Sony DSC-HX7VB
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har tittat lite på denna kamera (är nybörjare), och undrar om någon har några som helst åsikter om den?
Det är en bra kamera tycker jag. Den har exmor sensor som i min kamera men du har lite mera zoom och möjlighet till lite mera inställningar än vad jag har.
Många som läst, men inga fler som har något att säga om den? Jag är hemskt tacksam för alla åsikter! 
Om du kan engelska så finns denna recension att läsa. Dom tycker att denna är bra iaf.
Här är en artikel om Exmor CMOS sensorn som jag skrev om. Den är lite till åren och har förbättrats till HX7V.
Jag är så dålig på att förklara om vad det handlar om men dessa tycker jag är bra men båda är på engelska.
#3 Jag har surfat runt och läst recensioner, men tänkte det skulle vara kul att höra av forummedlemmar vad de vet eller tycker om denna kamera. Precis som du skrev i #1. 
Japp jag tycker också om andras åsikter. Det känns mera genuint än att bara sitta och läsa andras recensioner och artiklar. Man vill höra det personligt. 
#5 Precis.
#9 Tack, men det blev alldeles för mycket text, så jag orkar inte läsa.
Någon som kan förklara lite enkelt på "svenska"? 
#11 Låter bra det!
(Orkar inte läsa långa texter pga synproblem)

Jag ska försöka mig på en enkel förklaring.
Det vanliga bildformatet på digitala bilder är jpeg. En jpeg-bild innehåller data som alla datorer kan tolka för att visa bilden som den ska se ut; alla färger och toner i bilden kommer fram så att man kan se den på skärmen eller skriva ut med skrivare. Kameran gör en jpeg-bild om man inte gör några särskilda inställningar för annat.
RAW är inte någon bild - ännu. RAW är råa data från kamerans sensor. Alla miljontals små punkter som samlar in ljus har lämnat ett bidrag till råfilen, men den saknar sådant som färg, kontrast och annat som hänger ihop med en bild. RAW innehåller inte ens var varje punkt i filen ska ligga i bilden. Det behövs ett program som sorterar upp alla punkterna efter sin position i filen och ger dem färg och ett värde efter vilken ton de ska representera och placerar var och en av dem på rätt plats i bilden. Det är alltså inte ett bildformat utan det behövs en tabell för varje punkts läge, ljushet och färg och ett program som hanterar det innan det kan bli en bild. Den hanteringen är redan gjord i kameran när bilden sparas på vanligt sätt, som jpeg.
Det finns vissa fördelar med att kunna bearbeta bilden från RAW, så den som vill ha ut det mesta möjliga ur sin kamera kan vara intresserad av att spara råfilen.Råfiler tar stor plats, så man behöver mycket lagringsutrymme om man ska spara sina råfiler.
När man spar som jpeg har den grundläggande bearbetningen redan gjorts, och det innebär att vissa ändringar inte längre är möjliga att göra på rätt sätt. Om man har ställt in färgbalansen fel, kan man inte rätta till det helt och hållet i en jpeg. Därför är det viktigt att se till att man har rätt Vitbalans inställd när man spar bilderna som jpeg. Om man alltid tar ute i solsken så spelar det kanske inte så stor roll, men när man tar i lampljus eller andra mer eller mindre konstiga ljusförhållanden, så blir färgerna bättre om man justerar kamerans Vitbalans så att vitt blir vitt.
En stor fördel med jpeg är att man får in väldigt många bilder på minneskortet, och de tar inte heller stor plats i datorn.
Så trots att jag försökte få det kort, så blev det rätt långt ändå, kanske för att jag också tog upp det andra formatet, men det är svårt att bedöma nyttan eller vikten av det ena eller andra om man inte har någon jämförelse mellan dem.
Vad kul. Vilken färg valde du?
Jag är så nöjd med min Sony. <3
#15 Den fanns bara i svart. Har en annan Sony sedan tidigare DSC-W215 tror jag att den heter (den är inte hemma nu så jag kan inte kolla)
Okej. Men svart är också fint. Själv har jag en annan Sony men den är i färgen brun. Hihi.
Hoppas du blir nöjd med din nya kamera. 
Har nu gluttat runt lite och istället bestämt mig för en orange
Olympus Mju TG-310. Den duger bra åt mig då jag är en glad amatör! 
Oj det var en tvärvändning. 
Kan inget om Olympus men den var bra förr när vi hade en så analog.
#19 Ja, men när det gäller elektronik så vill jag vara påläst innan jag gör ett köp. Denna är stöttålig och robust, har de funktioner jag behöver och är tusenlappen billigare, så det blir nog bra!
Precis. Jag förlitar mig på mannens kunskaper. Hahaha! och sen väljer jag med utseendet. 

Fasen också.. ju mer jag läser om Sonyn jag började skriva om, ju mer gillar jag den. Men nu har jag beställt båda, och som tur är så hinner jag fundera och sedan returnera en av dem.
Det är så svårt detta med foto, ja elektronik överhuvudtaget. Men det jag vill kunna göra är helt enkelt att kunna fota skarpa och detaljrika bilder trots att jag inte är stadig på hand.
Nu har jag beslutsångest.. 
Haha välkommen till min värld. Det har jag dagligen.
Nä, du skall välja att gå på din magkänsla. Den första känslan för den är alltid bäst. Du hade alltså valt Sony först och jag tror att du kommer vara mer nöjd med den. Så funkar jag iaf. Nu säger jag inte det för att jag gillar Sony bättre utan för jag känner igen hur du har det med beslutsångesten.
#23 Jag går alltid på magkänslan, och därför vill jag se båda innan jag bestämmer mig. Jag har inte alltid valt rätt från början tyvärr. Som ett exempel så tog det mig två matberedare innan jag hittade rätt med min tredje. Tillbehören var kassa, motorn var kass och de förde oljud.
Nu säger min magkänsla att jag tar Sonyn, och jag ska returnera de andra. Vad gäller ångest, så är det inte en ångest i bokstavlig mening, utan jag är som ett barn i en godisaffär, det är svårt att välja. Och vem har inte det när det finns så många olika bra kameror att välja på? Märket är inte det viktigaste.
Okej. Jag får värsta ångestattacker och för det mesta skall jag nog välja den första för det var ju den jag tittade ut först.
Så olika vi kan vara. Och det är ju bra. 
Maine för att kunna ta skarpa bilder finns 2 bra tillbehör - stativ och bönkudde
Stativ åste du köpa men bönkudde kan du sy själv 
/Désirée
#26 Lite svårt med bönkudden då jag har besvärligt med knästående
Men ett stativ ska jag faktiskt köpa så småningom, tack för tips!
Tyvärr kan jag inte ha en systemkamera, jag kan helt enkelt inte hålla den stadig på grund av mina svaga händer. Så jag hoppas denna kan vara bra.
Har ingen hobby just nu, men tänkte att det kanske är kul att fota lite. Det är lite tråkigt att vara hemma hela dagarna och bara ha hushållsarbete framför en.. 
Bönkudden ska du sätta kameran på inte dig själv - jag ska faktiskt sy en snart
(Har också problem med knäna och kan inte alls stå på knä eller sitta på huk
)
/Désirée
#28 Haha.. är jag trög eller trög?
Jag måste börja köpa fototidningar och lära mig något. (tog en provprenumeration på digitalfoto och får en ritplatta på köpet.. )
Ritplattan är säkert inget att ha, men det kan vara kul att se om tidningarna är intressanta.
Det finns många bra fotosidor på nätet också
Säg inte det om ritplattan - en del använder ritplattan när de redigerar bilder. Enklare redigering bör du ju lära dig om du inte redan kan det.
/Désirée
#30 Jovisst, jag behöver lära mig från grunden. Vad gäller gratispremier så brukar de inte vara av speciellt bra kvalitet, men självklart hoppas jag att jag kan lära mig något med den!
Jag bläddrar hellre i tidningar än läser på skärmen, det blir ansträngande för nacken och ögonen.
Jag är väl för rolig.. utnyttjade ångerrätten på den kamera jag köpte och fick hem min nya röda Sony HX7V idag. Efter en jämförelse, så var det inget snack om saken om vilken jag skulle behålla. Punkt och slut. 
#32 Kul att du valde tillslut. Lägg gärna ut bilder så vi får se hur kameran är :).
Angående det där att vara stadig på hand. Man behöver ju inte alltid stativ, man kan kan ta hjälp av saker ute som man kan stötta kameran mot eller ställa den på.
En bra grej man kan göra om man sitter ner på marken/bänk/eller liknande är ju att böja benet och sätta upp knät och lägga kameran på som stöd :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Så söta! Är det en Norsk skogskatt? :)
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Nej, det är Maine Cooner! 
Har fotat lite mer nu, och denna kamera tar väldigt skarpa bilder, även på långzoom! Är hur nöjd som helst redan.
Bra val. Det är Exmor som gör det. Har det i min kamera och Sony var först med detta.
Jättefina bilder.
#37 Aaaahhh :D De var himlas gulliga i alla fall :).
Härligt att du är nöjd med kameran!! :)

Du är skön du Maine. Det vet du va?
Maine kan du inte skapa en egen tråd med dina bilder. På katterna iaf. 
#41 Haha.. skön vet jag inte, men jag är inte som andra i alla fall! 
Visst kan jag göra en bildtråd, ska bara lära mig lite mer först!