Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 894 ggr
Jojsan
0

Hur fungerar det att sälja bilder?

Jag har fått en förfrågan av en organisation i nederländerna som vill köpa en av mina bilder till ett omslag på en tidning.

Jag har aldrig sålt någon av mina bilder och skulle vilja veta hur detta fungerar. T.ex. vill jag i så fall bara att de har rätt till bilden till detta omslag. Ska man skriva några papper på att de bara får använda bilden till denna sak? Vad händer om de använder den till andra saker? Kan man skriva något avtal om att bilden bara får användas en gång?

Sen har jag ingen aning vad man brukar ta betalt för detta.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

fia-mia
0

Betalning har väl att göra med hur stor tidningen är kan jag tycka. Är det en stor kvällstidning som vill ha den ska du ju ha mer betalt än om det är en tidning med 1000 läsare.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Jojsan
0

Ja, det här var nog en lite mindre tidning kan jag gissa. Men jag har ingen aning om vad man kan ta betalt.

Hur funkar det med betalningen, i nederländerna har de väl euro och hur ska man enklast få betalt?

Inkanyezi
0

Du kan sätta ett pris i € och om du har ett bankkonto så är det enklast att få pengarna dit, eftersom de kan girera direkt från sin bank. Du behöver kontonumret i format IBAN och en kod för identifiering av din bank, BIC. Båda får du begära från din bank. Banken växlar sedan automatiskt det inbetalda beloppet till det valutaslag som du har på kontot, och växlingen sker samma dag som pengarna kommer in.

Jojsan
0

Okej, tack för hjälpen!