Vinjett utan Photoshop
På vissa kort och ibland på film så är det en så härligt cool mörk vinjett runt bilden. Inte helt svart, men tydligt mörkare. Kan man åstadkomma det dirket i kameran, t ex med filter eller annan teknik?
Mvh // Johan
Du borde kunna få till det med ett något för långt motljusskydd eller med en dålig lins.

Är det här "härlig cool mörk vinjett rund bilden" för dig johan? Bilden har jag är inte meckad i Photoshop utan i kameran.
Hälsningar
Robert
det enklaste sättet att göra en mörk vinjettering utan efterbehandling är att använda ett sunkigt och riktigt dåligt objektiv.
det kan ju dessvärre påverka skärpan oxå, så ett motljusskydd för ett mer tele-objektiv kan funka. risken är bara att man tappar detaljer i det mörka för att motljusskyddet skymmer.
*Writer mode/ironi: ON*
Om du inte har något dåligt objektiv i din samling så kan du med fördel låta barnen leka med det ett tag. Då får du först en svag softning som påminner om en vaselinbestruken lins. Efter ett tag kommer den att bli smutsigare och smutsigare. Slutligen tar du en våtservett och börjar gnugga i mitten tills glaset framträder.
Nu har du simulerat ett dåligt objektiv!
*Writer mode/ironi: OFF*
Ett förslag om du inte har någon SÅ dålig lins eller om inte har motljusskydd i rätt storlek. Klipp ut ett cirkulärt hål i ett papper och sätt detta framför linsen. Du får göra lite "trial and error" här för att få rätt diameter. Om pappret är tämligen nära objektivet och täcker någon cm in på linsen så borde ljusavfallet bli hyfsat oskarpt. Jag gjorde ett Q&D (quick 'n dirty) försök med kameran precis där jag gjorde ett "O" med handen och höll framför linsen. I sökaren såg det nästan ut att fungera :-)

#4 Precis det tipset jag tänkte ge om inte klockan vore 23:30 när jag läste frågan