lagliga vägar, men min åsikt är att åtminstone om man tänker tjäna pengar på sin fotografering ska man köpa softan. Adobe tycker annars säkert det är bara bra att folk lär sig använda deras program, det bara befäster deras position som marknadsledare bland bildbehandlingsprogram.
Ett avsevärt billigare alternativ till PS (fulla versionen) är Photoshop Lightroom (LR). Det är avsett för fotografer och har massor med bra funktioner som passar just fotografer, allt från organisering av alla ens bilder till bildbearbetning, publicering och utskrifter. Jag använder i princip enbart det programmet. Endast i enstaka fall öppnar jag en bild också i Elements, om det är nåt jag vill göra som jag inte kan i LR.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 tack å mycket! Juste det där med bländare, förstår inte hur man ställer in den osv. Kanske jag har på fel inställningar?