Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 945 ggr
bjorsa
0

porträtt foto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyckades att få dottern att sitta still en liten stund innan hon skulle iväg igen :-)Tänkte att jag skulle prova å ta en serie bilder på henne för att träna det här med porträttfotografering .

Har dock svårt att se om det blev bra eller dåligt så kom gärna med förslag hur man kan gå till väga .

Hon klagade på att hon var för röd i ansiktet hon var nyspacklad å kanske blev de röda förstärkt .

Jag fotade utan blixt

bild 1

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här bild 2

bjorsa
0

bild 3

bjorsa
0

bild 4

bjorsa
0

och här den sista bilden

mvh/bjorsa

Robert
0

En mycket vacker dotter du har. Nu verkar fotografen vara tagen av hennes vackra ansikte och står för nära henne vilket gör att näsan blir större än vad den borde vara, förvrängning av bild pga för nära med kameran, ha minst 1,2 meter mellan kamera och modell andvänd tele.

Hon sitter för nära bakgrunden, det ska vara minst 1,2 meter till bakgrunden.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#5 Tack Robert ,skall hålla ditt avstånd och flytta ut henne från väggen nästa gång .

Så man ställer sig hellre en bit ifrån och zoomar in mot ansiktet om jag fattat rätt?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Släpade fram nästa offer nämligen frugan å satte henne nu 1,5 m från väggen och jag stod på ca 1,5-1,6 m ifrån använde zoomen och ingen blixt eller tillskottsbelysning utan med befintlig ljus i våran mörka hall .

Blev den bättre som porträtt ?

mvh/bjorsa

BMJ
0

Jag håller med #5 om avståndet till modell och bakgrund.  Trots att du inte använder blixt så blir det skugga på bakgrunden.

Bild 1  Ser ut som en miss. Om hon ler och blundar samtidigt så får iaf jag intrycket av att hon råkade blunda vid tagningen. Det leendet och blicken i kameran så blir det riktigt bra.

Bild 2. Här hamnar ansiktet i skugga och då blir det kontrastlöst. Samma uppställning fast riktat mot ljuset hade blivit bättre. 

Bild 3 och 4 skulle jag vilja ha blicken in i kameran annars är det bra.

Bild 5 är bäst. Där har du lyckats med ögonkontakt och ljus. Här är det lite högre kontrast och ett mer riktat ljus som ger mer struktur åt ansiktet.

Jag tycker att du lyckats bra med färgtonen i bilderna.

Robert
0

#7, bättre, men nu är det en list i bakgrunden som stör. När du har en person med dubbelhaka, som jag, prova en högre kameravinkel. Be henne luta huvudet åt andra hållet istället in mot kameran, då försvinner vecken i halsen.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#8 BMJ Jo bild nr 1 är en miss dvs hon blundar till och i 3,4 är de jag som säger att hon skall titta bort så där är de mina felaktiga instruktioner ,tack för bedömningen och hjälpen.

mvh/bjorsa

BMJ
0

#10 Testar man inte så lär man sig inget. Det gäller att kritiskt granska sina egna (och andras) bilder, men det är ju bara sina egna man kan göra något åt.

#7 Ljuset är betydligt bättre i denna bild. Listen stör i bakgrunden. Sänk kameran något så att du får mindre luft ovanför och mer med av kroppen.

bjorsa
0

#11 De e ju de som är så bra med foto i fokus att man kan få konstruktiv kritik ,problemet för mig är att jag har svårt att se vad som är bra eller dåligt i bilder medans min dotter å fru ofta har en klar uppfattning om det, kanske har jag en släng av bilddyslexi :-)

Nästa gång jag tar porträtt skall jag klä in en skiva med något beige typ då kommer jag att slippa lister och vägghörn ,skivor har jag nu är de bara å se om man kan tigga till sig lite tyg av frugan eller så får de bli tygaffären .

mvh/bjorsa

BMJ
0

Lister o skivor o tyg. Du slår dig bara på tummen. Använd PS i stället.

bjorsa
0

#13 Tummen brukar jag missa av gammal ovan :-)Den blev bättre på ditt vis ,nu har jag inte laddat hem photo shop  demo ännu då jag tänkte ta det när jag har adsl så jag kör paint shop pro 8 å skall väl börja försöka putsa till bilderna men tänkte först få till fotona och miljön runt omkring.

Passade på att ta några foton när vi var ute på promenad med hundarna den blev så här

mvh/bjorsa

irma
0

bra jobbat bjorsa :-) lätt lärd verkar du vara också..jag kämpar på med porträtt på dottern men får inte till det..tycker bilderna blir lite gryniga..det är  nog kamerans fel att bilderna inte blir bra,, inte kan det väl vara mitt fel Skrattande

Robert
0

bjorsa, jag satte lite make-up på din fru, hoppas hon eller du inte misstycker. Lite puder på kinderna och sedan la jag på en gnutta läppstift.

Jag la på lite läppstift på min fru igår men hon tycket jag hade gräslig smak.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Är med all säkerhet kameran som jävlas bara prova att muta den lite :-)

Om bilderna blir gryniga så är de väl för att de e för lite ljus och kameran använder ett högt iso värde tror jag obs tror :-)

Du skrev ju igår om röda ögon och slavblixt så så blev jag lite nyfiken och funderade lite .

Nu vet jag inte om de här är någon lösning på ditt problem men jag satte karin i rum som går att få kolsvart sen satte jag kameran på en stol med lite målarhinkar så att den kom upp en bit därefter satte jag henne ca 2 m från kameran ställde kameran på 4 sec och bländare 8 tror jag sen på med själutlösaren 10 sec och givetvis manuell fokus på 2 m därefter trycka på avtryckaren släcka ljuset sen när kameran piper så körde jag iväg vanliga analoga kamerans löstagbara blixt vissa ggr flera blixtra eller på långt håll osv var rätt kul

Här en sådan bild 4 sec manuell fokus och separat blixt utlöst någon gång under dessa 4 sec

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#16 Robert de gick alldeles utmärkt att pudra henne :-)Skall väl försöka lära mig de där oxå senare men först vill jag få in tekniken för hur man får till intressanta tilltalande portträtt å de e en lång väg att gå tror jag men lika bra att knalla på :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Irma hät testade jag att knäppa av blixten flera ggr under dom 4 sekunderna ,och dom bägge bilderna är ju bara ett test så de finns säkert massa med missar men man måste ju bara testa när något poppar upp :-)

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa du har kommit en bit på vägen. Jag tycker det är svårt att få till det med bra porträtt. Nu har din dotter normal näsa. Stor näsa kan du få på vem som helst om du kommer för nära med kameran och objektivet.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Robert de där med stor näsa de såg frugan när hon såg bilderna men jag missade det totallt en e ju blind:-)

Men antar att fotona på Eva #14 är med normal näsa för där var jag på ca 2 meters håll och zoom .

mvh/bjorsa

irma
0

# 17.. nått förslag på vad jag muta den med? funkar nog inte med hundgodis Skrattande
tror du och jag är ganska lika vad gäller bild dyslexsi,,jag ser inte heller oftast sånt där..men jag skulle tro att vi lär oss här på sidan.

ang. mina gryniga bilder så är ljuset inte tillräckligt.. kör på iso 200 och testade att sänka till 100 men då blev väldigt mörkt..

detta är en någorlunda bättre bild som jag lyckades ta, men jag tror att jag behöver mer belysning,,detta är utan blixt… hade ett beiget lakan som bakgrund, men kanske bättre med ett vitt?

har inte gjort någon efterbehandling, den är bara beskuren

Robert
0

#22, bra posering och fint ljus. Du kan ta fram henne ännu mer från bakgrunden och sedan vrida kameran så att det är mer luft mellan henne och vänster del i bild. Nu ser det nästan ut som hon är upptryckt mot en vägg.

Hälsningar

Robert

irma
0

#23 tycker du ljuset är bra? hon sitter ca 1 meter från bakgrunden och jag står en bit bort men har zoomat in henne..
Är kanske jag som har beskuret bilden total fel och kanske för snävt..
här är orignal bilden…

Robert
0

Kanske såhär…, vänd gärna på kameran för porträtt.

Robert

bjorsa
0

#22 Man kan alltid hota kameran om inte mutor funkar :-)Jag tycker din bild på din dotter ser bra ut men såklart med min bilddyslexi så …..:-))Har alltid svårt att komma med konstruktiv kritik och troligen beror de just på bild dyslexin dvs hittar ju inge egentliga fel men de e rätt så skönt med en felfri bildvärld :-))

Appropå fel å brister jag kan tex inte sjunga nåvidare eller spela instrument och är väl antagligen tondöv men däremot så lider jag när nån missar en ton i en sång så antagligen kan man vara både döv å hörande samtidigt å de gäller nog bild oxå :-)

mvh/bjorsa

Robert
0

#26, bildsinne skapar du av mer kunskap.

Titta inte på bilderna kritiskt, utan titta på bilderna som om du fick ta om bilden. Tänk då vad skulle du vilja förbättra i bilden för att göra den bättre?

-Finns det något i bakgrunden som stör?
-Sitter skärpan rätt, dvs på främre ögat?
-Är bilden rätt exponerad?
-Kan bilden förbättras genom en annan komposition?
-Finns det detaljer i bild som inte hör till huvudobjektet?
-Kan man ha något mer i bild för att förstärka bilden eller huvudobjektet?
-osv….

Hälsningar

Robert

irma
0

#26 Skrattande det finns hopp för oss här Bjorsa, på den här sidan får vi nog den kunskap som gör oss bättre på foto och kan så småningom komma lite mer med konstruktiv kritik.

#27 Generad jag är så himla kort tänkt.. Skrattande,,, klart man ska använda kameran i stående format… åh.. jag blir så himla irriterad på mej själv… tyckte väl det var något som inte stämde, blev så mycket luft på sidorna när jag skulle fota dottern..

bjorsa
0

#28 Appropå stående format min dotter filmade sin utställning med dimage z5 i stående format  de blev inte bra man fick ställa teven på högkant :-))Hon gjorde dock om allt å filmade i liggande format dom e riktigt bra på ta videofilmer dessa kompaktkameror.

#26 Givetvis har du rätt kunskap ger färdighet å de e ju bra att man får så mkt här på sidan skall ha din punkter i åtanke när jag tittar på fotografier .

mvh/bjorsa

irma
0

#29…tror dom är ganska bra på det kompakt kamerorna.. har du stereo ljud till också? riktigt kul att filma ibland.. men min slår ifrån efter en viss tid för att spara ner det på minnes kortet,,, men kvaliten på filmen och ljudet är helt Ok för mej… :-)

#27 det var mycket det där att tänka på när man betraktar en bild, det jag tycker är svårt att se är ju ljuset..och vinkeln.. men jag ska försöka tänka på dom där sakerna när jag betraktar mina bilder..är nog lite för bråttom, tar mej inte tid att tänka efter vad jag ser för något och hur jag kan göra det bättre… jag får en sak i skallen och glömmer resten… träning kanske… :-) tack för tipsen

irma
0

Behöver lite hjälp här med en bild. Jag älskar den här bilden av min dotter, men jag tycker den är lite för mörk och jag tycker den är lite för röd. Har försökt att få den ljusare men jag lyckas inte få till det i Paint Shop. Någon som kan få den ljusare och kanske mindre röd?

Bima
0

Jag är som sagt ingen expert, men jag provade iallafall. Tyvärr vet jag inte hur man fixar ljusare partier, så som hennes tröja i högra hörnet…

irma
0

#32 den blev ljusare… :-) tack Bima

Fotord
0

#32: Bima, mycket bra gjort Jag gjorde lite snabba försök men det blev bara skräp av det.

Ett annat alternativ är att du dumpar färginformationen och försöker kombinera kanalerna för att göra bilden svartvit istället.

irma
0

#34 bra idé…testade  och gillade den i svartvitt,, går det att få den ännu bättre?

Bima
0

Jag är svag för sepia, men det är en smaksak.

Bima
0

Gjorde en med lite "glow" också… (förlåt för att jag tog mig friheten att leka ;))

bjorsa
0

Irma jag tog oxå å testade jag tog one step photofix och sedan ambience i optik labs du kan ladda hem den här ifrån har en massa effekter till paintshop pro http://www.optikvervelabs.com/

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en svartvit bild

bjorsa
0

å en till variant med optik labs i svartvitt

mvh/bjorsa

irma
0

#36 #37 snyggt du har fått till bilderna,,,bara kul om ni alla vill leka och testa med mina bilder,,, ville jag inte det skulle jag inte begära hjälp och lägga ut bilden :-)

#38 blev häftiga resultat bjorsa,,fräsigt med den utfrätta vita kanten,,, den andra i svartvitt blev också häftig..önskade liter mer skärpa eller kontrast på själva dottern,,, men bilden är ju inte i orignal storlek här så det spelar nog in också…

irma
0

laddade hem det bjorsa tipsade om..och här är resultatet..

Robert
0

#42, lite mörk och sedan har du inte tillräckligt med luft på vänster sida.

Hälsningar

Robert

irma
0

#43 gjorde om den,,,den här gången körde jag bara greyscale i paintshop och sen körde jag one step photofix… skulle vilja lägga lite mer kontrast på själva dottern,.. är det tillräckligt med luft till vänster nu? Ska jag skära bort mer upptill?