Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4730 ggr
Linn
0

Köpa digital systemkamera, nybörjare

Hej!

Just nu har jag en rätt dålig digitalkamera och känner att jag vill ha något bättre. Dock har jag absolut ingen aning om vad alla benämningar betyder och tycker informationen som står till kamerorna är rena grekiskan som inte säger mig ett skit. Jag vill gärna lära mig dock.

Jag är ute efter en kamera som jag kan ta bra närbilder eller bilder överhuvudtaget på min son med. Jag saknade även att kunna fota ett brudpar i kyrkan när vi var på bröllop i helgen, då satt vi i bänken ca 20-30 meter ifrån och mina bilder blev supersuddiga. Det behöver inte vara macro objektiv men det skadar inte om ett sådant inte kostar skjortan att köpa. Jag vill ha lätta autoinställningar så att jag bara kan ta upp kameran och fota när sonen som är supersnabb gör något men även kunna lära mig att pilla med inställningarna. Jag vill även kunna filma lite kortare filmklipp med den också. Helst vill jag att den ska vara så liten som möjligt.

Jag har snöat in på att jag gärna vill ha en digital systemkamera, har blivit lite anti digitalkameror. Jo just det, jag hittade att FujiDirekt gör väldigt billiga förstoringar också så jag vill gärna kunna framkalla rätt stora bilder utan att de ska bli gryniga.

Jag har inget emot att köpa begagnat, dock har jag ingen aning om det jag funderar på att köpa är något att ha eller hur jag ska se om det är något fel på den. Jag hoppas på att kunna få en hyfsad nybörjar kamera på under 5000kr. Är det för mycket att hoppas på? Verkar det väldigt onödigt att köpa en digital systemkamera till det jag vill använda den till? Förespråkar du som läser detta digitalkamera framför systemkamera?

Jag tar tacksamt emot all hjälp ni vill ge mig och vore jättetacksam om ni pratar med mig som en nybörjare för annars hänger jag inte med.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Gips
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Köp ett billigt kamerahus. Tex Nikon 3100 och ett Tamron90/2,8 macro1:1 New för Nikon. Det kan du använda till macro men även till porträtt och mycket annat då det är grymt skarpt och bra. det har ingen zoom men levererar bildkvalitet. Jag tror det kostar runt 4000, kamerahuset billigare än så. Bifogar en bild tagen med det objektivet:

Linn
0

Hur är nikon 3100 i storlek? Jag priorietar litenhet rätt högt på listan. Jag har tittat på denna lite innan men har förstått att objektiv till denna kan bli väldigt dyrt? Vad är det just med denna du tycker är så bra? Hur är inställningarna? Kan man ta hyfsade närbilder med orginalobjektivet också?

Tanken är att jag ska köpa ett macro objektiv senare om det blir en systemkamera.

När man köper en digital systemkamera, vad är det som brukar följa med då? Vad är det för objektiv på kameran som standard?

Linn

[WX5]
0

Jämför med den kameran du länkar till så är den dubbelt så stor.

Gips
0

Närbilder kan du säkert ta, men med ett riktigt macro kan du fota insekter tex, du kommer jätte nära inpå. Jag är inte så hemma på 3100 men kan tänka mig den är liten för att vara en systemkamera. Systemkameror är dock betydligt stora generellt! Vilka objektiv som följer med är olika det brukar dock vara ett eller två billiga objektiv med zoom, man kan även bara köpa kamerahuset. Kolla siten:

scandinavianphoto.se för att se sortimentet

Linn
0

WX5, ja men om jag har förstått det rätt så är allting man vill köpa extra till en sådan pytteliten kamera svindyrt? Det är det som har gjort att jag börjar fundera på en "vanlig" digital systemkamera

ska kolla scandinavian

Linn

Linn
0

Som tillexempel denna då: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12391877 vad är för och nackdelarna med denna? Hur fort tror ni man skriver slut på patronerna i skrivaren man får med?

Linn

Lakrits
0

Sonys a33 är nog en av de mindre systemkamerorna om du skall ha en med större utbud av objektiv änNEX serien. Dock ligger väl den lite över 5000:- tror jag.

/Mattias

Linn
0

Finns det många nackdelar med en liten som den här

Lakrits, ja 5800kr låg den billigaste på. Har du något att säga om NEX serien?

Linn

Inkanyezi
0

Olympuskameran, likt NEX, saknar sökare som man tittar igenom, utan man får använda skärmen på baksidan, och den går inte att ställa i olika vinklar. Om man är van att jobba på det sättet sedan tidigare med kompaktkamera, så blir den mest påtagliga skillnaden att den ställer skärpa och exponering mycket kvickare och också säkrare när man väljer fokuspunkt.

Jämfört med NEX är den lättare att hålla i, men själva huset är något större. Den tekniska kvalitén som är möjlig är något lägre, genom att sensorn är mindre, men det är inte något som har stor betydelse för de flesta. Upplösningen räcker väl till för vanlig fotografering. När man sätter på ett kort normalobjektiv, "pannkaksglugg", är den mindre än NEX, eftersom dess objektiv inte är lika stort.

Systemet för Olympus är en standard, som det kommer fler objektiv till med tiden. Den kan ta objektiv både från Olympus och från Panasonic, och Sigma har annonserat att de kommer att göra objektiv med fattning för "micro 4/3" som standarden heter. Jag använder själv det formatet och är nöjd med det. Det har fördelen att i stort sett alla äldre objektiv kan anpassas med adapter, och jag använder ofta objektiv som jag har haft i mer än trettio år, främst för att kunna ta närbilder. De flesta av blombilderna i tråden Får jag lämna några blommor är tagna på det sättet.

http://uploads.ifokus.se/uploads/cee/ceedee4a3333ec34eff3214432ea4826/anemone-hepatica-006.jpg

Linn
0

Inkanyezi, är Olympuskameran någon du skulle rekomendera? Eller tycker du att jag helt enkelt borde vänja mig vid att ha med mig en större kamera dit jag går och satsa på en normalstor systemkamera? Vilken skulle du i sådana fall rekomendera?

Linn

Inkanyezi
0

Alla systemkameror har för- och nackdelar, och ergonomi är inte någonting som är lika för olika personer. Vilken kamera som passar just dig kan bara du avgöra. Jag valde själv bort alla större systemkameror av flera skäl, varav storleken var ett. Men det betyder inte att det skulle vara rätt val för dig.

Mitt förslag är att du går exempelvis till MediaMarkt eller något annat större varuhus som för olika märken och tittar på lite olika kameror.

En kamera som kanske kan passa dig om du vill ha någonting slankare än de flesta är Samsung NX10, som har en sökare som man sätter ögat intill, men också en väldigt bra skärm, och som likt MEX. Olympus och Panasonic är utan spegel. Det finns också en modell som liknar den Olympus du pekar på, som inte har sökare, utan bara skärm, NX100.

Panasonic gör också flera spegellösa modeller, bland annat en som liknar den Olympus som du har tittat på. I det fallet tror jag att Olympus kan vara ett bättre val, bland annat för att man får bildstabilisering oavsett vilket objektiv man använder, också med gamla objektiv som man sätter på med adapter. Det är Sony, Pentax och Olympus som har stabilisering inbyggd i kamerahuset, så att man kan få det med alla objektiv.

Eftersom alla systemkameror är tillräckligt bra, och alla har samma möjligheter till kontroll av alla parametrar, är valet helt upp till den som ska ha kameran. Visst kan jag rekommendera Olympus, precis lika väl som jag kan rekommendera i stort sett alla andra. Mina egna val gjorde jag utifrån mina preferenser, och i viss mån på grund av brådska, eftersom jag var utan kamera när jag köpte min och övriga spegellösa kameror inte hade kommit ut ännu. Men mitt val kan knappast vara vägledande för andra.

Linn
0

vad innebär det att kameran är spegellös? Jag vill nog gärna ha sökare på kameran. hur är det med objektiv till den nx10, kan man använda många olika modeller till den så att man kan hitta ett som inte kostar skjortan?

Linn

Inkanyezi
0

#12 Jag ska försöka förklara termen spegellös och lite andra saker här. Det värsta är kanske att det kan bli än mer förvirrande. Den enkla förklaringen är att nästan alla systemkameror har en spegel som länkar av bilden, de kallas spegelreflexkameror, medan de som inte länkar av bilden via en spegel och i stället visar den elektroniskt på en skärm är spegellösa.

Det har tidigare funnits två linjer när det gäller systemkameror, där den ena har en spegel som sitter i strålgången bakom objektivet och riktar bilden mot en sökarskiva som man kan titta på,, och som när man tar bilden fäller undan spegeln, så att ljuset kan komma fram till filmen. Den andra tinjen handlade om att ha hjälp av en avståndsmätare för att ställa in skärpan och att ha en optisk sökare ovanpå kameran, anpassad till objektivets brännvidd.

När man började göra digitala systemkameror, gjordes de först med spegelreflex som utgångspunkt, så att de flesta systemkameror idag har en spegel som riktar bilden mot sökaren och som fälls undan när man tar bilden.

De små kamerorna, kompaktkamerorna, har inte någon sådan spegel, utan bilden som man ser på skärmen bakpå kommer från kamerans sensor. En spegellös systemkamera är gjord på samma sätt, sensorn används för att visa bilden, både den man ser på skärmen baktill och den som man i en del av dem kan se på en liten skärm inne i kameran genom en lupp. http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-spegellosa-systemkameror-1.362544.html

Det finns fördelar med båda varianterna, och också nackdelar.

Bland fördelarna med spegelsökaren är att man ser bilden direkt utan någon fördröjning, medan den elektroniska sökaren i en spegellös kamera alltid visas en mycket liten stund efter att det man riktar kameran mot befann sig på den punkten. De som tar sport eller djur i rörelse hävdar ofta att det är en betydande svaghet med elektronisk sökare.

En nackdel med spegelsökaren är att den i regel är både liten och ljussvag. Liten, eftersom kamerorna med film som kopierades var gjorda för ett större format än sensorn på moderna systemkameror, och ljussvag, därför att zoomobjektiven som nu används är ganska ljussvaga. Eftersom den är ganska ljussvag har tillverkarna också valt att inte ha mattskiva i sökaren, vilket gör att det är svårt att använda den för att själv ställa skärpan. När man har en spegellös kamera kan man inte bara ställa skärpan, utan också se hur stort skärpedjup man har via sökare eller bildskärm, eftersom den visar i stort sett hur bilden kommer att bli.

Spegelreflexkamerorna har utvecklats under längre tid än de spegellösa, och de har än så länge också snabbare autofokus. Snabbheten har ett pris, och om kameran inte är helt rätt injusterad tillsammans med objektivet, kan autofokusen ställa skärpan fel konsekvent, något som är hemskt förargligt, men som går att justera på verkstad.

Det handlar alltså om att det finns två olika typer av systemkameror, som är konstruerade på fundamentalt skilda sätt. Den spegellösa är på frammarsch, och så småningom kommer säkert alla kameratillverkare att ha spegellösa kameror. De som nu gör dem är Olympus, Panasonic, Sony och Samsung. Sony har två olika typer av spegellösa, där den ena ytligt ser likadan ut som de med spegel och använder samma objektiv och samma sätt att ställa in skärpan. Olympus har ingen spegellös med sökare man tittar in i; alla har bara bildskärmen. Panasonic har liksom Samsung och Sony både och, och bara på Sony och Panasonic kan man få en bildskärm som går att ställa i olika vinklar, vilket är bra när man har kameran i obekvänt läge, som när man ska ta blommor nära marken och liknande.

Jag valde en spegellös kamera, eftersom jag dels ville ha en liten kamera, dels ville ha en bra och ljusstark sökare, och också ville ha en för mig god ergonomi, vilket betyder att de flesta funktionerna har väl utlagda kontroller. Jag har en Panasonic Lumix G1, och jag är ganska nöjd med den, men den har, som man kan förvänta sig, lite "barnsjukdomar". Den är inte heller så liten som jag skulle önska, men sökaren är väldigt bra jämfört med andra kameror. Den enda jag har sett som är bättre är den hos Samsung NX10, men jag har inte haft tillfälle att titta på Sonys α33 eller α55. Samsung NX10 har den bästa bildskärm jag har sett hos någon kamera, vilket beror på att den är uppbyggd på ett helt annat sätt än andra skärmar. Den är som en lysdiodteve, så att varje pixel består av lysande punkter i stället för att ha en bakbelyst LCD.

Linn
0

Tack för att du förklarar, jag tror jag hänger med :D

Det priset jag hittade på din panasonic lumix g1 var ca 8000kr när jag tittade snabbt men så hittade jag denna, vad är skillnaden på dem? utseendemässigt föll den mig verkligen i smaken den G1, dessutom fanns den ju i rött vilket verkligen är ett plus i kanten.

Utifrån det du läst om vad jag snurrigt förklarat vad jag är ute efter (självklart med tanke på vad du redan sagt om att de flesta systemkameror är väldigt bra), vilken kamera skulle du rekomendera mig? På fredag ska jag åka och klämma och känna på kameror så jag vill gärna veta lite vad jag ska kika efter och om det är någon särskilt modell ni tycker jag ska kolla efter.

Om det spelar någon roll finns där Expert, Elgiganten, OnOff.

Linn

Inkanyezi
0

Skillnaderna gäller främst en del inställningar som är lättare att nå på G1 genom att den har fler knappar, och att Gt, till skillnad från G10, inte kan ta video.

G10 kan alltså filma, och den har i stället för en del knappar lagt kontrollerna på bildskärmen, som är tryckkänslig. Bildskärmen går inte att fälla ut på den modellen, men man kan se den i relativt stor vinkel.

I övrigt är kamerorna i stort sett lika.

Modellen G2 är som G10 men med skillnaden att den har vinklingsbar skärm, och det finns också en mer kompetent kamera från Panasonic, G3, som kanske inte har kommit i handeln än, men som har högre bildkvalité och bättre video. Den är så klart dyrare.

Linn
0

Filma måste jag kunna göra. Jag har 4000kr, max 5000 att lägga på kameran.

Linn

gurin
0

Om du är snabb så har Cypberphoto extrapris denna månad på EPl1, men jag skulle inte köpa den utan detta tillbehör. Jag tror att jag skulle få svårt att fota utan en sökare. Fördelen är att den är vinklingsbar.

mvh/gurin

Linn
0

Vad kostar det att köpa objektiv till den lilla Olympus kameran då? Det känns nästan som att jag släpt dessa små modeller eftersom att allting verkar vara så dyrt till dem?

Linn

Linn
0

Vad tror ni om denna? Vad har ni att säga om den? För/nackdelar?

Linn

Hellas
0

#19 När jag köpte min kamera så gick jag till en välsorterad affär och klämde/kände på hur de låg i mina händer.

Jag har Nikon D3100 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR

Det är samma kamerahus som Du har hittat på Netonet men med ett lite kraftigare objektiv.

Jag är väldigt nöjd med min kamera den är relativt liten och passar mindre händer.
Däremot så är det inte en kamera man har med sig i handväskan eller fickan utan man har den i en rem runt halsen eller i kameraväskan.
Hur filmfunktionen fungerar vet jag inte, jag är inte alls intresserad av att filma så det har jag inte ens provat Skäms!

Den kamera du länkat till på Netonnet finns även på Cyberphoto och då har du även inbyggd bildstabilisator vilket jag tror saknas på den som Netonnet har.

Nikon D3100 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Linn
0

Jag ska åka och klämma och känna på kameror på fredag men vill ha lite tips på vad jag ska kolla efter tills dess.

Har du lust att prova att filma en snutt och se hur det blir? Det blir titt som tätt lite kortare filmklipp på vår pojk så jag måste kunna filma med den.

Ingår det alltid en axelbandsrem till systemkamerorna när man köper dem?

Linn

Linn
0

Man kan inte filma med en canon eos 350 va?

hur är det med objektiv till den nikon där ?

Linn

Hellas
0

#21 Kamerarem följde med mitt kameraköp men allt sådant står i specifikationen.

Tips om du vill se hur fimmodulen fungerar så gå till Youtube.
Här är en film bland många tester som folk gjort.
Läs även på hur länge man kan filma, det tar ju en del utav minneskapaciteten och vill man filma mycket är det bra att ha fler minneskort med sig (bara en tanke)

http://www.youtube.com/watch?v=fd4E9VELUWc&feature=related

Jag använder överhuvudtaget mycket Google för att finna recensioner.
Fotosidan har jag även hittat en del matnyttigt på.

//Hellas

Inkanyezi
0

#22 Nej, EOS 350D har inte video.

Det finns flera varianter på objektiv till D3100, det vanligaste är 18-55mm. Se länkarna i #20

Linn
0

Hmm, att jag inte tänkte på youtube :S Fotosidan har jag en flik uppe på men jag har inte kommit mig in och fördjupat mig där än.

Vad är det mer som är ett "måste" till kameran? En rem, en väska, minneskort, där får man väl dra av närmare 1000kr? Vilket ger mig 4000kr kvar till kameran.

Linn

Linn
0

Försöker spana lite på blocket efter kamera också och hittade en eos 350 för 1400kr men att kunna filma med kameran är jätte viktigt.

Linn

Inkanyezi
0

Minneskorten är billiga numera, 4GB kan man få för ungefär en hundralapp. Man behöver ju inte heller skaffa en särskild väska till den. Den har objektivlock, och så kan man ha den i exempelvis en större handväska.

Linn
0

Ja det är klart, en väska kan jag ju köpa om ett par månader, troligtvis kommer jag mest bära med mig den i axelremmen ändå, har ändå en stor skötväska att kånka på när jag ska iväg.

Hur länge räcker ett 4GB?

Inkanyezi, har du något att säga om den nikon kameran?

Linn

Inkanyezi
0

I bruksanvisningen finns en tabell för hur många bilder man får plats med.

Jag vet inte hur många minuter video det blir.

Det kan vara värt att köpa ett dyrare minneskort om man vill ta video i hög kvalité, eftersom det kräver snabbare överföring.

Linn
0

Ja man kan ju börja med ett på 4GB då och sedan köpa ett större så har man ett extra.

Linn

Inkanyezi
0

Jag avsåg inte storleken på kortet, utan snabbheten. Det billigaste kortet om man tar SanDisk är ett som heter UltraII, och det räcker inte till att spela in video i hög Upplösning, utan man behöver ett som heter ExtremeIII, och som är dyrare.

Om kortet är för långsamt stannar filmningen när bufferten har fyllts.

Linn
0

Aha, bilden gick inte att få upp i så pass stort format så jag kunde läsa vad som stod Obestämd

Linn

Inkanyezi
0

Om du öppnar bilden i en egen flik eller ett eget fönster, så kan du få upp den större.

Högerklicka och välj "Öppna länk i ny flik"eller i nytt fönster. Det kan också bli en ny flik om du klickar med hjulet på bilden.

Men jag hittade inget i bruksanvisningen om krav på hastighet för HD-video, men jag vet av erfarenhet att det långsammare kortet inte funkar. Efter kanske femton sekunder lägger det av.

Inkanyezi
0

OOps, ny hittade jag en anvisning om krav på minneskort.

Det står att man ska ha klass 6 eller högre för video.

Linn
0

Vilka är klass 6 då?

Linn

Linn
0

Inspelningsformat, det tycker jag borde innebära att man kan filma med den. Men inspelningsformaten är i RAW och JPEG?

Linn

Inkanyezi
0

"Inspelning" är en översättning som ofta används om att spara bilderna på kortet. När man tar video är det ett annat format, MOV, Apples Quicktime-format.

Linn
0

Ja jag tyckte inte det stämde hela vägen.

Linn

Linn
0

Nikon D3100 eller Canon eos 550D

De klämde och kände jag på och gillar egentligen båda. Objektivet på Nikon kameran tyckte jag kändes lite klumpig och man måste visst köpa objektiv med motor i till den. Vad innebär det? Menyerna ska tydligen inte vara lika lätta som på canon kamerorna också?

Canon har jag bara hittat 800kr dyrare (500kr över min budget egentligen)… Men sambons bror har en Canon så då skulle jag kunna låna hans objektiv om det skulle behövas.

Vad kostar objektiven till nikon kameran och canon kameran? tänker framför allt på macro objektiv nu. Vill ni hjälpa mig att jämföra dessa kameror?

Linn

Linn
0

Jo just det, kan ni hjälpa mig att hitta kamerorna så billigt som möjligt också? Känns inte som att prisjakt eller pricerunner har alla priser.

Linn

Linn
0

Puttar lite.

Linn

Hellas
0

#40, 41 Det är nog så att alla får söka via nätet, reklamblad man får hem osv. det finns inga genvägar som jag själv känner till.
För mig tog det en bra stund från det att jag bestämt mig för modell tills att jag köpte den eftersom jag ville invänta rätt tillfälle.

//Hellas

Linn
0

#42 det är inte priset jag är mest intresserad av att få hjälp med, det är att jämföra kamerorna och era erfarenheter om dem.

Annars tänkte jag att ni säkert kan flera tillförlitliga websidor där man kan köpa kameror som kanske kan ha bra sidor. Det finns ju så många och med en sådan dyr sak som en kamera vill man ju veta om det går att lita på sidan eller inte.

Linn

Hellas
0

På Cyberfoto, som du fått länkar till ovan, kan du jämföra kamerorna väldigt enkelt, både prismässigt och kapacitet.

//Hellas

rebz
0

Har själv precis beställt en kamera. Blev en Canon EOS 1000D + standart objektivet på 18-55. Det är en prisvärd kamera, man får mycket kamera för pengarna. Men den filmar inte.

Det finns dock en "nyare verision" av den som heter Canon EOS 1100D. Den går att filma med, i HD.
Hittade den på Cyberphoto för 4990kr, och då får man med standard objektivet. Och om du beställer den kameran innan 31 juli så får du med en bok, kameraväska, putsduk och nyckelband. Det enda du behöver köpa till är ju ett minneskort. Och då blir det ju några hundra dyrare än din maxgräns på 5000kr. Jag länkar till den här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1100d1855

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Inkanyezi
0

Om du vill ha mer kamera för pengarna, så finns Pentax K-r för 4990 kronor hos Cyberphoto.

Den kan ta HD-video, och den har snabb serietagning och direktvisning. Dessutom har den stabilisering i kamerahuset, så man får stabilisering med alla objektiv. Det går att använda i stort sett alla objektiv som har tillverkats och som passar Pentax, så det finns ett stort utbud av begagnat, vilket kan vara bra om man vill ha makromöjligheter till ett facilt pris.

Dessutom har den den en av de absolut bästa sensorerna i DX-format, samma som sitter i Nikon D90.

Och när det låter för bra för att vara sant brukar det ju alltid finnas en hake - men inte här.

Det är helt enkelt en kamera som tekniskt kan jämföras med Nikon D90 och som har nära nog allt man skulle kunna begära. Pentax har en dyrare modell också, som har samma sensor som D7000, men K-r är en "instegsmodell", och den har bättre prestanda än Canon EOS 1100D.

rebz
0

#46 Men nu var det ju Canon EOS 1100D jag länkade och inte 1000D ;)

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Inkanyezi
0

Lätt fixat, men det gör inte någon större skillnad.

Det enda som möjligen skulle kunna ses som en fördel hos 1100D är att dess råfiler har större bitdjup, så att man inte lika lätt får posterisering när man behandlar dem. Men helt oavsett det, så har sensorn i Pentax K-r och K-x och Nikon D90 större dynamik, vilket är den enskilt mest avgörande faktorn när man vill få ut mycket ur tonomfånget i en bild. Det dynamiska omfånget hos EOS 1100D och 1000D är likvärdigt.

http://www.dxomark.com/index.php/Camera-Sensor/Compare/Compare-sensors/%28appareil1%29/270|0/%28appareil2%29/693|0/%28appareil3%29/672|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon/%28brand3%29/Pentax

rebz
0

#48 Okej :)

Själv köpte jag mest en 1000D då jag är nybörjare och inte har så mycket pengar att lägga ut. Har hört mycket bra om 1000D, att man får mycket kamera för de pengarna. Sen kan man ju byta upp sig så småningom om man verkligen fastnar och vill satsa mer :)
Sen finns det ju dom som kan lägga ut 4000 och uppåt på en riktigt "proffsig" kamera direkt.

Linn
0

Kameran är inköpt. Nikon D3100 I'm in love! Tack så hemsk mycket för er hjälp. Lägger alldeles strax upp en bild tråd med några av de första bilderna.

Linn

rebz
0

#50 Härligt att du hittade din kamera :). Ser fram emot att se bilderna :D

Hellas
0

#50 Grattis, du kommer bli toppennöjd Skrattande!

//Hellas

Gips
0

Vad kul att du köpte en tungviktare! Nu kommer du får tung bildkvalitet också;););)

Linn
0

Än så länge är jag toppennöjd :D Nu försöker jag klura ut hur den fungerar också. Sambon gick media så han har lite lite grundkunskaper så han har visat lite.

Här är min nybörjartråd

Linn