Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 1824 ggr
[Maine]
0

(N) Maskros i sista stadiet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit denna bild med en enkel kamera, Samsung ES30. Vad tycker ni? Är en total nybörjare kan jag ju säga också.

[Maine]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen?

Nåja, jag lägger in en bild på min katt med, lekte lite med min nya kamera som faktiskt blev en billigare modell, Sony DSC-W530.

Inkanyezi
0

Du håller på att utforska hur man kan ta närbilder med kameran ser jag.

Den första bilden av maskrosen tycker jag har tagits lite för mycket uppifrån för att falla mig i smaken, och dessutom har skuggan av kamera och fotograf hamnat precis över motivet. Om du håller koll på var skuggan hamnar, kanske den går att få så att den inte kommer med i bilden, och den här sortens motiv brukar bli mycket intressantare ur en lägre vinkel och om man tar dem lite mot ljuset.

Om du provar att ta maskrosen i en annan vinkel, nästan nerifrån marken, och låter solljuset falla in snett bakifrån mot maskrosbollen blir bilden annorlunda. Du kan behöva hålla en hand för att skugga kameran, så att du slipper reflexer av solen, som kan dra ner kontrasten i bilden och skapa spökbilder.

[Maine]
0

#2  Du ser så rätt! Jo jag vill gärna lära mig att ta skarpa närbilder.

Maskrosen fick jag bara syn på när jag låg på solsängen, så det var ett impulsfoto, men jag gillade den ändå.

Vad gäller kattfotot så håller jag på och experimenterar mig fram. Hade precis packat upp kameran och då vill man ju testa direkt!

Nu låg katten på köksbordet med fönstret till höger, och naturligtvis solljus.

Det ska bli lite mer funderingar i fortsättningen med ljuset osv, men nu var det så kul att bara knäppa.

Tack för tipsen, de ska jag ta tillvara på!