Min nybörjartråd
Tänkte att jag skulle visa lite nybörjarbilder jag tagit med min nyinköpta Nikon D3100.

Med mjuk bakgrund

Min son.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fina bilder! 
följer tråden ifall du skulle lägga upp fler bilder
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nej men! Min tråd hamnade i fel grupp! Vill någon flytta den till "Kritik-nybörjare"?
#3 tanken är att jag ska göra det :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Ett inlägg i kritiktråden får bara innehålla 2 foton, du har 3 i den här tråden.
Jättefint kort på din son :) vad heter han?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Linn för kritikbilder gäller dessa regler, därför ligger denna tråd helt rätt 
/Désirée

#5 Tack så mycket, William heter han. Det ligger mängder med bilder på honom på min blogg:http://myheritagetotheworld.blogspot.com/
#6 Aha. Tack för upplysningen! Får man lov att använda en sån här tråd att posta många bilder i och fråga om tips bara på hur man kan få bättre bilder till nästa gång eller blir det samma sak som att få kritik? Och vad är EXIF-datan som önskas att man skickar med i kommentaren?
Detta är ju din egen tråd, så självklart får du göra så, då får du ju alla tips samlade
EXIF-data är information om bilden - vilka inställningar du hade när du tog den, denna försvinner om du låter forat minska ned bilderna. Om du istället själv minskar ned bilderna till mellan 500 och 1000 px på längsta sidan, så kommer EXIF-datan att frinnas kvar.
/Désirée

#8 Jag vill göra en liten korrektion av det DesK säger. Efter uppgraderingen tillåter iFokus att man lägger upp bilder i full storlek. Det kanske kommer att ändras, men de här bilderna har inte krympts av forumet, utan de ligger i full storlek och har sina Exif Metadata kvar.
Det finns bildbehandlingsprogram som tar bort Exif, och det finns format som saknar Exif. En jpeg från kameran har alltid Exif, och där finns information som kan vara intressant, som kamera, ISO, slutartid, bländare, brännvidd, vilket motivprogram man använde och om blixten har löst ut.
När man öppnar en bild genom att vänsterklicka kommer den upp i ett popup-fönster som styrs av ett skript, och storleken på det fönstret avgörs av vilken Upplösning man har på sin bildskärm. För att få det fönstret att i stort sett representera bilden man har lagt in kan det vara bra att följa rådet med 1000 pixlar, men det är inte nödvändigt. iFokus krymper inte bilder numera, även om det kan komma att ske längre fram för att spara lagringsutrymme.
Om man vill se en bild i fullt format här, så högerklickar man och väljer att öppna den i ett eget fönster eller en egen flik. Då visas inte någon popup, utan bilden laddas i fullt format. Om den är större än vad skärmen kan visa kommer muspekaren att ha ett plus (+) så att man kan klicka upp den till 100%.

Tack för informationen!
Då vill jag gärna använda denna tråden för att få tips på hur jag ska kunna förbättra bilderna jag tar, förklarat på ett nybörjar vis! Tipsa på!

Då ska jag komma med lite tips.
Bilden av William är lite mörk, och det beror på att blixten har doserat ut mindre ljus än vad den borde ha gjort med hänsyn till motivet.
Det är mycket svårt att få en automatisk TTL-blixt att ge bra resultat om den inte gör det självmant, och jag tror inte att man kan göra några inställningar alls när man kör med Auto. Däremot när man använder de andra lägena, exempelvis läget A, som betyder att man kontrollerar bländaren. Då kan man ändra blixtens styrka, så att den ger rätt mängd ljus.
Här har jag dragit lite i den högra ankarpunkten i Gimps kurvverktyg för att justera ljusheten, och det man siktar på om man använder det här verktyget är att få den övre ankarpunkten att hamna precis rakt ovanför spetsen längst till höger i histogrammet. Man kan också använda verktyget Nivåer för att göra den här korrektionen. Det är då det högra handtaget som ska dras åt vänster.

Men jag är inte helt nöjd med färgen på bilden. Blixten har givit en ganska blå ton över hela bilden, och för att justera den är det enklare att använda en annan sorts program. Här har jag öppnat bilden i en råfilshanterare, RAW Therapee, och då har jag gjort den varmare genom att ta ut en ton ur tröjan på hans högra axel som jag antar kan vara vit. Jag har också justerat exponeringen i råfilsprogrammet, så att bilden har ljusats upp, så den har både korrektion av färg och ljushet här.
För att se bilden ordenltigt kan det vara lämpligt att högerklicka och öppna den i egen flik, så att storleken kan dras upp. Histogrammet, som visar tre färger ligger här till vänster, och det är kurvverktyget som påverkar ljusheten som syns till höger i bilden. Färgverktyget finns under fliken Color i programmet, och där kan man välja att ställa Vitbalans efter en referenspunkt i bilden och man kan också välja hur stor referenspunkten ska vara.
Det går så klart att göra ytterligare justeringar i de här programmen. Jag har bara gjort det som man kan göra i en hast och om det finns en vitreferens i bilden. Den kanske blev för gulröd, och det kan man justera vidare, men det går också att justera i kameran, så att den gör blixtbilder lite varmare. Det är inte alldeles enkelt och det kräver att man läser igenom bruksanvisningen ordentligt och provar sig fram.

Ja den andra bilden du fixade till där stämmer mycket bättre färgmässigt med hans färger.
Jag har inget bildredigeringsprogram men gjorde ett lite tafatt försök med photoshop för ett tag sedan. Jag sitter även med en mini laptop så det är rätt bökigt att försöka redigera på den kom jag fram till.
Är det något simpelt jag kan ändra på kameran för att få bättre färg? Vad tyckte du om närbilderna?

Det "simpla" är just att göra en finjustering av färg för blixten, men det är inte simpelt, utan det kräver en hel del prov innan man har kommit rätt, och det går inte att göra när man har kameran ställd på Auto, utan det fungerar bara när man endera tar helt manuellt eller när man åtminstone ställer bländaren själv. Jag är inte helt säker på att det sista gäller på din Nikon, det måste du prova fram i så fall. Så det är inte simpelt, utan det kan man hantera bättre när man är riktigt varm i kläderna med sin kamera, och när man förstår vad varje kontroll som kan aktiveras faktiskt gör.
Så om det är någonting riktigt simpelt man skulle kunna göra för färgen är det snarare att sätta ett filter framför blixten som dämpar det blå och ger mer naturliga hudtoner. Jag vet var jag skulle kunna få tag på ett sådant filter, hos dom som gör teveprogram, men du kanske inte har några sådana kontakter. Det kan finnas på nätet också, men jag har inte letat efter något sådant på sistone, så jag vet inte riktigt var man kan få tag på det. Plastfilm som filtrerar ljuset på det sättet används mer i teater och filmindustri än bland fotografer.
Närbilderna är okej, och det är helt klart att du utforskar kamerans möjligheter. Du kommer med tiden att få säkrare grepp om hur du kan gestalta bilderna som du vill ha dem.
När det gäller redigering så följer det med program med kameran, och man kan ladda hem senaste versionen av ViewNX från Nikon. Jag vet inte hur man jobbar i det programmet, men det borde ha lika enkla korrigeringsverktyg för färg och ljushet som de i RAW Therapee. Om inte, så kan du också få Raw Therapee från nätet. Det är gratis.
Programmet jag använder för redigering av bilder heter Gimp, och det kan man också ladda hem och installera utan kostnad.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

ViewNX är ett program som har verktyg för konvertering och för korrektion av färg och exponering, medan Gimp är ett program som man kan manipulera bilder med, till exempel ta bort sånt som man inte vill ha med i bilden eller lägga på skärpa efter att ha minskat ner storleken. Det går att göra väldigt mycket i Gimp, men Gimp saknar verktyg för att enkelt göra färgkorrektion. Det gör man lättare i råfilsprogram.
Det finns stora fördelar med att spara RAW och använda ViewNX eller annan konverterare för att ge bilden rätt tonkurva och färgbalans, men det är lite högre inlärningströskel, och det kanske inte är det första man gör när man har skaffat en ny kamera och aldrig har sysslat med råfiler tidigare.
Men det är ändå så att man inte kan vänta sig att bilden kommer färdig ur kameran, utan man måste i regel göra någon form av bildbehandling innan den ser riktigt bra ut. Därför är nästa steg efter att ha skaffat en systemkamera att man börjar jobba med åtminstone ett program som kan justera färger och ljushet. ViewNX ingår när man köper kameran och uppdatering från Nikons websida är fri. Jag tror att det är en bra idé att börja där.