Hur får jag bilderna på datorn?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, har köpt en systemkamera nyligen och ville föra över bilderna på datorn igår men vet inte hur jag ska göra! I manualen stod inget och inget nämdes om det i affären heller så jag trodde att det bara var att koppla in den i datorn. Men när jag kopplar in den i datorn händer ingenting även om kameran är på, ska man ställa in den på en viss inställning? Hur gör ni?
Kameran heter Nikon D3100. Någon mer som har den?
På samma sätt som du gjorde med din andra kamera om du haft någon. 
ANtingen ta ut minneskortet eller använda medföljande sladd som du kopplar i datorn.
Fick ingen sladd med, men varför ska man ta ut minneskortet?
Om du har en läsare så tycker jag att det är lättare att föra över bilderna genom att sätta in minnekortet i en minneskortsläsare. Fördelen med det är att du slipper slösa på batterierna i kameran för att föra över bilderna.
Följer denna tråd då jag ska köpa en kamera av samma sort
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#3 Okej men det är så konstigt, när jag kopplar in USB-sladden så reagerar varken datorn eller kameran.
#5 Man kanske måste ladda ner nåt program =?
Har du startat kameran?
Hur går det? Får du igång det?
#7 Ja, kameran är på. #8 Batteriet dog nyss, så jag återkommer ikväll då jag ska ta hjälp lite av en kompis. #6 Ja, men det ingick inga sådana pogram. Men jag ska ju få hjälp ikväll så då visar väl det sig.
Nä det behövs inga program. Jag har iaf inte behövs några utan öppnat bilderna i Bildhanteraren. Sedan kopierat och sen klistra in i datorn där man vill ha dom.
Synd att batteriet dog. Nu hade det varit läge att ha en minneskortsläsare för nu hade du kunnat föra över bilder utan att använda kameran och kamerans batteri som strömförsörjning.
#10 Fotade supermycket igår så inte så konstigt :-) Men vart köper man en sån där minneskortsläsare? Och hur fungerar den? Den verkar kunna vart bra att ha nu…
Här finns en med 19 olika kortläsare.
Den funkar som så att det är en adapter som man kopplar in i datorn (externt) och däri sätter du ditt minneskort. Vilket som helst. och sen kommer det upp som en filhanterare där du väljer ditt minneskort och sen ser du dina bilder och kopierar och sen klistrar in dom där du vill ha det. 
#12 Det lät smidigt :-) Kan vara värt att tänka till på ifall jag inte får till det.
Ja helt klart. 
hur mkt kostar det ?
En ligt länken så kostar den jag länkae till 155 kr.
Okej. 
Du är alltid så hjälpsam Emilia <3
Åh nu blir jag generad. 
Tack.
#18 Hoppas du tar det åt dig, för det kommer från hjärtat. 
Jo då det gör jag. Tackar. 
Om ERICA har något av Microsofts operativsystem så måste du ladda hem ett program från Nikon för att få in bilderna i datorn direkt från kameran. Dessa program finns på den medföljande cd:n, eller på Nikons hemesida. Vi som har något av Linux operativsystem behöver inte det, vi pluggar bara in USB-kabeln precis som Emilia beskriver 
/Désirée
Behöver man ett program på Windows OS, det visste jag inte. 
Trodde det var samma som mig med Linux.
OT Emilia ja till Windows måste man ha speciella program till varje liten sak man vill göra. När man köper själva operativsystemet får man inte ens med någon riktig ordbehandlare. Det är bland annat detta som gör att jag personligen föredrar Linux där man i alla fall i de flesta större distar får med allt man behöver direkt och utan krångel.
/Désirée
Precis. Jag med. Har senaste Ubunutu och jag är förälskad. Hehe. Har haft det hela detta år och jag har glömt bort hur det var att använda kameran mot windows.
Installera det media som följde med kameran, passa även på att installera ViewNX 2 som är ett enkelt bildbehandlingsprogram.
Anslut kameran till din dator via en synkkabel.
Låt kameran stå påslagen
Gå in i utforskaren
Klicka på Computer (jag vet inte vad det står på svenska)
Där ska du kunna se Nikon 3100 som du sedan kan klicka dig in i för att se dina bilder.
Det är inga problem alls att använda sig av synkkabel då man har Nikon D3100, jag själv gör det men visst kan man även välja att använda kortläsare, min är just nu försvunnen så jag får nöja mig med kabelmetoden :).
Lycka till
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Du borde ha fått med en USB-kabel med kameran, så om du saknar minneskortläsare, använd den. Kolla igenom kartongerna igen om du missat sladden. Annars så är det lite smidigare att använda kortläsare tycker jag, speciellt om man har SD-kortläsare färdigt i datorn.
Du kan hämta hem bilderna med hjälp av många program, men t.ex. Nikon Transfer är gratis och bra. Det borde också gå att kopiera filerna direkt via filhanteraren utan extra program. Själv importerar jag bilderna med Lightroom.
Sen ett par tips då jag är i skrivtagen:
1) Nu när du skaffat en ny kamera, passa på att skapa en bra folderstruktur för dina bilder som funkar på lång sikt. Jag har mina ordnade så här:
\Årtal\ÅÅ-MM-DD-Beskrivning\
Tycker det funkar bra. Kanske borde sortera in bilderna månadsvis också, då jag tar ganska rejält mycket bilder emellanåt. Den här folderstrukturen gör att man får bilderna sorterade i kronologisk ordning och beskrivningen gör det lättare att lokalisera enskilda bilder.
2) Ställ också in kameran så att filnumreringen är löpande. Standardinställningen tror jag är att den börjar från 0 (DSC_0000) varje gång du tömt minneskortet, och det är en urdum inställning som bara slutar med att man har massor med filer med samma namn på datorn om man inte ändrar det. Samtidigt så ser man hur mycket bilder man tagit med kameran bara genom att titta på filnumret. Nåväl det börjar om på nytt efter 9999, men man kan ju ganska bra hålla reda på hur många gånger man nått det talet, om man nu gör det nånsin. Jag är snart inne på fjärde varvet nu med min drygt ett år gamla D90. Det blir en massa filer att hålla reda påj (jag raderar väldigt lite i datorn men en del direkt i kameran) så det är bäst att ha en bra struktur på sina bilder på datorn. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#26 Nikon har slutat skicka med synkkabel, det står väldigt tydligt på Cyberphotos specifikation, men sedan vet jag ju inte om alla återförsäljare är så tydliga
Citat:
**USB-kabel
**Nikon har med start på denna modell valt att INTE skicka med en USB-kabel, de har gjort en undersökning och funnit att övervägande användare inte använder den medföljande USB-kabeln. Har du en kortläsare löst eller i datorn så behövs ingen.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Erica, jag ser att du bor i Stockholm, och det finns minneskortläsare att köpa lite här och var. Det finns till exempel i de flesta elektronikaffärer som säljer datorer och kameror, och det finns på Clasohlson och Kjell & Company. Den billigaste finns hos Boutique Eden, som finns på Nybrogatan vid Östermalmstorg och Drottningatan hörnan Wallingatan. Möjligen finns fler affärer. Hursomhelst finns en minneskortläsare för 39 kronor där som funkar till dina kort. Det går också att koppla upp kameran med sladden till minneskortläsaren, men det är enklare med läsaren, eftersom man inte behöver ha kameran påslagen med laddat batteri.