Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 613 ggr
Mandrakonian
0

Vad har ni för Idéer till sajten?

Jag vill att sajten ska bli en av de bästa fotosajterna , men det behövs nya idéer och något måste hända ! Det står still och händer inte så mycket förutom fotoutmaning. Självklart är det trevligt att se på alla otroliga fina bilder men det måste ge mer för att folk ska stanna.

Jag har några idéer som kan vara något: Till exempel kan vi ha Årets foto, baserad på alla tävlingar eller varför inte årets fotograf.

Jag vill kunna se flera bilder i svart-vitt , sepia eller något annat intressant för att få mer förståelse för bildinnehållet dvs att se på bilden och gå på djupet av bildens budskap.

Kanske uppdrag foto, någon kanske vill studera hur en viss fabrik fungerar eller varför inte följa någon som jobbar en dag och sammanfatta den dagen med bild och text.

Ha trådar för vår, sommar, höst och vinter och även rösta på  bästa bild för varje årstid.

"Bra-att-ha-länkar" är också trevligt, dvs kunna ha en tråd för intressanta fotolänkar.

Jag vet att det finns många macrointresserade, varför inte en macrotävling. Det kan vara insekter , blommor, vad som helst i macro.

Så fram med idéer så vi kan göra sajten ännu bättre/mvh Mandrakonian.

UlrikaG
0

Dethär tycker jag låter som en väldigt bra idé!

Dock har jag svårt för det där med att följa någon under en dag och återge med både bild och text, men jag kan ju alltid försöka :)

Banio
0

Jag håller med dig, men det är svårt att hitta rätt form. Jag skulle vilja se flera artiklar, men då krävs det ju att någon har tid att skriva. Som det känns nu så blir det väldigt mycket bilder som passerar utan att de får den uppmärksamhet de kanske förtjänar. Kanske man skulle begränsa antalet bilder som man som medlem kan lägga upp? Annars tycker jag att du lite är inne på det som avancerad bildkritik skulle handla om, men det blev ju inte speciellt lyckat. Uppdrag foto, en grupp Svartvitt och Årets foto vore kul, men framförallt årets foto kräver eftertanke. Årets fotograf också kanske?

[mingdie]
0

Du har många bra ide'er och det skulle vara kul att får sajten bättre. Jag började Utmaningen (tävlingen) för att det är något som alla kan vara med på. Varför inte som du säger ha lite olika tävlingar som passar dom olika grupperna inom sajten som makro eller svartvit. 

Varför inte lägga upp ett foto och fråga hur medlemmarna tolkar det. Dvs inte hur bra bilden är tekniskt utan vilken känsla som bilden ger folk. Kanske en tråd där man jämför samma bild i färg, svartvit och sepia.

Uppdrag foto tycker jag verkar som en bra grej. Det är alltid kul att lära sig nya grejor. 

Tekniska frågor är det många som har så lite recensioner på olika utrustningar (av någon som kan ämnet och kan vara opartisk) kunde vara hjälpsamt. Kanske n[gon kan skriva lite historia om oilka märken eller speciell utrustning.

Var för inte en tävling för "ditt bästa foto i en viss månad". Sedan gillar jag ditt förslag om Årets bild.

Det var allt jag kunde tänka på nu.

Eddie

[Quellii]
0

Vilka roliga förslag ^^ Jag måste också fundera lite, just nu är jag helt tom, men jag ska nog försöka hitta på något ;)

Alberta
0

Ett förslag är att ha en tävling som en serie. Den som lägger ut tävlingen ska ha två eller flera bilder (vad som är praktiskt möjligt) i en given följd efter varandra. Man ska då spinna vidare på vad som skulle kunna ske på nästa bild. Bilderna ska alltså hänga ihop och bilda en liten story på något sätt.

Melianna
0

Jag tycker att det vore roligt med bildkritig avdelningar på forumet och då menar jag inte en avncerad bildkritik för en stängd grupp utan kanske tex tre olika öppna avdelninger med tex.nybörjarkritik, bildkritik, hård kritik, eller kategorier (fast då blir det ju fler avdelningar ) tex människor djur natur etc.

Iaf att tanken är att det är öppet för alla att visa sina bilder och ge och få kritik:)

det är väl ungefär hur det är funkar nu åxå, tänkte bara att man skulle förtydliga och strukturera det lite:)

Mandrakonian
0

#6 kanon bra förslag gillas mycket! Sen kan vi som varit med ett tag och kan lite mer ge vår åsikt om bilderna på ett konstruktiv sätt och på så sätt utveckla bilderna ännu mer .

pekwall
0

Jag skulle vilja se en designförbättring, skulle vara bättre om man kunde se bilderna direkt i tråden istället för att hålla på och öppna alla bilder separat.

Niklas
0

För mig är det viktigaste att utvecklas som fotograf. Avancerad bildkritik är en sak som skulle kunna hjälpa mig. En annan är bra artiklar som berättar hur bilder är tagna eller hur man gör för att fotografera något. Jag tycker också mycket om intervjuer med duktiga fotografer.

Det som ger mig minst är trådar med tjugo bilder på någons häst eller marsvin eller länk till en hemsida.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Asta]
0

Jag tycker om att läsa när man har kritik på bilder som är lite eftertänkta. Förmodligen det som niklas kallar avancerad bildkritik. Jag är mer intresserad av att lära mig saker än att titta i folks fotoalbum.

Måste säga att jag tycker det är jättebra att man börjar öppna trådar där man visar upp bilder. T.ex. hästbilder eller blombilder. På så vis blir det en tråd som uppdateras och man kanske lättare kan se vilka bilder som man verkligen vill ha kritik på. Ofta när jag går in på Foto.ifokus orkar jag inte ens gå in i trådarna för jag ser på namnen att det är bara en massa enstaka bilder och eftersom jag inte har en aning om vilka som bara är "visa upp"-bilder och vilka som är bilder för kritik så brukar det sluta med att jag skippar att gå in i någon tråd över huvudtaget.

Sammanfattningsvis alltså, jättebra med trådar så att man lättare kan urskilja det som är mera seriöst. Och som någon skrev ovan så gärna mera artiklar. Själv kan jag inte de här sakerna så jag kan dessvärre inte bidra själv.

Sedan är det bara att konstatera att det måste vara mycket som är rätt här på sajten. Ni har ju jättemånga medlemmar! Det måste ni vara nöjda med.

Denna kommentar har tagits bort.
j114
0

Jag tycker att den vinnande bilden i en fototävling borde få mer uppmärksamhet. Kanske att man har månadens foto, och att då det vinnande fotot får finnas med på startsidan med en liten intervju med fotografen kanske. Och då att det är vem som helst som skulle kunna vinna, ung som gammal.

Jaqueline

Anna
0

#12 Bra idé!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Melianna
0

#12 håller med det var en jättebra ide:)

broderbluff
0

Mycket bra idé
och jag kan ju behöva fler Medarbetare som kan hjälpa till att intervjua vinnarna och skriva dessa artiklarna

Martin
0

#15 Jag kan hjälpa till, jag tror att jag är kvar som Medarbetare. Jag har ett par artiklar på gång, och dessutom har jag ibland tid över - och ibland häcken full med jobb. :o)

mvh Martin

broderbluff
0

#16 japp, du är fortfarande Medarbetare =)