Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 858 ggr
Cydonia
0

Macroobjektiv

Ska inhandla ett macroobjektiv nu i vår, och vill bara ha lite allmänna tips på objektiv ni tycker är bra.
Jag har en Canon EOS 350D, och tänkte väl fota blommor, småkryp och andra prylar. Maxpris skulle väl vara sisådär 8000 kronor.
Jag vill gärna att objektivet ska kunna fungera bra till andra saker än macro, till exempel porträtt. Men det är inte ett måste. =)

broderbluff
0

använd gärna sökfunktionen, det har skrivits flertalet inlägg om detta

Zpookey
0

Ett som passar till både macro och porträtt som jag själv använder och är supernöjd med är Sigmas 105mm

Cydonia
0

#1 Jag försökte, men sökfunktionen verkar ha fått fnatt. Står bara "Server Error in '/' Application."

#2 Tack för tipset! Har kollat lite på Canon 100mm också… :) Någon som har det objektivet och vill skriva några ord om det?

Limpan4all
0

Det självklara valet är EF-S 60/2,8 macro. Bättre macro objektiv får du leta efter skala 1:1 det är nära det!

Dock så anser jag att autofokusen mer eller mindre inte fungerar på den vilket gör att dess användning som vardagsobjektiv är problematiskt.

Tillsammans med ringblixten MR-14ML så har du dock en underbar kombination.

Dessa tillsammans med Canons Cashback kampanj ryms väl nästan innom din budget.

Banio
0

Jag använder Tamron 90mm macro 1:1 och är supernöjd, men som med alla macroobjektiv är autofokus lite snurrig. Tamron har dock två lägen - Full och ett macroläge där den bara söker fokus inom en närgräns på 49 cm. Mycket vass skärpa och ganska allround. MEn de flesta Macro med fast bildvinkel ger mycket bra bilder - längden på objektivet avgör vilka övriga användingsområden du kan använda det till med bra resultat.

Cydonia
0

Bra tips, ska kolla upp dem. =)

Banio, du säger att längden på objektivet avgör vilka användningsområden som är bra. Vad ska man ha för längd (brännvidd) till porträttfotografering?

Limpan4all
0

De klassiska porträttgluggarna är väl 85mm och i viss mån 100mm i 35mm systemet, med 1,6 i cropfaktor så hamnar man på  ca 50-65mm .

Varför nu 85 och 100mm  anses vara porträttgluggar är bara subjektivt.  De flesta gillar  helt enkelt perspektivet i bilder tagna med dessa bränvidder.

Ögats egen bränvid/synfält ligger väl annars närmare 35mm (utan cropfaktor).

Mandrakonian
0

Tamron 90 mm är svårslagen , har även 105mm med Vr nikon, men tycker att tamron är något extra.

Cydonia
0

Tack så hemskt mycket för alla tips! Nu fick jag nåt att bita i. Så sent som igårkväll var jag nästan säker på Canons 60mm, men nu blir jag så sugen på Tamron 90mm istället. Det skiljer ju inte så mycket i pris direkt…