Ställa in vitbalans?
Hur ska jag göra för att ställa in vitbalansen rätt? Jag tycker mina bilder får fel färg i jämförelse med vad jag vill. Antingen blir dom för gula eller för kalla (mer åt det blåa hållet)
Denna bilden är för gul, har fotat i solnedgången men färgen stämmer inte överns med verkligheten.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här är en bild jag tg för några dagar sedan, det var inte varmt ute men denna bild ser ut som om den är tagen på senhösten.
// Hanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
samma dag som innan men här har jag ställt om vitbalansen men jag lyckas inte få ett mellanläge mellan kall dag och varm dag.
// Hanna

Vitbalans är ett av de knepigaste problemen, och tyvärr är vitbalansen oförutsägbar i många fall, i synnerhet om man använder AWB.
Man får prova sig fram med sin kamera. Utomhus i dagsljus finns minst två, men på en del kameror tre, olika lägen som är ganska pålitliga; Soligt, Molnigt och öppen skugga.
Det finns två sätt till att få till vitbalansen utöver att använda de lägen som finns i kameran. Man kan ställa in den efter en referens som man mäter med kameran, eller man kan ta en bild av referensen och spara sina bilder som RAW och ställa Vitbalans efter det när man konverterar råfilen till bild.
På de tre bilder som du har visat skulle jag kunna tänka mig att det bästa för den lilla kaninen vore att mäta upp vitbalansen. På motljusporträttet som blev blått med lite väl mörka skuggor, skulle "öppen skugga" passa bäst och ge varmare ton. På bilden som fick för varm ton hade "Solljus" passat bättre, trots att det inte var soligt, men en uppmätt Vitbalans hade fixat det.
Det kanske är läge för dig att börja spara bilderna som NEF, råformat (RAW), och använda exempelvis Nikons omvandlare som kan laddas ner eller någon av de fria omvandlarna?
Exponeringen kan också vara ett problem, och motljusbilden är lite underexponerad. Det kan vara himlen i bakgrunden som har lurat exponeringsmätaren. Den borde ha fått lite mer ljus.
Det är knepigt att hitta ett bra föremål att använda som vitreferens och att alltid ha med sig det. Det finns objektivlock med en vit kupol eller yta i mitten som är väldigt bra för att ställa Vitbalans, och för att använda dem rätt ska man rikta den från motivet mot den punkt man ska fotografera ifrån. Objektivlock med vitreferens är nog det bästa, eftersom man kan ha det med sig jämt och det fyller mer än en funktion.