Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1092 ggr
[Doglovers]
0

Kritik (M) S/V Flugsnappare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha lite kritik på den lilla Flugsnappar honan.

fia-mia
0

Jättefina färger!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Doglovers]
0

Tack ska du ha Fia-Mia Glad

Inkanyezi
0

Fin bild av svårfångat motiv. Ett prydligt exempel på användning av fyllnadsblixt.

[Doglovers]
0

Tack #3. Jag fick tips om blixt, så jag ville prova det. Och det blev en AHA upplevelse. Jag har inte hittat mej riktigt med blixt inställningarna men jag provar mej fram lite. Ska fota en 2 dagars tävling i olika ljus om ett par månader, så jag måste öva lite.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Riktigt fin, gillar också färgerna! Vad är det för objektiv du har? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

uffelarsen
0

Så bra som det kan bli! helt kanon balans mellan blixt och bakrund, allt sitter där det skall. För en "fågelfjolla" som jag är det en vägghängare.

[Doglovers]
0

#5  Jag använder ett 70-200 f 2,8 + extender 2XIII

[Doglovers]
0

#6 Tack Uffe. Du är lika positiv. Och tack för ditt tips om blixten. Har du fått idèn från Stephan på Ipernity? Duger ljuset nu?

uffelarsen
0

#7 Kom just ihåg en annan diskussion där vi diskuterade just bruk av konverter , det var några som inte trodde att det fungerade så bra, lägg in bilden där och visa att det går hur bra som helst under rätt förutsättningar. Denna bilden är ett klockrent exempel på att det fungerar.

#8Skäms Jag är inte inne på Ipernity så mycket längre, så där har jag nog missat något, skicka gärna en länk till honom via min mail. Bruket av blixt till fågelfoto läste jag om på en amerikansk sida där dom använde "Better beamer" som är en fresnell lins som förstärker blixtljuset,  du får en användbar funktion upp mot ca 30-40m tillsammans med objektiv som har större brännvidder typ 400-600mm, man ställer då in blixtstyrkan manuellt och det är där som jag har lite problem då fåglar oftast bara ger en chans, men det går framåtSkrattande grejjen är att få precis så mycket ljus på objektet så att man får harmoni med bakgrunden inte för mycket och inte för lite , precis så som i ditt praktexemplar . Men som i detta fallet går det ju alldeles utmärkt utan blixförlängare.

och menar du ljuset i din bild så sitter det också som det skall, även på min skärmSkrattande

Ps, Beskärningen är också mycket bättre.

Inkanyezi
0

Man kan bygga en sån där beamer själv som pappslöjd med ett A4 förstoringsglas som finns i pappershandeln. Det är en stor fresnellins, som man kan rigga så att den ger en ljusfläck långt bort. Kruxet är väl närmast hur man ska kunna sikta in den, men om man provar sig fram kan man nog fixa någon slags riktmedel. Jag har gjort en sån en gång, och jag använde en bit vitt polyestertyg som diffusering en liten bit in i pappstruten och förstoringsglaset längst fram, så att det nästan fokuserar tygbiten. Jag fick en vinkel på ungefär tio grader med en stor del av blixtstyrkan kvar. Blixten med ledtal 40 fick ungefär ledtal 100.

[Doglovers]
0

Tack Uffe. Jag skickar en länk direktSkrattande

Vilken tråd menar du när det gällde extendern?

Hellas
0

Så otroligt fin bild, det är verkligen ett foto man vill återkomma till många gånger.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

uffelarsen
0

#10 Helt riktigt, och ett betydligt billigare alternativ. med lite trixande och tankeverksamhet kommer man långt.Glad

#11 Jag kommer inte ihåg riktigt , men det var någon gång i våras, men när jag tänker efter så har det faktiskt varit ett par stycken trådar ang bruk av konverters, erfarenheten att dom är usla är grundat på den gamla versionen av 2x . Den nya versionen i kombination med dom senare 70-200 f2.8 gör en skillnad typ natt/dag.

[WX5]
0

Riktigt fint taget.

[Doglovers]
0

Tack så jätte mycket #12 och #14.

#13 Aha, jag förstår. Jag har hört att det var en enorm skillnad mellan nya och gamla och jag blev lite varnad faktiskt innan jag köpte extendern. Den nya kom i samma veva som jag köpte objektiven, så jag hade nog tur där. Jag har den nya versionen av både 70-200 och extendern.

Men jag har märkt att det krävs lite mer av den som står bakom kameran, med dom nya prylarna och jag har fått mycket tips och råd av dej som jag haft enorm nytta avSkrattande

uffelarsen
0

#15 Ja absolut, det kräver en del mer av personen bakom kameran. man får ett begränsat utrymme i sina val av slutartider, bländarval osv , att dubblera brännvidden är inte bara guld utan det krävs lite mer tänkande för att få en bra bild. Men att ha den möjligheten vid rätt tillfälle kan betyda en bra bild eller ingen bild alls.

[Doglovers]
0

Jag insåg rätt snart att det var stativ som gäller och fjärr utlösaren.( Och nack och axel massage efter några timmars fotande) Fattar inte hur jag ska orka fota i 2 dagar, men jag får väl hoppa in på gymmet och ta några passFlört

Men jag har lärt mej väldigt mycket sedan jag införskaffade dessa prylar. Man får skärpa till sej liteObestämd