Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1964 ggr
Inkanyezi
0

Jag lärde mig något nytt idag

Jag har ju klagat mer än en gång på en bugg i min kameras firmware, som gör att man inte kan se hur bilden kommer att bli när man ställer in kompensation. Annars trivs jag ju bra med kameran, så det har varit en ganska retfull vårta på en i övrigt mycket bra kamera. Jag har lärt mig att leva med svagheten, men jag skulle självklart hellre ha sett en bättre kundrespons hos Panasonic, som verkar fullkomligt skita i en när man väl har köpt deras vara.

Hursomhelst så finns det en möjlighet att se hur bilden kommer att bli, precis på samma sätt som man till skillnad från alla andra systemkameror också kan kolla skärpedjup i Lumix G. Om man samtidigt håller in skärpedjupsknappen och trycker in Display-knappen, så visar kameran bilden precis som den kommer att bli, med kompensation och med färger och kontrast så som den färdiga bilden blir. Lite bökigt så klart att vara tvungen att trycka in två knappar, men tydligen gör kameran ungefär samma operation som när man verkligen tar en bild, och den visar den bearbetade bilden på skärmen.

Det här underlättar ganska mycket för mig, och det framgick inte av bruksanvisningen. Knappen "DISP" ska man kunna trycka in när man kollar skärpedjupet, för att också se vilken effekt slutartiden ger, vilket i bruksanvisningen anges vara till för att man ska kunna se hur till exempel strömmande vatten eller vågor som rör sig kommer att gestaltas vid olika slutartid. Så funkar det så klart också, men för mig är det av större värde att man kan se hur bilden blir när man har stor kontrast och ställer in kompensation.

Såvitt jag kan förstå är någonting sådant möjligt enbart med kameror som har direktvisning, och det kanske inte finns på alla, men som jag ser det är det ändå ett plus för Panasonics G-serie, eftersom det trots obekvämligheten ändå ger mig möjlighet att se precis hur bilden kommer att bli. En svaghet, när exponeringstiden är lång, är att bilden inte visas förrän efter ungefär så lång tid som exponeringen tar.

Jag har alltså en möjlighet som jag trodde att jag saknade, att se precis hur bilden kommer att bli med de inställningar jag har gjort. Självklart kan man göra det med alla kameror genom att verkligen ta en bild och sedan betrakta den, men här kan man göra det redan när man tittar i sökaren innan man har tagit bilden. Om exponeringstiden är kort så ser man det direkt.

[Woozy]
0

En svaghet, när exponeringstiden är lång, är att bilden inte visas förrän efter ungefär så lång tid som exponeringen tar.

Måste  bara få fråga hur det annars skulle gå till? Den kan ju inte visa bilden i förväg, eller har jag missförstått det hela?

Inkanyezi
0

#1 Jo, det är nog definitionsmässigt så att ska den visa effekten av slutartiden, så måste den ta prov på vad som ligger på sensorn under så lång tid. Så det säger nog sig själv vid en obetydligt djupare analys.

Det funkar inte heller när slutartiden är mycket lång, som när man tar bilder i mörker. Men vid tider upp till några sekunder går det. För min del spelar inte det någon större roll, eftersom det är just när jag har motiv med stor kontrast som jag stördes så kraftigt av att inte kunna se effekten av exponeringskompensation. Med den här funktionen kan man det, även om jag tycker att sökaren alltid borde visa kompensation korrekt, utan att man skulle behöva trycka på knappar och vänta ut den för att se hur det blir.

[Woozy]
0

Va det G11/12 du hade?

Inkanyezi
0

Den som det här handlar om är Panasonic Lumix G1, men jag har också en kompakt, en Canon G7 som jag har haft några år. Den har väl också en eller annan knepighet som man får lära sig att leva med. Det som jag ibland missar på med den är var den ställer skärpan, eftersom fläcken som utvärderas är ganska stor, och kameran kanske bestämmer sig för att ställa in på någonting som har bättre kontrast men är längre bort än det jag vill ha skärpa på.

Det händer oftast när det är någonting som är genombrutet och där kontrasten i bakgrunden är hög, även om man inte upptäcker det med blotta ögat, och då är det ju retfullt. En bild där det blev så är den av rådjuret som ligger i en villaträdgård. Jag siktade mot ansiktet på det när jag ställde in, och kameran ställde på gräset bakom. En annan grej som jag också har sett att den har svårt att ställa skärpan på är cyklar, eftersom de är ganska luftiga och det finns mycket bakgrund som lyser igenom. Gräs ser ganska jämngrönt ut när man tittar på det, men när kamerans kontrastmätning ser gräsmattan så är det många grässtrån som solen lyser på och många skuggor av grässtrån på strået intill, och det är ju väldigt fin kontrast för skärpeinställningen. Panasonic Lumix G1 har inte det problemet, eftersom jag kan välja en mycket mindre punkt för skärpeinställningen.

Canon G7 saknar två saker som de flesta kamerorna i G-seroem har, RAW och vridbar skärm. När man laddar CHDK kan den spara RAW, men skärmen är fast, och det var ett av skälen till att jag skaffade systemkameran, som har en skärm som går att vrida åt olika håll.

Men det jag upptäckte idag eliminerar en av de saker jag har retat mig allra mest på, att jag inte kunde se i sökaren hur bilden skulle bli när jag ställer in kompensation. När man använder finessen att kolla effekten av slutaren, så visar den kompensationen på rätt sätt.

[Woozy]
0

Okej…

Blandande ihop dig och kamerorna med annan. Skäms

En liknande finess har jag i min gamla Olympus E-510. Jag ser alla ändringar jag gör och hur bilden blir i displayen. Den finessen är otroligt bra att ha när man ställer in kameran innan man börjar fota (nytt ställe, nytt ljus etc etc). Det räcker i princip med en enda testbild för att få ett hum vilka inställningar som gäller.

Funkar bra för mig iaf. Glad

Inkanyezi
0

jag bumpar den här tråden för att ge lite mer information.

Panasonic har under de nära två år som har gått sedan jag först påpekade felet i firmware inte gjort ett skvatt för att rätta till det. Jag har skickat flera mail, och det sista, som gick iväg idag förklarar väldigt tydligt att jag har tröttnat.

Eftersom Panasonic vägrar att korrigera felet i firmware, som gör kameran mindre användbar för sitt avsedda ändamål, är deras licenskrav avseende reverse engineering ogiltigt. Jag har meddelat Panasonic att jag kommer att hacka kamerans firmware och försöka rätta felen och att jag kommer att lägga ut vad jag hittar på webben.

När ett program innehåller fel som gör det mindre lämpat för sitt avsedda ändamål har man enligt svensk lag rätt att plocka isär det och rätta felet. Hos Panasonics firmware finns två sådana fel:

1. När kameran såldes kunde man använda batterier
    från andra tillverkare, men den första uppgraderingen
    tog bort den möjligheten, den införde alltså ett fel
    jämfört med hur kameran har sålts.
    -
  2. När man ställer kompensation i sökaren blir kontrasten
    i bilden lägre, både när den ställs till ljusare och när den
    ställs till mörkare. Om kompensationen är större än två
    steg blir det nästintill omöjligt att se sökarbilden tillräckligt
    bra för att komponera bilden.

Båda de här felen gör kameran mindre användbar för sitt avsedda ändamål. Eftersom det ena felet har införts sedan kameran köptes, och således har tillkommit i efterhand, har det tagit bort en möjlighet för användaren att använda andra batterier än de som Panasonic tillhandahåller.

Det andra felet, det som gäller sökaren, har jag hittat ytterligare ett sätt att komma runt, och det är att helt enkelt ställa in manuellt. Vid manuell inställning fungerar sökaren helt normalt och ändras inte för att man minskar eller ökar exponeringen. Det kan vara bra att känna till för andra som använder någon av Panasonics m4/3-kameror.

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför vill man kunna se hur bilden skulle se ut med inställningarna istället för att bara ta den och kolla sen?

Mvh Ellenfyrkant

Inkanyezi
0

#7 Det är så klart en fråga, men den är inte relevant för problemet med sökaren. Det finns en sådan funktion i kamerans firmware, och den kan användas för att i vissa situationer komma runt att sökaren inte fungerar som den ska. När kameran sitter på stativ kan man alltså se sökarbilden korrekt genom att trycka på knappen för att kontrollera slutareffekten.

Varför Panasonic har en sådan funktion har jag inte funderat närmare över, men det är ju fler saker man måste göra om man först ska ta bilden och sedan titta hur den blev. Det går lite fortare att utvärdera exempelvis hur rörelseoskärpan blir när man använder lång slutartid, och med bländareffekten kan man få en god uppfattning om skärpedjupet, vilket knappast går med andra kameror än sådana som har elektronisk sökare.