(N) Blomma+pojke, blomma
Hej!
Moa heter jag, helt ny här på fotoavdelningen på iFokus :)
Jag har nyligen fått en systemkamera, en Canon EOS 400D + standards 18-55 - objektiv. Har alltid varit intresserad av foto men aldrig haft en bra kamera förut så har inte kunnat ta speciellt bra bilder. Har lånat både farmors kamera (det är hennes gamla kamera jag fått) och farfars kamera och fotograferat lite i naturen förut, men inte mer, i princip. Förutom lite kort på familjen och djuren och sånt där med digitalkameran (som har några år på nacken). Till hösten planerar jag att gå med i fotoklubb och jag vill gärna lära mig mer och bli bättre…
Nu vill jag gärna ha lite kritik på ett par av mina bilder. Den första här är på min bror. Den är helt oredigerad och som ni kanske ser så har han lite smuts på händerna och så (småbarn alltså…
). Jag vet inte om jag ska låta det vara kvar eller inte, det kanske är lite charmigt? Vad tycker ni? Och hur kan jag mer redigera den?
Tycker ni den duger till att tävla med i fotoklubben?
Jättetacksam för era åsikter/förslag på förbättring!
//Moa

Nej, inte ska du ta bort smutsen på fingrarna på bilden, den hör ju till.
Däremot är första bilden ganska svagt exponerad, och den får klarare färger om man gör den ljusare, exempelvis med verktyget kurvor eller med nivåer i bildbehandlingen. Man kan beskära den också genom att ta bort en del mörkt till vänster, så att den koncentreras lite.
Den andra bilden är överexponerad, så att den klipper i den röda färgkanalen och saknar toner i det röda. Sett som en färgklick kan man vilja ha det så, men det beskriver inte blomman särskilt bra. Den är visserligen starkt mättat röd, men den behöver exponeras mindre för att man ska kunna ta fram alla nyanser. Man måste i regel göra bilden från råfil för att så starkt mättade färger ska komma fram bra.
#2 Tack för hjälpen!
Men jag ska inte beskära för mycket i den första, väl? Jag tänkte bara så att brorsan och blomman hamnar för mycket i mitten.
Jag tänkte att det var lite meningen så, att blomman ska se väldigt mjuk ut. Men jag kan ju prova mig lite fram när jag redigerar.

Nej, inte behöver du skära mycket, och det är så klart du som bestämmer hur din bild ska se ut. Det är nog rätt ofrånkomligt att han ändå hamnar i högerkanten. Om man skär bort en aning till vänster bildas en lite tydligare diagonal i bilden, som jag tycker stärker kompositionen. Du får helt enkelt prova dig fram.