Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 808 ggr
moonlights
2011-06-18 21:48
0

Canon EOS 500D

Jag har fått ett erbjudande om att få köpa en Canon EOS 500D för mellan 5000-6000kr. JAg får även med två objektiv, ett stativ, en bok om fotografering och filter. JAg får även hjälp med att komma igång med fotograferingen.

Så tycker ni att jag ska slå till?

Vad har ni som har en sådan kamera för erfarenheter av den?

Jag har aldrig tidigare haft en systemkamera så jag är nybörjare på sånt, men tror ni att den kameran är en bra nybörjarkamera? =)

moonlights
2011-06-18 21:52
0

Kanske ska tilläggas att hon som har kameran har haft den i 1 år och köpte den som ny för 11000 kr.

fia-mia
2011-06-18 22:01
0

Jag hade absolut slagit till.

Har du ett fotointresse och pengarna borde du inte ångra dig.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

LoveYourRabbit
2011-06-19 08:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade också slagit till, har själv den kameran och den är suverän! Ett stort pluss är att man kan filma med den, det kan man inte med alla systemkameror. Det var också min första system, så den passar perfekt till nybörjare och även dom mer erfarna.

Bifogar en bild som jag har tagit med den kameran

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

cinna
2011-06-19 10:12
0

Förlåt om jag låter pessimistisk och som en glädjedödare, men fundering bara: Varför säljer hon allt så "billigt"? Har hon ordentliga kvitton från affären?

Tycker att ett prisras från 11000 till 6000 är lite väl häftigt. Är verkligen inten ens grejor mer värda efter ett års användande??

Har tyvärr inga åsikter om själva kameran, då jag är en inbiten Nikon-människa, så där får andra hjälpa dig…

Inkanyezi
2011-06-19 10:27
0

#4 Precis så förhåller det sig med andrahandsvärde på en kamera. Man tappar nästan hälften så fort man har köpt kameran och packat upp den. 6000 kronor är ett normalt pris för saker som kostar 11000, och om det har kommit nyare modeller med mer fördelaktigt pris, så kan det sänka andrahandsvärdet ännu mer på den begagnade kameran. I vissa fall kan en ny kamera till och med vara så mycket billigare än en tidigare modell, att den äldres värde hamnar långt under hälften av nypriset.

cinna
2011-06-19 10:49
0

#5 Ja jisses! Trodde nog att det i alla fall tog lite längre tid än ett år innan man var nere på halva nypriset… Där ser man.

Inkanyezi
2011-06-19 11:01
0

Elektronikprylar skiljer sig ganska mycket från till exempel bilar eller byggnader när det gäller andrahandsvärde. Det mest pragmatiska är kanske bilen, som har ett visst bruksvärde som avgör vad man kan vara villig att betala, och när det gäller hus kan värdet stiga, vilket har att göra med vad man kan få i stället när man bygger nytt.

Ohc priset på elektronik och mindre prylar, som i jämförelse är ganska billigt, faller fortare under första året, eftersom garanti är en viktig faktor som snart tar slut, och eftersom utvecklingen gör att man kan få bättre produkter billigare något år senare. Elektroniska prylar blir fort omoderna, vilket gör dem mindre värda, när nyare modeller har egenskaper som man kan sätta värde på, och de nyare modellerna kanske till och med är billigare. Om man tänker sig att betala ett prix i närheten av vad en äldre kamera eller dator kostade ny, så kanske man kan få bättre valuta för sina pengar om man köper nytt. En "early adopter" betalar alltid ett högre pris, och det som var nytt i den gamla modellen sjunker snabbt i pris.

Så den som säljer sin kamera till ett realistiskt andrahandspris har större chans att få tillbaka en betydande del av pengarna som satsades, än den som tror att man kan få ut ett pris som ligger strax under vad man köpte grejerna för.