Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2227 ggr
Emaljoh4
2011-06-11 19:21
0

Nikon 3100

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Glad

Är det någon som har en Nikon 3100? Är det en bra kamera?

Hur är batteritiden?

Visa gärna bilder som är tagna med kameran också.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Linn
2011-06-11 20:24
0

Jag är visserligen verkligen en nybörjare men jag köpte en nikon d3100 i förrgår och är än så länge supernöjd med den. här har jag lagt upp en bildtråd.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Emaljoh4
2011-06-11 21:12
0

#1 Tack! Skrattande Vilka fina bilder, och bilden din son (?) var rriktigt fin . Bra kvalitet. Kör nog på den här kameran! Skrattande fler som tycker den är bra.

Visa gärna fler bilder sen om du vill! Har du möjligtvis en blogg som kan kan se bilder i fortsättningen?
Vill du inte ge ut adressen här så kan jag PM:a dig. Glad

Emaljoh4
2011-06-11 21:19
0

Förresten, vet du vad batteritiden går på? Har inte hittat den informationen någonstans!

rebz
2011-06-11 21:20
0

Vet att den kameran är väldigt populär :). Hon i tråden "Erfarenheter av Macro…." har också den. Du kanske kan kolla med henne om hur kameran är? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Emaljoh4
2011-06-11 21:22
0

TAck tack! Skrattande Ska kika in direkt. Åh, jag älskar det här. HAHAH, har jag tur är kameran min i mitten av sommarn eller nåt Skrattande Ska bara få pengarna från sommarjobbet sen är det bara att hitta ett bra erbjudande. Skrattande

rebz
2011-06-11 21:25
0

#5 Inga problem :). Härligt :)!! Håller tummarna för att du får den i sommar. Sommaren är ju en superbra årstid att skaffa kamera tycker jag :). Förstår att du är rejält sugen! Jag beställde själv ny kamera (Canon EOS 1000D) som förhoppningsvis kommer på måndag. Längtan är obeskrivlig :D

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Emaljoh4
2011-06-11 21:31
0

#6 Och så tycker man såklart att leveransen ska vara samma minut som man trycker hem kameran! Flört

Ja, jag läste det på HIF! Skrattande Så spännande, och väntar med spänning på bilder! Skrattande

Är du nybörjare inom foto ?=

rebz
2011-06-11 21:42
0

#7 Ja ellerhur!! :D Sen så var det ju så puckat att just bli sugen och beställa den på en torsdagskväll, då måste man ju vänta en hel helg! :P Hade det varit på måndagskvällen hade jag fått hem den på onsdagen. Såååå typiskt :P

Ja det ska bli skitkul verkligen. Är en total nybörjare i den stora världen av systemkameror och objektiv :P. Har inte koll på så himla mycket faktiskt.
Men däremot så har jag fotat en del med kompakt digitalkamera sen jag var runt 16 (är 21 nu) och fastnade då för foto, älskar det! Vann en deltävling i vår lokala tidning med en "sommarbild", så den var med i tidningen, det var superkul :). Men nja som sagt, är total nybörjare när det gäller systemkamera, har inte ens använt en/testat en :P

Du då? Är du nybörjare?

Emaljoh4
2011-06-11 21:46
0

#8 Haha, men tänker du efter: Skulle du vänta till måndagen så skulle du ändå vänta några dagar extra även om du hittade den på torsdagen! Tungan ute Men förstår att det känns lite surt, ,men helgen är ju snart slut! Skrattande

Är nog som dig, har inte koll på så mycket, men tycker om att fota bland annat min hund! Skrattande

Har en kompakt nu. Glad och har väl fotat lite då och då, men nu de senaste månaderna har det blivit mycket mer. Glad

Vad kul att du vann förresten! Grattis!

rebz
2011-06-11 21:50
0

#8 Ja när man tänker så :). Tänkte mer att det hade varit mer passande att bli sugen på en måndag istället för en torsdag :D. Så kom ihåg det, om du ska beställa så beställ på mån-tis så den kommer samma vecka! :P Eller om du köper begagnat?

Ja jag älskar att fota mina hundar med, det är ju nästan ett måste :D.
Vad kul att du börjat fota mer, man lär sig ju en del med en vanlig kompakt digitalkamera också. Men systemkamera är ju ändå något alldeles extra :D

Tack :) Var kul att vinna deltävlingen i alla fall, men vinnarens bild som vann i "finalen" var supergullig :)

Emaljoh4
2011-06-11 21:55
0

#10 Ja, haha! Skrattande Ska försöka att inte leta erbjudande om det är i slutet av veckan! Flört Hahaha.

JA!!! Sen är ju system och kontakt bra på olika sätt tycker jag. Det är nog lättare att få väldigt närbilder med en kompakt än med en system (om man inte har macroobjektiv då..) Glad Det är vad jag har hört iallafall. Sen är det bra med båda och, systemen kan ju vara lite klumpig att ta med i vissa lägen, och då är den kompakta väldigt smidig. Glad

Och med system kan man ju utveckla sig mer när det gäller nya objektiv och sånt. Glad  Och hur kul är inte det egentligen?

Det blir en ny jag köper, vågar inte riktigt testa på begagnat tyvärr.. Även om det är billigare. Tungan ute Just när det gäller teknikprylar vill jag ha nytt så jag inte blir lurad.

rebz
2011-06-11 22:05
0

#11 Haha bra! Det var mitt tips till dig ;P hahah.

Ja klart de är bra på olika sätt, finns en hel del bra kompakta digitalkameror precis som det finns systemkameror :). Ja, jag är glad över att jag kommer ha en system och en kompakt för olika tillfällen. Mamma kommer ju lätt inte få använda min system så då får hon låna min kompakta om hon ska ta kort på mig och Bino på typ utställning etc :D haha.

Ja jag är också mer för nya saker än begagnade, speciellt när det gäller teknik. Och så är det ju en annan känlsa att få hem en sprillans ny sak än en begagnad. Men visst finns det många ärliga personer som säljer bra grejer, men det finns minst lika många oärliga.
Om du sen ska beställa så kolla in sidorna: www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se.
Själv beställde jag från www.larsbengtsson.se (men de har inga Nikon kameror). De var jättetrevliga. De ringde mig i igår för jag hade råkat beställa ett Micro SD minne, när det skulle vara ett vanligt SD. Och frågade om jag hade tagit fel eller om minnet skulle va till något annat. Såklart hade jag tagit fel så han sa att han skulle packa ner ett rätt som passade till kameran :D hah. Typiskt att man blir så glad när man klickar hem något att man tar fel minneskort :P

Emaljoh4
2011-06-11 22:12
0

#12 Hahaha, jag är också lite så "MIIIITT, rör inte" HAHAHA! Skrattande Så det är bara jag som får röra, Flört

Precis! Håller med, en annorlunda. Det känns fräsch liksom, och sen är det inga repor, eller fulheter Glad Dock vet jag inte om systemkamera är så bra för mig. Flört Har problem med axlarna, haha, mycket muskelspänningar, så systemen lär inte göra det bättre när jag går runt och bär den runt halsen Tungan ute

Tack för hemsidorna, ska kika in länk nummer 2. Har inte hört talas om den hemsidan tror jag. Dock kollade jag in CP (oj , förkortningen blev inte så fin……. Förvånad ) förut. Glad Där hade de ett schysst erbjudande. Hoppas det finns kvar sen också. Glad

Åh, vad bra service!!!!!!! Det är ju verkligen tummen upp att de tar sig tid så att det blir rätt och att man blir nöjd istället för att göra allt för att tjäna pengar som vissa företag gör allt för .

Linn
2011-06-11 22:21
0

Min blogg hittar du här: http://myheritagetotheworld.blogspot.com/ Jag vet inte hur batteritiden är än. Har använt den i två dagar och än så länge så visar batterisymbolen på fullt.

Linn

Emaljoh4
2011-06-11 22:24
0

#14 Tack! Glad

rebz
2011-06-11 22:44
0

#13 Ja precis! En fräsch ny känlsa liksom :).
Ja jag är väldigt noggrann med de grejer jag köper, om någon annan ska hålla på och pilla så sitter jag som på nålar brevid och följer deras minsta rörelse :P. Dessutom är jag också väldigt petig med att behålla alla plastgrejer till kablar etc och även kartongen. Man vet ju aldrig om man behöver dom… :P
Aj då, låter inte så bra att ha sådana problem :/. Gör du något åt det? Typ går och får någon slags massage? (har precis läst Alternativmedicin så vet endel om olika massageterapier, som det kallas :P hah).

Ja jag tror de har kvar dom ett tag framöver. Om inte så finns det nog alltid någon sida som har ett bra erbjudande :)
Ja jag tyckte de var jätteschyssta som ringde och kollade. Många hade nog bara packat grejerna utan att tänka på det/utan att bry sig. Så jag är otroligt nöjd med servicen :)

Hellas
2011-06-11 23:04
0

Jag har en D3100 och den passar mig och mina behov väldigt bra.
Däremot så finns det självklart bättre kameror.

Jag valde mellan den modellen och två till som var strået vassare (lite dyrare med).
Men, anledningen till att jag fastnade för Nikon D3100 var att den låg bäst i mina händer.
Jag har ganska små händer så både Pentax och Canon som jag funderade på föll bort. Jag gjorde bedömningen att kan jag inte hålla stadigt i min kamera så kommer det ändå bli trista bilder.

Här är några av de senaste bilderna jag tagit, de är inte fantastiska, jag är ju en glad amatör men jag ser ju att det går bättre och bättre.

http://helena.kinell.com/blomster/?album=1&gallery=16

Klicka på: [Visa med PicLens] (länken ovanför det första fotot) så ser du bilderna i ganska bra storlek.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Emaljoh4
2011-06-11 23:32
0

#16 Men något nästan ännu värre enligt mig - när någon håller på med ens mobil! Förvånad Förvånad

Har börjat hos en sjukgymnast, så hoppas det hjälper. Glad

Hoppas de har kvar erbjudanden! Glad De brukar ju alltid ha det, hehe. Glad

Precis, vad har de för andra grejer `? För isåfall så kommer jag köpa andra saker där om de har så bra service! =)

#17 Vilka fina bilder du har tagit! Glad Vad använde du för inställningar ?

Hellas
2011-06-11 23:43
0

#18 Tack, ja det börjar arta sig, sedan är naturen i sig så otroligt tacksamt att fotografera, speciellt som nybörjare.

Jag har inte den blekaste aning vilka inställningar jag använder Skäms!
Jag har börjat försöka ta mig ur Auto funktionerna men ibland är det ändå bekvämt att använda sig av Autoläge.
Men just nu testar jag mig fram ganska ostrukturerat.

Det jag vill börja få bättre kläm på är bakgrunder!

//Hellas

Emaljoh4
2011-06-11 23:47
0

#19 Har du märkt några nackdelar med kameran? Glad

Hellas
2011-06-12 00:06
0

#20 Jag har ju inte så mycket att jämföra med så för mina behov är den perfekt men om du skulle fråga någon som har varit med lite längre så finns det säkert nackdelar.
Jag tycker att det är en prisvärd kamera och man får det man har betalat för.

Jag valde att köpa "Nikon D3100 + 18 - 105VR" istället för Nikon D3100 +18-55 så jag har ett lite dyrare objektiv än det som är standard.

Jag tittade även på Canon EOS + 550D 18-55mm som nog är lite bättre kamera.

Titta på Cyberphoto, de har bra verktyg så att man kan ta upp två modeller bredvid varandra och jämföra dem.

//Hellas

rebz
2011-06-12 00:12
0

#18 Ja mobilen är ju så personlig! De har alla möjliga tekniska prylar :)

Emaljoh4
2011-06-12 08:26
0

#21  Okej! Glad För mig blir det nog ett 18-55, lär uppdatera mig sedan. Glad

Dock läste jag någonstans att D3100 är på samma nivå (bildkvalitet om jag förstod det rätt) som Canon 550 Glad

felixhaljeskog
2011-06-12 11:07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den är väldigt bra kan jag lova ! :)

lägger upp en bild ! :)

Emaljoh4
2011-06-12 11:09
0

#24 Snygg bild! Skrattande

Emaljoh4
2011-06-20 19:34
0

#14 Hur går det med batteritiden? Behövt ladda än? Glad

Linn
2011-06-22 14:27
0

Jag har nu laddat den två gånger och denna gången är det fortfarande fullt

Linn

Emaljoh4
2011-06-22 15:06
0

#27 Låter bra! Glad

Linn
2011-06-22 20:46
0

#28 ja jag är nöjd :D

Linn

Michaela-N
2011-06-23 11:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den är bra, jag har en sådan. Kan visa upp min favoritbild =)

Emaljoh4
2011-06-23 19:37
0

#39 Fint! Glad

--

Hur lång tid tar det att ladda batteriet förresten ?Skrattande

Michaela-N
2011-06-23 19:39
0

#31 Ca 1½ timnme tror jag.

Emaljoh4
2011-06-23 19:40
0

#32 Okej . Glad Hur länge räcker ditt batteri då ?

Michaela-N
2011-06-23 19:49
0

#33 Vet faktiskt inte.

Goseflir
2011-06-27 13:35
0

Mitt batteri räcker i dagar men då fotar jag ju inte hundratals bilder per dag. När jag fick kameran så fotade jag kanske 3-400 bilder per dag och även då höll batteriet sig i kanske 2-3 dagar så jag skulle säga att det är mycket bra batteritid på den :)

Och det är en väldigt bra kamera tycker jag =)

http://gosmagen.wordpress.com

[Dezederia]
2011-06-27 14:56
0

Jag har med skaffat en D3100 nu :)

Vad är det för objektiv ni har använt till era bilder? :)

Goseflir
2011-06-27 15:07
0

Jag sitter på 18-55 kitobjektivet samt införskaffade jag Nikons 55-200 objektiv då jag ville ha ett zoomobjektiv för att zooma in lite extra på blommor och djur :)

Jag vill ha allt egentligen då jaqg vill pröva mig fram så nästa blir nog ett fast 50mm och därefter ett macroobjektiv tror jag :)

http://gosmagen.wordpress.com

[Dezederia]
2011-06-27 15:11
0

#37 ja macro hade varit nice :O men lite dyrt just nu ;P