Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 829 ggr
Goseflir
0

Motivera sig själv

Ibland sinar ju motivationen litegrann och jag undrar om någon utav er har några tips för vad ni brukar göra för att få fart på den igen?

Sen passar jag även på att kolla om någon vet några härliga platser att fota i Nacka. Har bott i Nacka hela livet men det är mycket man har förbisett innan man skaffade kameran så det är nästan så att man vill upptäcka allt ur kamerans vinkel istället :)

http://gosmagen.wordpress.com

LFCFredda
0

Efter ett tag kåänns det som om man varit på alla platser på hemmaplan. Jag känner igen det syndromet. Då utökade jag mitt fotoområde och stannade längre genom att det blir längre resväg. Nu känns det som om jag kört fast där också så jag har börjat gjort temadagar istället.

På våren blir det mycket vårtecken på platser som jag hittat när jag åkt runt mycket, tex vit och blåsippor, tussilago, ormar, trädknoppar, nyutvecklade blad som man duschar med en sprayflaska för att få till lite droppar.

Prova att tänka teman istället ska d se att en ny värd öppnar sig. Blommor, insekter, byggnader, bilar, konseerter osv.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra fråga. Jag tror att det bara gäller att ta med sig kameran och gå ut, även om man inte riktigt känner att man har lust. För man stöter ofta på saker och tänker att "det skulle jag vilja fota", men så har man inte kameran med sig. Så man får helt enkelt tvinga sig ut med kameran, och strosa runt. Och helt plötslig dyker en bra idé upp och när man väl sätter igång så blir det roligt :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Inkanyezi
0

Jag skulle nog föreslå en promenad, där du kanske börjar vid Alphyddan och går gångstigen invid Saltsjöbanan ner mot Svindersviken, och sedna promenerar vidare mot nordost till Svindersviks slott, och vidare förbi båtklubben och den gamla industritomten där man högg upp fartyg och klättrar i berget mot Vikdalen och går vidare mot Nacka strand.

En annan idé är att utforska trakterna kring Nyckelviken; där finns mycket som kan vara värt att rikta kameran mot.

En tredje är att ta en rejäl långpromenad via Sickla, över kanalen, till Lilla Sickla och vidare mot Björkhagen genom skogen och bort mot Hellasgården, ner via Nacka Gård till Nackanäs och lite runt omkring där. Eventuellt en promenad genom Hästhagen bort mot Kranglan, mycket intressant område med bävrar, och vidare bort mot Duvnäs. Duvnäs är också ett område där man kan hitta många motiv. Sedan finns ju också området kring Saltängen och norrut mot Kungshamn. Skurubron och Skurusundet är fina platser att hitta motiv.

Nacka är nog nästan outtömligt om man bara öppnar ögonen.

MartinO
0

Ett utmärkt sätt att utforska grannskapet är att börja med geocaching, DVS skattletning med GPS.

Flera av mina bilder är just tagna under geocachingrundor, som visat mig till platser i grannskapet jag aldig skulle besökt annars.

Läs mer på geocaching.com eller geocaching.se

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Goseflir
0

#2 Jo jag tror du har rätt, många gånger när jag "glömt" kameran ser jag alltis saker jag önskar att jag kunde fota :)

#3 Tack så JÄTTEmycket för dom tipsen, detta ska genast undersökas :)

#4 Det här hade jag ingen aning om att det ens fanns, jag och sambon ska genast registrera oss och leta :)

http://gosmagen.wordpress.com