kritik - silverfallet i Ljungskile
Gillar den anda bilden bäst! Riktigt snygg, gillar den speciellt i stort format. Störde mig bara på att en irriterande Karamba.com banner hoppade upp framför en del av bilden när jag tittade på den i det formatet. Härligt sparsam exponering, och vattnet har du fått till precis lagom "rinnande", bra komposition också. Tycker den har bra 3D-känsla speciellt i det förstorade formatet.
För övrigt så vill jag tipsa alla som läser det här om att se på bilderna i en internetbrowser som stöder färghantering med inbäddade färgprofiler (typ sRGB och AdobeRGB). Den övre bildens färger såg hemska ut i google chrome som inte stöder färghantering, men i Safari såg bilden mycket bättre ut. Firefox kan också läsa inbäddade färgprofiler men inte Internet Explorer. Så innan nån säger att bladen ser onaturligt gröna ut på den övre bilden, se till att ni tittar på bilden i en webbläsare som stöder färghantering!
(Jag har för övrigt en kalibrerad Dell U2410 skärm som borde visa färgerna rätt).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Den första bilden har för skarpa färger. Men vattnet har du fått till bra.
Nummer 2 gillar jag verkligen men lagom "mjukt" vatten och färgerna runt om.
#3 - läste du mitt inlägg om färgerna?
#4 Bildens färgprofil är sRGB IEC61966-2.1 vilket är färgprofilen som IE använder och som är en sorts standard profil om man inte sätter sin egen. Om man använder sRGB i photoshop och inte sätter en egen profil så används automatiskt sRGB IEC61966-2.1.
Så i detta fallet skall inte den inbäddade färgprofilen spela någon roll. Jag har en skärm som är kalibrerad dagligen (jobbar mycket med grafik och bilder) och det spelar ingen roll vilken browser jag tar upp bilden i. Inte ens i Safari på min Mac blir det bra. Färgerna är fortfarande övermättade.
Nu märkte jag varför jag såg/ser färgerna fel. Det beror på att jag har skärmen inställd på att visa AdobeRGB som standard. Det är en färgprofil som kan visa ett större färgomfång än sRGB och är bättre för bildredigering och därför har jag den påslagen. Ställer jag om skärmen till sRGB blir det rätt också i Google Chrome som ju inte läser inbäddade färgprofiler, men då får jag ställa om den tillbaks till AdobeRGB (som jag kalibrerat skärmen mot) då jag ska bildredigera. Jobbigt det här med färghantering och profiler…
Härliga bilder, jag tycker om nummer två bäst eftersom färgerna, som ovanstående uttrycker är något övermättade men….samtidigt bror det ju även på i vilket sammanhang man ska ha en bild.
Den övre skulle fungera väldigt bra i en trollsk sagobok
!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
tack så jättemycket alla!
kan hålla med om att jag drog upp färgerna lite väl mycket i den första bilden men jag tyckte mest om känslan som blev i bilden :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#8 Det kan vara fint att dra upp färgerna lite i skogsbilder om man vill ha det lite trollskt och det är kul att du exprimenterar. I detta fallet tyckte jag att det blev lite för mycket men försök att dra ner färgerna en aning.
#6 aRGB har större färgrymd och kan vara bättre att använda när man skriver ut. Att använda det för foton som skall vara på weben är onödigt och ställer bara till med problem eftersom nästan alla har sina skärmar inställda för sRGB.
Orginalet var även det jätte fint. Och man lär sej inget om man inte testar sej fram som du gör. Du är duktig