Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 516 ggr
[WX5]
0

2 gånger mer zoom, värt ett byte?

Har en Sony DSC-WX5 nu och är jättenöjd med den. Men ser nu att WX10 kommit ut med 7 gånger som mot mina 5 nu. Är det värt ett byta ut sin nya kamera bara för zoomens skulle. Ibland saknar jag att ha lite mera zoom.

Inkanyezi
0

Min spontana tanke är att det inte är värt bytet. Bra bilder har väldigt lite att göra med vilket verktyg man använder för att skapa dem, och ett ständigt kamerabytande blir man inte mer kreativ av. Dessutom är det inte två gånger mer zoom på WX10, utan förhållandet mellan deras zoomomfång är 7/5. Den har alltså ungefär 40% större zoomomfång.

Hittills har jag inte heller sett många särskilt bra bilder som har tagits med långa telen, och de flesta av dem är fågelbilder. Fåglar är ett motiv som ofta kräver lång brännvidd för att synas bra, och tyvärr finns väl knappast någon långzoomkamera som fungerar bra till att ta fåglar. Nästan alla andra motiv kan man helt enkelt ta på lite närmre håll med zoomen som du har i din Avatar.

Så jag tror att du skulle bli ganska besviken om du byter, eftersom den extra brännvidd som du kan få med den andra kameran helt enkelt kommer att användas ganska lite och kanske inte ge lika bra bilder av olika skäl. Sneakerzoomen är för det mesta mer användbar.

[WX5]
0

Tack för ett ärligt svar. Det gillas. Skrattande

Ja jag tror du har rätt.

[WX5]
0

Fota fåglar är inget intresse för mig. Flört