Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 547 ggr
Emaljoh4
0

Vad ska jag tänka på?

Vad ska jag tänka på när jag fotograferar hundar som t.ex springer, eller rör sig överhuvudtaget? Glad

Vilka inställningar m.m

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JazzBass
0

1: Autofokusen!

Ska du tänka på alltså. Kör med följande autofokus, gärna med fler fokuspunkter aktiverade om du har en semiavancerad systemkamera. Mittersta punkten brukar annars funka bäst.

2: Slutartiderna och exponeringen

Försök se till att slutartiden max är ca 1/250s, hellre 1/500s för att frysa motivet, om ljuset bara räcker för det. Ställ in en bländare som ger det skärpedjup du vill ha, och vid behov (om du inte på annat vis får tillräckligt korta slutartider), höj isotalet.

Alternativt, speciellt om det är lite sämre ljus, kan man prova längre tider (1/30s-1/100s) och panorera, alltså följa med motivet med kameran. Det kräver lite övning men kan ge väldigt fartfyllda bilder.

3: Ljusmätningen

Matrismätning räcker ofta långt, men om det t.ex. är en vit hund som springer i gassande solsken i med- eller sidoljus kan det vara smart att köra med spotmätning, om kameran har det, eller ratta in kanske -1,0 steg exponeringskompensation så att inte hunden ska bli utfrätt.

De här tipsen är utgående från att du har en systemkamera, men i stort sett samma gäller om man har en kompakt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus