Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1426 ggr
[Maine]
0

(N) Kvällsbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade lite igår kväll, åsikter och tips för förbättringar önskas!

[Maine]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till.

[Maine]
0

Någon?

DesK
0

Fina bilder båda två, men för mig ser det ut som att de lutar lite åt höger.

/Désirée

[Maine]
0

#3 Okej, det kan vara det att jag har en svaghet och värk i höger hand och det kanske blir snett när jag trycker på knappen..

Det är därför jag tyvärr inte kan ha en systemkamera, de är för tunga för mig.

Men jag tackar för din åsikt, ska ha det i åtanke! Glad

[WX5]
0

Härliga färger. Skrattande

[Maine]
0

#5  Cool

mille-star
0

Det går ju alltid att räta upp bilderna i efterhand innan du laddar upp dem här! En sak jag tycker är lite distraherande på dessa två bilder är att datumet står på dem.

[Maine]
0

#7  Vad gäller datumet, så är jag medveten om dem, och den funktionen har jag fixat på kameran. Inga fler datumfoton!Glad

Jag är lite anti mot photshoppande faktiskt. Gillar bäst naturliga foton, om det då inte är personliga uppgifter på dem, då kan jag redigera dem.

Jag tycker faktiskt inte att fotona är sneda, det skulle väl vara strandkanten då, men jag har fotat vid en vik, så det är avsmalnande som på vänster i bild.

Du har ingen annan åsikt än vad gäller datumen?

DesK
0

Maine jag råkar ofta ut för att få lutande horisonter, detta fixas enkelt i exempelvis Gimp. Jag har ett synfel som gör att jag inte ser allting riktigt rakt, så det kan vara mina ögon som spökar. Hur som helst så är båda bilderna riktigt fina Glad

/Désirée

[Maine]
0

#9  Tack! Ja, jag har både synfel och dåliga händer. Men då får detta bli "charmen" med mina foton, för jag tänker inte fixa bilderna på det viset. Men jag är tacksam för att få åsikter om hur andra ser på dem. Det är jätteintressant hur vi tolkar bilder olika.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gillar båda två :). Har svårt att ge dig någon "kritik" då jag tycker båda är bra :D heh

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Maine]
0

#11  Jag ville ju ha åsikter, och det fick jag ju, tack! Glad

cinna
0

Stämningsfullt och fina färger!

Kanske är en synvilla, men nog tycker jag att horisonten lutar i båda bildernaFlört vilket stör mig.

Har du testat att använda någon form av stöd när du fotar? En stor sten, ett träd, en kompis. Vad som helst! Ibland kan det räcka med att sätta sig ner och använda sina egna knän som stöd för armbågarna om inte handstyrkan räcker till.

Nu vet jag ju inte hur du gör, men om du fotat med utsträckta armar, som jag sett många gör, och siktat på motivet så kan det också medföra att det lätt blir snett… En tanke bara…

[Maine]
0

#13  Tråkigt att höra att bilderna stör, men det är ju din åsikt, som jag efterlyste.

Nu var jag bara ute vid en strand då min familj skulle bada. Tog fram kameran i all hast, då de kom på att de inte alls skulle bada. Så jag hade inte med mig något stativ eller något annat.

Nej jag fotar inte med utsträckta armar, så rörlig är jag inte. Men jag har svaghet i händerna, då särskilt höger som jag använder till avtryckaren.

Jorden är rund, det vet ni väl? Flört (skojar!)

Jag får väl hålla mig till närbilder på växter istället.. Cool

JazzBass
0

Första bilden lutar lite, andra inte speciellt mycket. Lär dig räta upp horisonterna, även om jag själv har stödlinjer i sökaren så blir horisonterna ibland mer än lovligt sneda då man inte tänkt på saken vid fotoögonblicket. Det är hur enkelt som helst i till exempel lightroom och picasa (det senare är gratis och rätt kompentent litet gratisprogram för enkel grundredigering, nåt som alla fotografer borde ha åtminstone grundläggande kunskaper i anser jag).

Annars är väl bilderna riktigt trevliga solnedgångsbilder. Bortsett från horisonten gillar jag den övre mer dock. Bra att du ska sluta med datumstämplar också, de är verkligen inget som förhöjer bilderna.. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Maine]
0

#15  Nej, datumstämpeln förhöjer verkligen inte..Det är samma med signaturer och vattenstämplar tycker jag.

Jag är en sån som knäpper foton lite på impuls, och gillar naturliga foton, så jag är väl ingen fotograf då jag varken vill eller har grundläggande kunskaper i redigering Glad

Tyckte bara att det blev bra foton, men av någon anledning så tycker jag det inte längre, när jag studerat dem hundra gånger nu Flört

[WX5]
0

"Tyckte bara att det blev bra foton, men av någon anledning så tycker jag det inte längre, när jag studerat dem hundra gånger nu" Flört

Nä jag tycker dom är bra. Visst lutar den första men det stör inte mig.

MonisN
0

En vacker solnedgång. Men men, en lutande horisont kan förstöra vilken fin bild som helst, och här lutar den första rejält och är väldigt störande. Att du nu tagit bort datumet i kameran är bra. Datum är totalt ointressant för betraktaren. Den första bilden tilltalar mig mest bortsett från horisonten. Mustig och fin i färgerna.

Att lära sig det grundläggande i ett redigeringsprogram tycker jag hör till. En bild är aldrig perfekt direkt ur kameran utan kräver alltid en viss redigering. Du säger att du gillar naturliga bilder, men att göra viss redigering som skärpa t ex betyder inte att bilden är mindre naturlig. Kanske har du nu själv upptäckt det eftersom du inte känner dig lika nöjd längre. Att lära sig att se på bilder är en konst som tar tid att lära sig. Studera bilden i sökaren innan du knäpper det ger ofta en bättre och mer genomtänkt bild.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Maine]
0

Nej, jag är inte nöjd längre eftersom många tycker att de är störande. Det är ett lite tråkigt ordval, men jag respekterar era åsikter.

Men jag vill inte ha perfekta bilder! De ska vara naturliga, jag ska inte bli någon fotograf, utan en glad amatör som inte vill redigera varenda bild. Det förtar det roliga tycker jag.

Jag tycker att det är trist att se väldigt tillgjorda bilder, att fixa skärpan är helt ok tycker jag, men inte att göra om bilderna.

Men då är sammanfattningen att bilderna är störande, lutande och oredigerade. Och att jag borde lära mig redigering (vilket jag inte vill)Flört

mille-star
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du behöver ju inte se allt så negativt! Du bad om förslag till förbättring och flera här har gett bra tips på vad som kan förhöja bilden ytterligare. En såpass enkel sak som att beskära och räta upp horisonten är inte att redigera en bild utan snarare förhöja kompositionen av den!

Jag tror inte att någon menar att bilderna är störande i sig utan det som stör ögat när man ser bilden är att just horisonten lutar! När du ber om kritik får du tåla lite också, den här tråden har faktiskt varit väldigt mild ;)

MonisN
0

Som #20 säger så har du lagt dina bilder under kritik och det har du nu fått både positiv och negativ, då får du också ta den och inte känna dig motarbetad eller påhoppad. Tanken med kritik är att man ska ta till sig den och förhoppningsvis utvecklas. Om en horisont lutar så är det inte naturligt. När du tittar på en horisont så är den rak, men den blir väldigt lätt sned när man fotar den. Detta är ju småsaker som går att rätta till. Detta är inte att manipulera eller göra bilden "tillgjord", bara göra den rättvis. Men vill du inte ha perfekta bilder så ska du naturligtvis inte redigera dem.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Maine]
0

#20  Jag ser det inte negativt! Glad Jag bad om åsikter och förbättringar, och då tänkte jag främst på inställningar på kameran, så jag var väl luddig där. Men att höra att de är störande, det måste erkännas att det låter trist. Jag är sån att jag kan sönderanalysera saker och ting, och det har jag gjort nu med dessa bilder. Men jag har flera med samma motiv i burken som är lite annorlunda Flört

Sedan är jag ju nybörjare, och ja, det kanske inte är så lätt med kritik när man inte är van. Men nu vet jag hur det går till, så jag lägger bara upp bilder sen, men inte som kritik. *ler*

#21  Jag känner mig inte påhoppad.. jag har bara mina åsikter precis som ni. Tyvärr så kan man läsa in olika toner/tolkningar i texter, men jag är inte negativ eller sur på något vis.

Att bara rätta till något är inte tillgjort, det var inte så jag menade. Utan om man förvränger, lägger till mönster, tar bort saker i bilden som stör, det är för mig tillgjort.

Jag gjorde bara en egen sammanfattning, och det behöver ju inte ses som att jag känner mig påhoppad. Hade jag känt så, så hade jag inte varit kvar här på sajten. Flört

JazzBass
0

Ordet "störande" används väldigt ofta i bildkritik just i samband med enskilda detaljer. En detalj kan upplevas som störande genom att den drar till sig uppmärksamhet som gör att man har svårare att fokusera på det väsentliga i bilden, men bilden kan i sig vara väldigt bra för det och ofta kan man eliminera det som är störande med mer eller mindre redigering. Ingen har kallat din bild för störande, bara detaljen med horisonten. Att räta upp en horisont går på under fem sekunder i t.ex. picasa, ett bra lättanvänt gratisprogram för organisering och lätt bearbetning av sina bilder. Bra för såna som inte vill hålla på med så avancerad editering.

Vill man inte bearbeta bilderna alls i datorn - vilket man inte nödvändigtvis behöver men det är bra att kunna - måste man bara vara lite extra noga vid fototillfället och gärna använda sig av de olika bildinställningarna som finns i kameran. Vivid-läget brukar funka bra för landskap, blommor och sånt, men kanske inte är det bästa alternativet för porträtt. Själv tycker jag det är lite jobbigt att behöva tänka så mycket på det så jag tar alla mina bilder i råformat och justerar Vitbalans, exponering, kontrast, färgmättnad, skärpa med mera i Lightroom efteråt. Olika bilder behöver olika redigering för att bli bra.

Alla digitala foton du ser är redigerade på nåt vis, och det beror på att alla dessa bilder härstammar från en råfil. På mer avancerade kameror kan man spara råfilen för bättre kunna göra en sån redigering man själv vill ha, annars slängs den bort direkt så fort kameran gjort en jpeg av informationen i råfilen. Råfilen är bara en samling data som måste tolkas för att visas som en bild. Med alla inställningar nollade (utom vitbalansen som måste ha ett värde för att en bild ska kunna visas) ser dessa råfiler väldigt grådassiga och tråkiga ut, och därför har japanska ingenjörer skapat olika bildinställningar som Standard, Neutral, Livfull, Landskap, Porträtt, Svartvit mm för att bilderna ska se bra ut direkt i kameran och kunna användas för olika typer av bilder. Det är alltså grundredigeringar som kameran själv gör så du ska slippa det.

Jag känner till åtminstone en proffsfotograf som enligt egen utsago aldrig bearbetar sina bilder i datorn utan vill få allting färdigt och rätt direkt i kameran, och det är Terje Hellesö. Vad jag vet är det bara beskärning och kanske efterskärpning som han sysslar med i datorn och många av hans bilder är fantastiska i mitt tycke. :-) Det är alltså inte fel alls att inte vilja syssla med bildredigering, men det kräver mer av en själv som fotograf att få allt rätt så man slipper redigeringsmomentet. Åtminstone om man vill ha bästa möjliga bilder.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Maine]
0

#23  Det är just inställningarna på kameran som jag vill (försöka) lära mig.

Tack för tips!

mieevnice
0

Jättefina bilder! Glad

[Maine]
0

#25 Tack snälla du!