Vilken kamera?
Hej!
Jag är en tjej som inte har fotat så mycket, bara lite som vanligt på djur och sånt, men absolut ingen expert eller så bara helt normalt.
Jag fotar på djur i rörelse t.e.x hästar som hoppar och hundar som springer. Jag vill ha en systemkamera (nikon/canon) som är bra att fota saker som rör sig och som man också kan filma med. Ja vill inte att den är för dyr (helst under 4000), men ge fortfarande förslag fast att de är lite dyrare. Jag vet inte alls vad jag vill ha och kan ingenting om objektiv osv. Så nu behöver jag hjälp:
Vilken kamera ska jag ha som är bra att foto saker i rörelse men även fina bilder på stilla saker med och kan även filma och är bra för nybörjare och inte allt för dyr?
Hoppas ni kan svara på min fråga!
Tack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns inte många kameror under 4000kr.
Har en Canon EOS 1000D som jag köpte i måndags (man fick med ett objektiv) och den kostade 3500kr som ny och så var jag ju tvungen att köpa till minneskort på 8GB så den gick på runt 3800kr. Jag tycker det är en jättebra nybörjarkamera, men den kan inte filma tyvärr.
MEN, Canon har "uppgraderat" 1000D och det finns en som heter 1100D. Den kan man filma med och kostar runt 4600kr (med ett objektiv). Här har du länk till info om kameran och vart den finns att köpa: http://ehandel.blocket.se/Canon_EOS_1100D_18-55_3_5-5_6_IS_4524089.htm?cg=122200&q=canon+eos+1100d
Nu har jag länkat till den med inbyggd stabilisator i objektivet = IS. Det är något som många föredrar så att kameran inte ger så "suddiga" bilder om man är lite skakig i armarna :P. Men den utan IS är bara drygt 100kr billigare så :) Själv har jag utan IS och jag tycker inte att det är några problem.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Sen har även Nikon en kamera som heter D3100 som är rätt populär. Den kostar ungefär lika mycket som Canon som jag länkade till i #1.
Här har du länk till den med bildstabilisator i objektivet = VR: http://ehandel.blocket.se/Nikon_D3100_18-55_3_5-5_6_VR_2318491.htm?cg=122200&q=Nikon+D3100
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tack så mycket, ska kolla in förslagen! :)
Jag tycker om man ska lära sig fota i rörelser så ska man kunna hantera manuel (systemmkameror) och så är de ju inte heller bara kamera huset som avgör de är ju ochså vilket objektiv man har.
(endast de jag tycker ingen som måste tycka lika dant)
Själv har jag en Nikon D7000 och till de diverse objektiv endel är bättre endel sämre.
Mvh Linnéa
Nikon D3000 går väl inte att filma med? men nikon D5000 och den nyare D5100 går att filma med tror jag, rätta mig om jag har fel. DEt blir ju lite dyrare om du ska ha en kamera som du kan filma med. Sen kan man ju gå upp ännu mer i pris då finns ju nikon D90 och nikon D7000. Men jag skulle säga, lägg mer pengar på objektiv än på kamerahus (:
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Köp vilket kamerahus som helst. Viktigare är att se till att du får ett eller två objektiv som funkar för det du ska fotografera. Vill du fotografera hästar och hundar som springer är jag rätt så säker på att du behöver nåt annat än ett standardobjektiv med 18-55mm brännvidd. Du kan inte zooma in tillräckligt med det helt enkelt (högre brännvidd betyder snävare bildvinkel). Du måste nog upp på 50-100mm brännvidd åtminstone. Då finns det några alternativ:
- En 18-55mm och en telezoom i stil med 55-200mm eller 70-300mm eller 55-250mm eller 55-300mm,
- En fast 35/1,8 (Nikon/Sony) och en telezoom som ovan för häst- och hundfotograferingen. En 35/1,8 är väsentligt ljusstarkare än en normalzoom och ger helt andra möjligheter till kort skärpedjup,
- Endast ett objektiv med större zoomomfång, typ 18-105mm eller 18-135mm. 18-200mm eller liknande är också ett alternativ men de är generellt dyrare om man ska ha ett som också ger hyfsad bildkvalitet fullt inzoomat.
Angående objektiven är det bäst om de har bildstabilisator, det är enklare att få till skarpa bilder i varierande omgivningar om de har det. Det behövs dock inte om man väljer Pentax eller Sony, som till skillnad från Nikon och Canon har bildstabilisering i kamerahuset istället för i objektiven.
Angående kameran, så är det ett bra val att skaffa en begagnad om budgeten är tajt, vilket den är i ditt fall. Du får en riktigt tillräckligt bra begagnad kamera för mellan 1500 och 3000kr, vilket ger mer pengar över till ett hyfsat objektiv. Dessutom när man är ny på fotografering är det mycket man behöver att lära sig innan bilderna blir så som man vill ha dem, oberoende av vilken kamera man har. Och så länge man slipper använda höga iso (1600+) presterar de lite äldre kamerorna tekniskt lika bra bilder som de nyaste.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus