Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 988 ggr
A.Persson
0

sony a33 + objektivfråga!

Hej!

Har i dagarna blivit ägare till en Sony a33!Med köpte kom även sonys kitobjektiv 18-55, 3,5-5,6. Någon här som också har den och vad tycker ni om den

Har själv ett Tamron 18-200, 3,5-6,3.

Vilket av de här ombektiven är bäst till vanlig fotografering och till makro. Vet att ingen av dem är makroobjektiv, men man kan ju komma ganska nära…. Vad hade ni valt?

Vilket är skarpast och ljusstarkast? Frågar  så här, för jag vet att här finns otroligt kunniga människor, som brukar ge bra svar. Och för en nybörjare är det otroligt givande, att så många här delar med sig av sina erfarenheter.

Inkanyezi
0

Kanske du kan hitta folk som tycker många saker här, men jag tror knappast att du kan hitta någon som känner till de två objektiv som du nämner och eventuella skillnader mellan dem.

Om man vill ta närbilder av små saker är nog den längre optiken oftast att föredra av flera skäl, men den kan kanske inte ställas på så nära håll som man ibland vill. Ett komplement är då att skaffa en närbildslins som gör att man kan ta på ännu närmre håll. Men för exempelvis blommor och större insekter klarar man sig utan extra tillbehör.

Fördelarna med att använda lång brännvidd till närbilder hänger ihop med att man jobbar på längre håll, så att man lättare kan bestämma vad som ska synas i bakgrunden, och så att man inte skymmer ljuset eller skrämmer krypen.

Men egentligen behöver du ju inte fråga när du har båda. Det är ju bara att prova. Jag tycker att det är lite av kaka på kaka, eftersom den långa zoomen täcker alla brännvidder som du har i den korta. Den korta är troligen optiskt något bättre, men om det har någon betydelse för din fotografering kan bara du avgöra. Det är också möjligt att Sony har lagt in korrigering av optiska fel i sin firmware och i råfilsomvandlaren som hör till, vilket förbättrar resultatet, och jag gissar att sådana data inte finns hos Tamron, vilket kanske gör att du kan se sådant som vinjettering, kromatisk aberration och distorsion med Tamron-objektivet men att det inte syns när du använder Sony-objektivet.

Så det är egentligen bara att prova. Om du känner att du skulle vilja ha större avbildningsskala än vad du får med 200 mm på 45 cm håll, kan du komplettera objektivet med en försättslins, där exempelvis en akromatisk lins på +5 dioptrier ger ett näravstånd på 20 cm från linsen till något kortare och man kan ställa avbildningsskalan med zoomen. Med en sån lins får du avbildningsskala upp till ungefär 1:1. Det är ingen större idé att sätta närbildslins på det kortare objektivet, eftersom avbildningsfelen blir mer påträngande vid större bildvinkel. De funkar bäst vid brännvidder från omkring 70 mm och uppåt.