Foto iFokus

Foto

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2149 ggr
rebz
0

OT - Hjälp med skoluppgift

Det är så att jag läser Svenska C och sista veckan ska man göra en egen undersökning och skriva om den (som ett mindre projektarbete).
Jag ska undersöka ungdomarnas språk i dagens samhälle och behöver hjälp från er med att svara på frågor. Ni ska vara mellan 14-18 år eller 30+. Ni väljer själva om ni ska skriva ut svaren här eller om ni vill maila dom till mig (rebeccajarnefjord@hotmail.com).
Vet inte om det är ok att ni skriver ut svordomarna här, men tycker det borde vara ok då det inte är riktat åt någon.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Frågor till personer mellan 14-18 år (skriv namn och ålder, nämn om ni vill vara anonyma):

1. Vilka uttryck/slangord brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste.

2. Vilka svordomar brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste.

3. Hur lärde du dig dessa svordomar och uttryck/slangord? Varifrån hörde du dom?

4. Varför använder du dig av dom/vad tycker du att de fyller för funktion? När brukar du använda dom?

5. Använder du uttryck/slangord och svordomar mer i tal eller mer i skrift?

Frågor till personer över 30 år (skriv namn och ålder, nämn om ni vill vara anonyma):

1. Vilka uttryck/slangord har du hört ungdomar använda? max 5st

2. Vilka svordomar har du hört ungdomar använda? max 5 st

3. Vad tycker du om ungdomarnas språk idag?

4. Anser du att ungdomarnas språk förändrats mycket de senaste åren? Till det bättre eller till det sämre?

5. Varför tror du att ungdomarna använder sig av uttryck/slang och svordomar?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

MonisN
0

Även om jag inte svarar på frågorna så tycker jag dom var intressanta. Hoppas det kommer många svar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

fia-mia
0

Mia, 15 år

Oftast sätter ja väl ihop ord, typ venne (vet inte) typ (är det ett uttryck), kommer inte på mer nu

Gör väl stjärnor i fall att ;) f*n h*lvete j*vla

3. Hur lärde du dig dessa svordomar och uttryck/slangord? Varifrån hörde du dom?

Troligen vuxna och äldre på skolan, tv också

4. Varför använder du dig av dom/vad tycker du att de fyller för funktion? När brukar du använda dom?

När jag vill förstärka ett positivt eller negativt budskap

Nästan enbart i tal

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Tack så jättemycket för dina svar! :D

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Neiah
0

Linnéa 15år

1. Happyface, gött, är faktikst det enda. Sedan som ovan säger man venne, typ, ä' o.s.v.

2. F*n, f*tta, j*vla

3. Alla runt omkring, rätt så vanliga ord. Fast Happyface kom jag på själv tror jag.

4. När det behövs! Men om jag vill förtydliga något kanske, som text. F*n vad gött!

5. Tal

rebz
0

#4 Tack för dina svar :)

NSphoto
0

Nikita 15 år

Jag brukar använda mig utav venne (vet inte), happyface och schmot (gott)

f*n, h*lvete, j*vlar

Vuxna, föräldrar samt äldre på skolan

När jag vill förstärka något jag sagt eller när jag får ont.

Vissa tal vissa skrift, svordommarna i både och.

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Emaljoh4
0

Malin, 16 år

"typ", "bah" kommer inte på några fler.

Jag svär inte.

Man hör ju svordomar från vuxna, jämnåriga.

Som sagt, svär inte. Inte ens när jag får riktigt ont eller är riktigt förbannad.

Inget av det. Eller uttryck/slangord säger jag mest när jag pratar. Sällan när jag skriver.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

rebz
0

Tack för era svar :)

[E-R-I-C-A]
0

Mejlade just dig mina svar :-)

Moalinn
0

Moalinn, 16 år**

1. Vilka uttryck/slangord brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste.**

typ, asså, venne,

Brukar inte svära, men när det väl händer så är det väl typ
vaf'n , fu'k,

vuxna, föräldrar och dom äldre i skolan

tycker egentligen inte dom fyller någon funktion, men använder dom mig av när något antingen inte fungerar som det ska eller när jag är riktigt glad.

både och. Fast det beror även på vem man pratar/skriver med. Pratar man med kompisar kommer väldigt många slang och svordommar in men pratar man med en lite äldre människa så försöker man prata så att dom förstår. Men när man skriver till kompisar och sånt så kommer ju förkortningar, slang och allt sånt in väldigt mycket, för mig iaf.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

mille-star
0

Det skulle vara intressant att veta vart ni bor och om det skiljer sig mellan olika delar av landet!

rebz
0

#11 Klart. Men det är inte det jag ska ta reda på ;). Många som har svarat både på mail och här har svarat mycket lika.

fanta-stiskt
0

Malin, 16 år, Norrland

Venne (vet inte)
kommer inte på fler just nu, men är nog en hel del mer..

**2. Vilka svordomar brukar du använda dig av? Nämn dina 3 vanligaste.
**Helvete
Fan
Jävlar
(skit!)

**3. Hur lärde du dig dessa svordomar och uttryck/slangord? Varifrån hörde du dom?
**Vuxna, äldre kompisar på skolan osv..

**4. Varför använder du dig av dom/vad tycker du att de fyller för funktion? När brukar du använda dom?
**Dom kan beskriva mer hur man känner och lägger en slags betoning i meningen man använder den i, så det är enklare att förstå hur man menar. Brukar använda dem när något går fel eller om jag är arg/irriterad över något.

**5. Använder du uttryck/slangord och svordomar mer i tal eller mer i skrift? 
**Enbart i tal, om jag inte är förbannad över något och ska slänga iväg ett sms eller så Flört

rebz
0

Tack till alla som tagit sig tid att svara på frågorna :)

queridos
0

Cecilia , 16 år.

Görs?,
Venne,
Ba

F*n, Fi**a, F*ck.

Hörde dom från mina kompisar, som ofta svär, fick in dom i mitt huvud och nu används de dagligen.

Jag vet inte riktigt, vill själv inte svära. Egentligen sy fyller de ingen funktion. Man kan lika gärna använda ord som sablar, skit.
Men när ens kompisar svär mycket så vänjer man sig vid det och börjar själv svära.

Mer i tal.

/ Cecilia Hanson

MonisN
0

Är venne ett allmänt ord över hela Sverige eller bara vissa delar? Jag har aldrig hört det, men jag är ju förstås inte 15, men har barn och i hennes kretsar har det inte heller varit ett allmänt ord.

Sen reagerar jag på att så många tjejer (2 i den här tråden hittills) använder könsord som nedvärderar sitt eget kön. Kanske dags att börja tänka på språket?

rebz
0

#16 Ja venne är en ord som används lite här och var i vårt avlånga land. Många säger "venne" istället för att säga "jag vet inte".

Vad man tycker är nedvärderande är individuellt. Just det ordet är ett annat ord för det kvinnliga könet, vilket inte jag ser som nedvärderande. Visst kan vissa tycka att det inte är ett fint ord, men det finns många ord för det kvinnliga könet.
Sen i vilken utsträckning man använder det har ju påverkat ordets betydelse. Det har ju lyckats bli ett "fult" ord som är lite tabu för äldre vuxna. Och bland ungdomar idag så är det ett vanligt ord som de kallar varandra just i syftet att "säga någonting elakt om någon", istället för att syfta på ordets verkliga betydelse (det kvinnliga könet).

MonisN
0

Att svära är ett kraftuttryck man tar till för att förmedla ilska, frustration eller något negativt. Att då använda ett ord för det kvinliga könet blir då något ful och nedlåtande, iaf i mina öron. Jag tror inte det bara är jag (som då får anses som äldre!), som är av den uppfattningen. Som ung tjej borde man faktiskt också reagera om man tänker till lite. Skulle vara intressant att veta när man börjar anses som äldre?! Dom ungdomar jag känner använder inte heller könsord som skällsord.

rebz
0

#18 Ja jag sa i princip det :S.. Ungdomarna har gjort så att det ordet blivit lite "tabu", just för att de använt det för att tex. "säga någonting elakt om någon". Men jag förstår inte hur ett ord som står för det kvinnliga könsorganet ses som negativt egentligen. Det ordet upptäcktes ju och folk använde det innan ungdomarna gjorde det till "ett fult ord".
Jag förstår faktiskt inte hur ungdomarna tänker när dom kallar varandra ett annat ord för "vagina"…. Förstår inte vad de tycker att det fyller för funktion egentligen att kalla varandra för ett kvinnligt könsorgan…

Men egentligen är det samma sak som att säga det mer "vulgära" ordet för det manliga könsorganet, det finns många som säger det med. Men av någon anledning får inte det samma "uppståndelse" som när man kallar någon för det kvinnliga könsorganet.  Men som sagt, det är individuellt vad man tycker är nedvärderande.

Bra fråga.. Eftersom att det är individuellt vad man tycker är nedvärderande så är det svårt att säga. Men många äldre tycker jag är 50+. Som "tanter" och "gubbar" :P. För det finns liksom 30+ som använder sig av de där orden också. Så ja, det är individuellt..

josefijn
0

Jag vill också svara, men jag bor i Finland, så lite andra svar lär det bli!

Josefin, 18 år, Finlandssvensk

Jag använder inga slangord, iaf kommer jag inte på nått. Vi pratar en skild dialekt, där typ allt är det.. Men "Typ" använder jag väll en del!

Vittu ( f*tta på svenska, detta är finska) S-tan, F-n

Andra i min ålder, mina storebröder.
För att förstärka det jag sagt, betona.

Jag tror jag använder mest i tal.