Akilles

Vill jättegärna ha kommentarer och kritik så jag vet vad jag ska tänka på nästa gång. Detta är nämligen första gången jag fotar katter :D

bumpa? jag är medveten om vitbalansen, fixade inte den i kameran innan. Kan inte så mycket om min kamera ännu, fick lära mig om vitabalans i skolan dagen efter jag fotade, typiskt :P ska givetvis tänka på det nästa gång. finns det ngt man kan fixa i photoshop så de blir bättre?

#9 han menar nog att du puttade upp tråden.
Skärpan är väldigt fin. Det enda jag stör mig riktigt på är kompositionerna. Något öra försvinner här och där t.ex. Om man fotar djur ska det antingen (enligt mig) vara så nära att man bara ser t.ex. nos och ögon, eller så ska hela huvudet vara med plus lite yta mellan katten och ramen. Första och tredje bilden var absolut bäst. Sista bilden tycker jag bara var konstig. Det är så mycket framför som stör.

Det går att efterbehandla färgsticket…med Gimp eller photoshop
Jag tycker om när folk utmanar sig själv och testar nya saker. Som Kickan säger tycker jag kanske att ett par av fotona inte har helt rätt komposition, för att tilltala mig - men jag tycker det är bra att du varierar dig och testar dig fram.
Jag gillar #0 bäst, samt den sista faktiskt. Den är kanske inte tekniskt bland de bättre av de 5, men gillar att det ser ut som att katten tittar fram bakom något (som kanske blev väl diffust, men dock). Katt är för mig synonymt med ett nyfiket djur, och det tycker jag du får fram som budskap i #5.
mvh Martin
Här har jag tagit mig friheten att ändra på färgsticket på en av bilderna.
Jag öppnade bilden i Photoshop Elements, och tryckte SHIFT + L för att öppna Levelsrutan. Nere till höger finns tre "provduttar" eller vad man skall kalla det. Klicka på den till vänster, som är mest ifylld med svart. Därefter klickar du med musen på det svartaste området du har i bilden.
Därefter klickar du på mittersta "provdutten", och väljer ett grått område. Sist men inte minst, klickar du på högra "provdutten" och klickar på ett vitt område. Ibland får jag inte så bra resultat, och då tar jag det svarta och vita först, och provar mig sedan fram med den gråa tills jag får ett bra resultat.
Så gjorde jag bland annat på denna bilden, men tyckte ändå att kattens högra ansiktshalva (från betraktaren sett) blev lite för mörk, så därefter använde jag mittenreglaget i Levelsrutan (under histogrammet) för att få rätt nivå.
Din bild är lite mer stämningsfull, men utan att ha sett katten tror jag att "min" bild är mer lik verkligheten? Ändringarna jag gjorde är gjorda på ett par minuter, och lägger man ner lite mer jobb kan man nog får det bättre. Kanske blev det lite för bra med det vita i min variant av bilden, nästan utfrätt på ett par ställen. Hoppas du inte misstyckte att jag redigerade och gav tips om hur det blev, vet att inte alla tycker om att man rör deras bilder. Säg till i så fall, så tar jag bort inlägget.
mvh Martin

Tack för alla kommentarer. Är bara nybörjare inom foto och testar nu lite nya vinklar. På bild #5 är det Akilles tass i förgrunden. Nyfiken som han är så sträcker han fram tassen och försöker leka med kameran.