Ska jag köpa Nikon D70?
Hej!
Har fått ett erbjudande påen billig, begagnad Nikon D70 -
den verkar vara i perfekt skick, och överhuvudtaget en bra modell, speciellt för mig som är nybörjare, men den är 5 år gammal och har "fotat 11600 bilder". Förstår inte riktigt vad det innebär - modellen borde "klara av 50 000 bilde"r, men…?? Kan någon förklara?
Lönar det sig verkligen att ta den? Eller skulle det vara bättre att satsa på en nyare, icke-begangad modell?

Du har ju inte nämnt vad "billig" betyder, och inte heller vad som ingår, så det är svårt att bedöma hur prisvärt det är. Förutsatt att den fungerar som den ska, så är det en bra kamera.
Det som skiljer den från nyare kameror är en generationsfråga. Den kom 2004 och den har lägre dynamiskt omfång än senare liknande kameror. Den senaste, nu utgångna, var D90, som har en avsevärt bättre sensor, både vad gäller dynamiskt omfång och Upplösning.
Så om man ska säga någonting om pris begagnad, bör den vara rätt mycket billigare än en begagnad D90. Mer i par med D40, men den har flera fördelar framför instegsmodellerna, eftersom den kan använda alla AF-objektiv och har prismasökare.
Vad som lönar sig mest att satsa på beror också på dig, hur stort intresse du har av fotografering och hur stor erfarenhet du har. Om du inte har särskilda krav vad gäller kamerans prestation, så är det en mycket bra kamera, även om den i vissa avseenden är mindre modern. Den har mindre bildskärm än nyare kameror, och den har lägre dynamik och Upplösning. Om du inte redan vet vad det betyder, så har det troligen inte någon större betydelse för dig just nu. Är kameran tillräckligt billig så är det en bra kamera att börja med, för att lära sig grunderna. Ur pedagogisk synvinkel tror jag att den kan vara bättre än många nyare.